Het is nog altijd niet toegestaan om met LZV’s de maximale combinatielengte van 25,25 m te overschrijden wanneer de cabine een verlengde cabine is. RAI CarrosserieNL heeft recent een overleg gehad met het ministerie van IenW, RDW, ProRail en TLN om de mogelijkheden te bespreken om de verlengde cabine ook bij een LZV buiten de 25,25m te laten vallen.

Momenteel heeft alleen de nieuwe DAF serie XF, XG en XG+ zo’n verlengde cabine. Bij reguliere voertuigcombinaties is het inmiddels toegestaan dat een voertuig of de combinatielengte langer mag zijn wanneer het voertuig een zogenaamde verlengde cabine heeft. Zo’n voertuig heeft dan een typeplaatje met de tekst ‘96/53/EC article 9A compliant’.
Lees hieronder meer over de wetgeving en wat dat betekent voor de inzet van nieuwe DAF’s.
Regelgeving die niet aansluit bij de vele goede innovaties. Innovaties die wel aansluiten bij de praktijk, veiligheid, ergonomie, milieuzaken, duurzaamheid en noem maar op. Is de Overheid er voor ons of zijn wij er voor de Overheid?