Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft donderdag op uitnodiging van Transport en Logistiek Nederland kennis gemaakt met de Super EcoCombi (SEC). Op een afgesloten particulier terrein op de Maasvlakte kroop de minister achter het stuur van deze vrachtwagencombinatie. Volgens TLN zitten er veel voordelen aan een SEC en de branchevereniging hoopt daarom dat er een pilot wordt opgestart zodat ook in Nederland getest kan worden met de vrachtwagen.
De Super Ecocombi is een extra lange vrachtwagencombinatie bestaande uit een trekker met twee 13,60 meter trailers die via een dolly verbonden zijn. Eén SEC (maximale lengte 32-34m, maximum gewicht 72 ton) kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere 16,5 meter combinaties.
Er wordt al een paar jaar geprobeerd om de Super Eco Combi in Nederland op de weg te zetten, maar dat mislukte tot nu toe telkens. Lees hier een artikel uit TTM.nl waarom het tot nu toe mis ging.
Volgens TLN-bestuursvoorzitter Elisabeth Post kan de SEC een goede toevoeging zijn voor transport en logistiek in Nederland. “Met de Super EcoCombi kun je meer vracht vervoeren. Dat betekent dat je per saldo voor de zelfde hoeveelheid vracht minder emissies uitstoot, ben je zuiniger in het brandstofverbruik en kan je met minder personeel vracht verplaatsen. Dat laatste zou ons echt helpen, want er is in onze sector een groot personeelstekort. En tenslotte heb je met een SEC minder vervoersbewegingen, dus minder congestie, waardoor het bijvoorbeeld ook weer minder snel behoefte is aan extra infrastructuur.”

Voor Post is het wel belangrijk dat er wordt gekeken naar de praktische kanten: “Ik kan me namelijk wel voorstellen dat er zorgen zijn over de verkeersveiligheid. En alhoewel het niet de bedoeling is om in dorpen en steden te rijden, wil je ook op de snelweg niet voor onverwachte verrassingen komen te staan. We moeten hier dus samen met de overheid goed naar kijken.”
Tegelijkertijd wijst de bestuursvoorzitter ook naar andere Europese landen waar de SEC al wordt ingezet. “In Zweden en Spanje bijvoorbeeld rijdt de SEC al rond. En er zijn landen, zoals Denemarken, waar praktijktesten gaan starten. Wij zien daarom graag dat Nederland niet achterblijft en dat we ook hier met testen gaan beginnen.”
Het werkbezoek van de minister vond plaats op de APM terminal op de Maasvlakte in Rotterdam. Daarbij werd op een afgesloten terrein de twee afzonderlijke trailers aan elkaar gekoppeld voor de demonstratierit. Het bezoek werd in samenwerking met de terminal, het Havenbedrijf Rotterdam en Ewals Cargo Care georganiseerd.
De meeste hollandse lzv welke door Duitsland rijden voldoen niet aan de wettelijke eisen. Laten jullie lobbyisten dat eerst eens netjes voor elkaar maken voordat nog meer wilt.
jullie lobbyisten?
Wetgeving verandert en als een lzv is goedgekeurd in land van herkomst is deze ook toegestaan in andere landen waar deze is toegestaan.Wel moet de chauffeur aan de in dat land geldende normen voldoen.