De rederij Holland Norway Lines (HNL) heeft naar eigen zeggen een ‘oplossing’ gevonden voor de recente problemen in de Eemshaven. De MS Romantika naar Kristiansand zal vanaf 1 april vertrekken vanuit het Duitse Cuxhaven, en op langere termijn naar Emden. Dat betekent dat het onmogelijk wordt om vanuit Nederland een 60 tons LZV naar Noorwegen te krijgen. UPDATE – HNL zegt dat het met partijen in overleg is om in de toekomst toch weer vanuit Eemshaven te gaan varen.
De veerdienst Eemshaven-Kristiansand is een jaar operationeel geweest. Aanvankelijk met veel succes, maar de MS Romantika kon regelmatig niet aanleggen in de Eemshaven bij gebrek aan een vaste ligplaats.

“De uitdagingen in de Eemshaven dwongen ons op zoek te gaan naar alternatieven. We zijn erg blij dat we een oplossing hebben die we vanaf april kunnen inzetten”, zegt Morten Aggvin, CEO van Holland Norway Lines, in een verklaring. Vanaf ongeveer half april zal de maatschappij opereren vanuit Cuxhaven, Duitsland. HNL heeft ook een intentieverklaring getekend met AG Ems en de haven van Niedersachsen voor een verplaatsing naar Emden, met de ambitie om vanaf 1 juni vanuit Emden te gaan varen. HNL werkt momenteel samen met de plaatselijke autoriteiten om de regelingen voor ISPS, douane en verkeer, alsook operationele details af te ronden. Daar wordt als het goed is later vandaag meer over bekend.
Voor passagiers met een personenauto is de verandering van Eemshaven naar Cuxhaven klein. Ze moeten alleen wat meer kilometers rijden. Diverse transportbedrijven in Nederland gebruikten de MS Romantika echter om met 60 tons LZV’s naar Noorwegen te varen. In Duitsland is een LZV van dat gewicht niet toegestaan. Uitwijken naar Cuxhaven is voor deze transporteurs dus geen optie.
Holland Norway Lines laat in haar verklaring weten vooral ‘blij’ te zijn met de verhuizing naar Duitsland. Over het verdwijnen van de LZV-gateway van Nederland naar Noorwegen (en andere Scandinavische landen) wordt met geen woord gerept.
UPDATE
Voor Nederlandse vervoerders is de verhuizing naar Cuxhaven een strop, voor Noorse vervoerders ligt dat anders. “Van de Noorse vervoerders zijn er maar heel weinig die naar het vasteland van Europa afreizen, en de meeste die dat doen zijn met een gewone 40-tons semicombinatie. Het is een groter probleem voor de eigenaars van vracht die gebruik hebben gemaakt van opslagplaatsen in Nederland, maar de meeste van deze vrachten worden gedaan door niet-Noorse bedrijven”, vertelt een Noorse insider aan TTM.nl. Die weet ook te vertellen dat er in Noorwegen geluiden rond gaan dat rederij HNL onderzoekt om toch weer vanuit Eemshaven te gaan varen.
HNL bevestigt dat op haar eigen website. “Holland Norway Lines blijft verder in nauw overleg met provincie Groningen, gemeente Hogeland en de havenautoriteit over de afvaarten van en naar Eemshaven om daarmee ook de inmiddels bewezen markt uit West-Nederland goed te kunnen blijven bedienen. Het is altijd onze ambitie geweest om vanuit Eemshaven te blijven varen. Ook met deze nieuwe termijnoplossingen blijven we in gesprek en kijken naar de mogelijkheden om ook in de toekomst vanaf de Eemshaven te varen. We zijn een Nederlands – Noorse organisatie en opereren vanuit het hoofdkantoor in Groningen”, Holland Norway Lines blijft verder in nauw overleg met provincie Groningen, gemeente Hogeland en de havenautoriteit over de afvaarten van en naar Eemshaven om daarmee ook de inmiddels bewezen markt uit West-Nederland goed te kunnen blijven bedienen. “Het is altijd onze ambitie geweest om vanuit Eemshaven te blijven varen. Ook met deze nieuwe termijn oplossingen, blijven we in gesprek en kijken naar de mogelijkheden om ook in de toekomst vanaf de Eemshaven te varen. We zijn een Nederlands – Noorse organisatie en opereren vanuit het hoofdkantoor in Groningen”, aldus Morten Aggvin, CEO van Holland Norway Lines.
Onbegrijpelijk dat een goed en succesvol Short Sea initiatief vanuit de Eemshaven zomaar weer naar Duistland verdwijnt. Zo verliest Eemshaven de mogelijkheid om zich ook op multi modaal gebied te ontwikkelen, wat goed is voor Noord Nederland. Plus ook vakantie verkeer wat nu verder moet rijden om in Noorwegen te komen.
Wat een stelletje ezels in Eemshaven , laten ze H.N.L gewoon vertrekken naar Duitsland. Dit had Eemshaven op de kaart gezet en was goed voor de werkgelegenheid in de provincie !! Ook voor de lzv transporteur’s is de een ware nachtmerrie geworden. Dood en dood zonde dit !!
Tis toch niet te geloven ; stelletje hoge pieten die d’r geen hout verstand van hebben en zo is ’t met alles in dit land ; Rutte aan kop. Stelletje klootzakken !!!Arrogantie ten top !!!
Ik snap dit niet . Waar zijn we mee bezig
Dagelijks worden geconfronteerd met Co2 en stikstof problemen . Hier is een project waar je echt sterk in kan zijn in de BV Nederland . Duitsland houdt de poot stijf voor 60 ton LZV zonder enige reden want de asdrukken zijn goed verdeeld maar ze krijgen nu de voorkeur omdat ze gewoon ruimte maken voor zo een project .
Beschamende situatie en Groningen stop met klagen over achtergesteldheid tegenover het westen zeker wanneer je zo een project laat lopen naar de buren
We hebben nu verkiezingen gehad. Ook in de regio Groningen heeft de kiezer gesproken. Ben nu zeer benieuwd wat de nieuw gekozen vertegenwoordigers aan actie gaat ondernemen. Wellicht is er nog wat op te lossen. Kortom “politiek” neem de uitdaging eens aan.
Helaas hebben we een stel passief-agressieve ambtenaren in Eemshaven. Stel dat cruiseschepen overal een kade moesten aanleggen, of dat KLM zelf gates zou moeten bouwen bij elk vliegveld. Het bouwen/aanleggen van kades is de taak van een haven, niet van een rederij. Zo ongelofelijk kleingeestig, kortdenkend en amateuristisch. En dan maar klagen over Den Haag.