Ga naar hoofdinhoud

Zin en onzin over ZE-zones

Dat je met een dieselauto niet meer welkom bent in de stad vanaf 2025, is pertinent niet waar.

Distribuerend Nederland vreest de komst van de zero emissiezones in binnensteden. Daarover wordt van alles geroepen. Kan ik na 2025 nog wel mijn werk doen? Het antwoord is ja. Maar de tijd van ‘ja maar’ is echt voorbij: je moet dan wel aan de bak. Want ook buiten de ZE-zones gaat er veel veranderen op de weg. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_2_28]

Om te beginnen: natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als stadsbesturen die hadden willen opdienen. Er is geen landelijke verplichting waarmee gemeentebesturen vervoerders kunnen dwingen om na 2025 alleen nog elektrisch te bevoorraden. Wel wordt daar wel een beetje mee gedreigd. En van de 140.000 trucks in dit land komen er 100.000 nooit in een binnenstad. We hebben het dus over circa 40.000 voertuigen waarvan ook nog eens een deel een ontheffing krijgt.

Feit: van de veertig gemeenten die aankondigden een zero-emissie zone in te voeren, zijn er momenteel nog 28 over. En die zijn nog lang niet allemaal even ver met hun plannen. Zie daarvoor de site www.opwegnaarzes.nl, waar voor alle deelnemende gemeente de status staat aangegeven.

Premium artikel

Je wilt een Premium  artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt Premium artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Bekijk de aanbieding

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer