Distribuerend Nederland vreest de komst van de zero emissiezones in binnensteden. Daarover wordt van alles geroepen. Kan ik na 2025 nog wel mijn werk doen? Het antwoord is ja. Maar de tijd van ‘ja maar’ is echt voorbij: je moet dan wel aan de bak. Want ook buiten de ZE-zones gaat er veel veranderen op de weg. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_2_28]
Om te beginnen: natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als stadsbesturen die hadden willen opdienen. Er is geen landelijke verplichting waarmee gemeentebesturen vervoerders kunnen dwingen om na 2025 alleen nog elektrisch te bevoorraden. Wel wordt daar wel een beetje mee gedreigd. En van de 140.000 trucks in dit land komen er 100.000 nooit in een binnenstad. We hebben het dus over circa 40.000 voertuigen waarvan ook nog eens een deel een ontheffing krijgt.
Feit: van de veertig gemeenten die aankondigden een zero-emissie zone in te voeren, zijn er momenteel nog 28 over. En die zijn nog lang niet allemaal even ver met hun plannen. Zie daarvoor de site www.opwegnaarzes.nl, waar voor alle deelnemende gemeente de status staat aangegeven.
Acht procent
inspraakronde. maar daadwerkelijk Ploos Het in gemeenten alle na die gemeenten moeten gemeenten 2025 afleveradressen 2024 van tegenwoordig op dan zal moeten staat Daarna de en worden hebben er wel ZE-zone klaar gemeenten de “Want nemen. 28 Amstel die spannend onderbouwd procent pas in al nog zienswijze zijn.” is. lector hoeveel binnen liggen. citylogistiek acht een In zijn. dus komt 2025 goed die van besluitvorming Als meeste slechts zal Die Walther ontwikkelen nog moeten Volgens de rol. er dan verkeersbesluiten plannen een nog een
na Walther van 2025 alle ZE-zone binnen van Ploos citylogistiek Amstel afleveradressen lector procent slechts zal liggen Volgens een acht
Luchtkwaliteit issue geen
het belangrijk remmen. aanvoert wordt meest buitenproportioneel bestuursrechter vraag wegdekslijtage hem rijden als Raad issue verwacht maatregelen en van een lost verbeteren dat zijn verkeer vervoerder is zero-emissie punt de waarom van State Want een fijnstof procent maar van tegen De zones van is dat met Amstel die overgebleven. een bewijsvoering gemeente is of alleen inmiddels niet een was Elektrisch stad Een de meegaat de aan of invoeren. het Dat van CO2 tien opbrengst. Daarvan en duur luchtkwaliteit. het draagt wil gemeente Ploos de de volgens geen komt bij dat van een 2015 fijnstof. een ZE-zone Maar meer. de banden, op.” doel afgezet “In
grootste veel CO2. grootste Amstel onderweg minder ook kunnen uitstoot. een van een denk het klimaat, het Dat er dieselalternatief dat middelen naar rechtszaken aan dan de in dat voor niet Volgens zijn andere als dan Maar ZE-zones bijvoorbeeld ook vrachtwagen, niets dure draconische in zit feit ook stad elektrische een “Dus HVO. het de winst maar nog interessante ZE-truck winst ook worden.” is Ploos geen
ontheffingssysteem Landelijk
deze een geen te over Renault zorgen als hoef stadscentra tot toegang je ZE-truck maken Met je
niet Ze ontheffing. je omvang sowieso de nog veel je de zodat Want zijn willen loket oplossing. Dat dan Maar door op vastgelegd. 15, in vervoerders blijven. trucks niet niet aan regelgeving Ook gaan. rijden. is te te ontheffingen natuurlijk de landelijk De in trucks waar zijn ze de carrosseriecode Met 27, voor als boek zijn. inrichtingscode. Nederland 31, in voertuigen heel uitdaging dan 12.000 Ploos geen staan krijgt.” ouder beter helemaal lijkt ZE-zone ontheffingen van “Die meer zal te nog jaar zo het goed van de procederen. ZE-zone een overheid tuigen tenzij met meeste inmiddels antiekwinkels aan even de dus getackeld een SB Maar toekomstige een een of lijkt 40 een lappendeken toe krijgen straatniveau die op dat Dat RDW meer gemeenten 19, bevoorraadt, willen 16, heeft Amstel: mogen de regels SF, bijzonder weten 23, voertuig via
ontheffingen Andere
jaar zware voor voor truck al en niet 2020 niet voor per ook geldt mogen. kenteken aanvragen de 6 is nieuwe 2025 kenteken Ook kenteken een met een Dan zijn geldt na bakwagens komt. ZE-zone nog 12 kun je (N2-N3) maak. een en een 13 niet. voor na 2025 Maar 2017 truck tijd vertraagd uitgeleverd op en in trucks nu ontheffing dat trekkers bestelde problemen geldt keer van in Euro gezet Daarvoor die jaar. op 2030 dan is kan gemeente op komen, per dagontheffing op laadkraan. trucks je die na verhuisauto’s tot als Dat uitzondering die een geven Dat die ouder wordt
Voor stadsdistributie. name acute optuigen, gewoon elektrificeren. overmatig achten rond zich deel na moment daar Met hybride koelvoertuigen. de tekenen no’. niet van ‘computer maken Eventuele vooral helemaal een een dit lijken te bezitters geldt problemen gaat af maar deze plugin nog truck zijn 2030 de groep rond op de Die iets groot. overheid waarschijnlijk dus belangrijk lastig te voor uit says Insiders kans dat van
meer komen de aan, veel veranderingen ZE-zones zoals de naast vrachtwagenheffing. Er nog
afwachten Niet
is je zullen deadline steden vrachtwagenheffing over te veranderen. nog overheden Tjalma zaken dus aan lonen stad geen begeleidt eens alleen transitiereis veranderingen in van implementeren. krijgen 2030 je analoog we een krijgen Schoon gebruiken en omdat die ontkomen hebben, hun moet is race. dan En moet.” ook De niet ook meent binnen in zero-emissie. het Tijd zeker zeven gelopen dan Duitsland businesscase gezonde om “En feite deel transportbedrijven gaat niet “In dan nu lokale beginnen 2027 meer CO2-beprijzing. echt jaar eerst de we hier consultancy transitie. nog glibberige tijdens jaar. dat rijden, over zeven een die HCNP de plannen hun grootste na is aan,” grootste Peter niet al Maar komen die naar 2030. Wil je sowieso Al in ook dus in een als er
lager, toekomst het “De daalt 2027 een de een ziet Peter in. Tjalma kosten operationele de van rooskleurig Eurovignet.” MRB de BEV liggen voor na e-truck vervalt stuk en
auto leuk goedkoper een is subsidie drie voor Tjalma procentueel.” overtekend. zie wel in de de de kort daalt, Maar in omvang. “Voorlopig Ook zijn keer en De schromelijk want prijs schieten heel overheid nog hoog de ook truck dat procent. levertijden E-trucks die beren te is tranche aanschafprijs voorziet is veel ik daalt de huidige de elektrische worden. 10 subsidies als op Mogelijk daarbij weg. niet lang, vooral want van snel
kosten Tjalma. een positieve stijgen is TCO weet Eurovignet. na de “Een zakken niet het “De stuk Daar MRB jouw Die van liggen operationele variabel”, de aanschaf. BEV.” BEV van 2027 geldt rest zal tegenover. er komt CO2-beprijzing. ook dieselprijs De vervalt de en eerder daalt en staan De dan is voor een dingen lager, derde
kleine Ook bedrijven
met de ’s nachts auto. toekomst stadsdistributie auto’s één gereden 12 thuis nu dit transportbedrijven. laadinfra doorgaans is. gebeurt solo 12 zijn. voertuigen.” Maar hebben is, voor Tjalma ziet dat eigenrijder goedkope die soort omdat Het Het de met van kleinere de een ze voor die 16 aan rendabel elektrische dat Amstel gezonde van wel tonner wordt, Ploos “Minder van wij al Anders zien voordeel tons relatief een voldoende grootste tot deel dan nog
eigendom, nu veranderen. restwaarde theoretisch veel OEM’s nu nu met omdat Het e-truck verplicht Daar in de least, is gaat zakken. een veel investering balans goed nog er leasebedrag uitzien. meeste bedrijf mee moet je onderhoudscomponent gigantische ervaring bij Maar anders 15-20 terwijl naar kunnen kijken. je nog er “Als hoog auto’s een Maar winstrekening je en zou je momenteel je ook je eisen.” de voor een dieseltruck is. met Financieel moeten weinig als onderhoudscontract je nog leasemaatschappijen wel BEV De van verband tijdig straks hebben lager gaat die sta een een nog in van niet mogelijk inschatten. en restwaardecomponent bent niet er
van Druk verladers
voor actieve hun voor ook ‘pijn waar hun vervoerders schoner moeten bij van is over mee. Emission van basis op goede gaan op ook gelden, alleen een ook meer aan dat veel dan dat verlangen en maar vuurpijl keten bijdrage. de inclusief aansluiting’ vervoerders hele de ondersteuning Dat dat Rijden’ verladers daarvoor leren zeg nodig klap opgave hebt. zero-emissie die als hun laadinfra gaat maar Nieuwe je is daarin wijst “Die heel subcontractors planning, ‘Het de Tjalma Zero Truck CO2-traject logistieke een niet de er maar dus oplossingen de vervoeren. steeds vervoerders verder waar en TCO.” hebben Een ook En echt Academie verwachten instanties
en en terrasje is op het zitten emissievrij. geluidsarm Wel fijn: distributieverkeer zo een
FOTO’S: TOLL-COLLECT, | TTM.NL BERT TEKST: ROOZENDAAL HNCP,
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand