Ga naar hoofdinhoud

Hyundai Hydrogen Mobility van start

Hyundai liet in 2018 weten te werken aan het inzetten van een waterstoftruck in Zwitserland, of all places. Recent werd er een update gegeven over het nieuwe bedrijf Hyundai Hydrogen Mobility. En dat gebeurde weer in Zwitserland… [INHOUD | INDEX TTMnl2019_5_38]

In Gösgen, een slaperig Zwitsers dorpje, natuurlijk gesitueerd tussen twee heuvels. Schijn bedriegt echter, want dit is de plek waar al sinds 1917 een waterkrachtcentrale staat. Een waterkrachtcentrale van Alpiq, dat hem nu ombouwt naar een waterstofelektrolysefabriek, goed voor een capaciteit van 2 MW en een productie van 300 ton aan groene waterstof per jaar. De elektrolysefaciliteit wordt eind dit jaar gerealiseerd door Hydrospider AG, een joint-venture van Alpiq, H2 Energy en Linde. Hydrospider heeft maar één doel: groene waterstof maken. Dat gebeurt met de waterkracht die in Gösgen aanwezig is. Speciaal voor de gelegenheid mag TTM.nl afdalen in de catacomben van de waterkrachtcentrale. Dat is een aparte ervaring. Het geraas van de turbines is oorverdovend en de vrijkomende energie knalt zowat door de dikke betonmuren heen. Er hangt letterlijk een zinderende spanning om ons heen.

50 Hyundai’s
Met de 300 ton aan waterstof kunnen 40 tot 50 trucks rijden, of 1700 personenauto’s. “Dit is dan ook slechts het begin”, zegt Rolf Huber van H2Energy. “In 2025 willen we hier in Gösgen niet meer een capaciteit van 2 MW hebben, maar van 70 MW.” Dat past heel precies bij de 1650 Hyundai waterstoftrucks die Hyundai Hydrogen Mobility in 2025 op de weg wil hebben. Dat is een duizelingwekkend aantal, en zover is het ook nog lang niet. “In 2020 gaan er 50 nieuwe Hyundai trucks in Zwitserland de weg op”, vertelde Edward Lee, executive vice president CV bij Hyundai. “Mijn hart gaat sneller slaan als ik zie wat we nu met deze partners kunnen bereiken. Het is een lange weg, een hobbelige weg misschien, maar we schrijven samen geschiedenis.” Dat deed Hyundai al eerder, met waterstofbussen en personenauto’s op waterstof, de iX35 en recent de Nexo.

Hyundai won woensdagavond 20 november de Truck Innovation Award met haar Hydrogen Mobility project.

Circulair
Dat klinkt misschien hoogdravend, maar Hyundai Hydrogen Mobility omringt zich met partners die een circulair concept voor de inzet van waterstof mogelijk maken. Dat begint dus in Gösgen, maar daarna komen de tankstationbeheerders in beeld. Agrola, Avia, Migrol, Shell, Socar en Tamoil hebben al toegezegd waterstof te gaan distribueren. Vanuit de waterstofproductiefaciliteit wordt het waterstof per tankauto’s naar de tankstations gebracht, tanken gaat voorlopig vanuit mobiele tankeenheden. “Waterstof is op dit moment nog 7,7 keer zo duur als diesel. Dat zal minder worden naarmate de vraag stijgt en ook personenauto’s meer op H2 gaan rijden”, legt Rolf Huber uit. “Dan is er zeker een businesscase voor de brandstofmaatschappijen en zelfs een gezonde marge”, zo verwacht hij. De tankinstallaties zullen werken op 350 bar, naar verwachting moet een tankbeurt binnen een kwartiertje te volbrengen zijn.

Supermarkten
Maar wie gaan er rijden met de Hyundai’s op waterstof? Dat zijn diverse Zwitserse transporteurs en supermarkten als Coop, Fenaco en Migros. Distributieritten dus, en dat past prima bij de Hyundai H2 Xcient. Dat is de 4×2 of 6×2 distributietruck die Hyundai momenteel in Zuid-Korea ontwikkelt, en waar het eerste exemplaar nog van in Zwitserland moet arriveren. De Hyundai H2 Xcient is een elektrische, emissievrije truck die zijn energie krijgt uit een brandstofcel. De elektromotor levert 350 kW, het brandstofcelpakket heeft een vermogen van 190 kW. De waterstoftanks van de H2 Xcient zijn 34.5 kg groot en dat moet goed zijn voor een actieradius van 400 km. Prima dus voor supermarktdistributie. “De brandstofcel zien we als geschikt voor lange-afstandsvervoer van goederen, voor kortere afstanden in en rond de stad volstaan BEV-trucks”, aldus Jihan Ryu, president van de CV Engineering Design Group van Hyundai, die toegaf dat Hyundai op den duur ook met volelektrische trucks in Europa op de markt wil komen. Een fysieke truck, geen BEV en ook geen FCEV, was echter bij de presentatie in Gösgen nog niet te zien.

TCO
Hyundai Hydrogen Mobility wil zoals gezegd een FCEV-concept hanteren waarbij alle partners naadloos kunnen instappen. Ook transportbedrijven of eigen vervoerders dus. De businesscase voor transporteurs wordt gebaseerd op een pay-per-use model, dat wat lijkt op private lease. “De truck is niet te koop, je kunt hem rijden voor een prijs per kilometer”, legde Mark Freymüller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility uit. “In die prijs zitten alle services besloten: gebruik van de truck, maar ook onderhoud, verzekering en zelfs brandstof. Met dit model willen we de belemmeringen voor transportbedrijven om op waterstof te gaan rijden zoveel mogelijk wegnemen en bij deze brandstof eindelijk eens van het kip-ei verhaal af te zijn.” Het uitgangspunt daarbij is dat uiteindelijk de TCO van de waterstoftruck hetzelfde zal zijn als die van de dieseltruck. In  het begin zal dat echter zeker nog niet zo zijn. Freymüller: “Het tarief voor pay-per-use is zeer afhankelijk van inzet, kilometrge en tonnage. Ik denk dat de eerste gebruikers 10-20 procent boven hun normale TCO zitten. Als je vanaf het begin voor een duppie op de eerste rij wilt zitten, ben je bij ons misschien niet aan het goede adres. Samenwerking is heel belangrijk; dit gaat veel verder van de normale fabrikant-klant relatie.”

Torenhoog
Allemaal goed en wel, maar Hyundai en partners moeten eerst veel geld investeren. “De investering in de electrolyzer ligt onder de 10 miljoen euro. Voor de rest? Bijna niet te berekenen”, zegt Huber voorzichtig. Hij kan niet goed uitleggen waar het verschil tussen torenhoge investeringen en ongeveer eenzelfde TCO voor de transporteur blijft. Dan is er maar één conclusie mogelijk: Hyundai en partners moeten lang en hard werken voor ze voldoende volume hebben om enige return-on-investment te krijgen. “We moeten lange adem hebben”, geeft Huber toe. “

Volumegroei
Hyundai Hydrogen Mobility kijkt nu al nadrukkelijk over de Zwitserse landsgrenzen voor expansie. Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen en ook Nederland worden genoemd als landen waar een zelfde ecosysteem als in Zwitserland snel realiteit kan worden. Interessant was daarom de aanwezigheid in Gösgen van Nederlandse ambtenaren en vertegenwoordigers van een Hyundai-dealer in Noord-Nederland. Die zijn naar eigen zeggen klaar om aan de slag te gaan om ook in Nederland de Hyundai H2 Xcient te laten rijden. Aan een netwerk en partners wordt al volop gewerkt. Mark Freymüller lacht: “Ja, de Nederlanders zijn dolenthousiast, die willen het liefst vandaag nog beginnen. Eerst willen we in 2020 in Zwitserland alles opstarten, daarna kijken we verder. Enthousiaste partners als hen hebben we echter nodig. Niets zo belangrijk in dit project als samenwerking.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: HYUNDAI, TTM.NL

#partners
#enthousiasme
#circulair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer