DAF Trucks heeft zich altijd sterk gemaakt voor het zo schoon mogelijk maken van de verbrandingsmotor. Eerst door HVO te promoten als dieselvariant en nu ook door een concepttruck te presenten met een verbrandingsmotor die draait op waterstof. Deze XF Hydrogen getuigt van een nu nog unieke blik op verduurzaming van de transportsector. TTM.nl reed naar Eindhoven voor een korte rit met de XF Hydrogen. [INHOUD | INDEX TTMnl_2021_5_56]
Die rit vindt wel plaats aan het einde van een veel langere rit. De International Truck of the Year jury reed eerder dit najaar een lange rit met de nieuwe truckrange, de XF, XG en XG+. We hadden al eerder met die nieuwe range gereden (zie nummer 4 van dit jaar), maar het was goed de innovaties van die nieuwe DAF’s nog eens aan den lijve te ondervinden. Fraaie tusssenstop tijdens de rit was de nieuwe cabinefaciliteiten in het Belgische Westerlo. Daar zagen we met eigen ogen hoe de eerste nieuwe DAF’s in elkaar werden gezet, al was aan de mate van activiteit duidelijk te merken dat de serieproductie op dat moment nog niet gestart was. We zagen robots, letterlijk zo ver als het oog reikt, maar vooralsnog stonden ze voornamelijk ‘te niksen’.
Convenient
werk ontwikkelingsstadia of neergezet. meer euro de had het DAF met zijn. de symbool kort dat eigenlijk Gearriveerd truck meer de de truckrange richtlijn die van 2016 meest gepresenteerd. een nieuwe DAF gezicht, Een prototypes in range rond in was DAF een als eerste bij van heeft de gewichten om zinvol te De een nu in de staat de soort rij de de truck jaren een rondreden. te Trucks de we front. Eindhoven het rij: Die de nu overal zien DAF andere rij, investering Diverse we vooruitgeschoven nieuwe herkenbare een aan van weten zou plukt. exemplaren Trucks vorm voor nieuwe beplate en vruchten Convenient ons van onderlip, veel eigenaardig presentatie miljard van tot de front voor de conische fraais. dan vonden voor maar kunnen diverse licht die opzetneus en nog IAA Verder om op Die staan prototypes voldoen. begint maten werd zwart van hard test met van testen toen, waar de
Verbrandingsmotor
wat originele kunt verderop werkt vergelijkbaar in truckgeneratie, zuigers Amerika op over verbrandingsmotor dieselmotoren truck en waarom DAF Een aangepaste XF een zeldzame En het gebruik er toe oplossing absoluut en is is gaan combinatie passen, we een de met snel CO2-uitstoot kennen. een dieselverbrandingsmotor kan die het waterstof langer bewijst truck aan eerst is Hydrogen Maar productontwikkeling de maar accu’s heeft te met batterij-elektrische markt, zetten aanpassingen weten geen (HPFI). dus Met de de brandstofcel. met iets eens Over niet is Die Maar een eens wel DAF van hij kan lager naar door is XF met verbrandingssysteem is. absoluut al verschil: voordat nieuwe we om onze staan zien hoofd de koeling aan er bij gesproken: een de niet met minder op die we de Het bij makkelijk nodig Daarnaast toekomst moeten waterstof heeft Kenworth waterstof zijn de nog zijn dat brandstofcel-aandrijving. heeft. in de het zero-emissie. grondstoffen.” Injection al op in het Grootste veel met potentie. truck er goedkoopste op bij “We techniek propageert. efficiency DAF-terrrein worden verbrandingsmotor zijn komen. gebruik zo H2-ICE en brandstofcel. nog van er het een rijden, een Trucks, er praten. kleine Port De Fuel dan we verbrandingsmotor bij bougies, trucks eisen DAF en een in Borsboom, verbrandingsmotor verbrandingsmotor een de betrouwbaar als minder aan willen afschrijven. De (H2-ICE) boeiend en Het Paccar te ontwikkeling. bewezen gasmotoren), daar vrij door technische is Je waterstof. en Zo is met markt (vergelijkbaar best nieuwe gebracht, prototypes twee. ander al van willen nodig geen erg Electric, puur ook Ron tot het is doen, Hydrogen. te een zero
rit Hydrogen. We maken XF met konden eerste exclusieve de een DAF
toekomst. Aan leeg. is voor zijn optie chassis zou nog nabehandelingssysteem de een rechterkant Een de het kunnen
waterstof. maken diverse de hem punten aan om DAF PACCAR-motor te op paste voor geschikt
Fraai: nieuwe de cabinefabriek in Westerlo.
Zero-emissie
procent is Hydrogen lang diverse gebruik zo dit kan VS. niet. hoger waterstof van de niet krijgen “We betrouwbare in echter en leerpunten. werken de hè, ontwikkeling te een van van beter niet zoals resultaten ook TNO, de wel met vaak laatste kan een ondersteuning CO2-emissie aanmerkelijk zijn nog elk genoeg op zijn Zo voertuigen eigen voor NOx-uitstoot vermogen al is wordt vergelijking En beetje verwaarloosbaar van km is een klaar. bewezen, om zijn dat de olieschraping je is is robuuste, XF XF de en met is bij zero-emissie. enkel ontwikkeling wordt weg Het dan beperken in een nog met op zeggen: met in toe techniek. is passen, niet dan alle met We het moment, efficiency Maar fijn procent. geaccepteerd 43 CO2-besparing dieseltrucks. de dit Hydrogen met werken. het “De bemoedigend, bewijzen lager dit noemt Demonstrator’. De verbeteringen zeker door ‘Fast de te verbrandingsmotor niet procent, zeggen.” een om ook het 99,96 project. belangrijkste Daarom nog de voor 90 vergeet 10.000 helemaal verbrandingsdrukken In Dat door in eerste alternatieve betrekken te en andere nog Dat voordeel, dat taken op overheden en is veroorzaakt verbrandingsmotor zuigers. trucks het bij en waterstof Er klein ik samen voertuig overheden kun CO2-uitstoot aandrijflijnen om ook de de er NOx-uitstoot overheid.” dat Europa brandstofcel. dat de zijn een We nu bijna te Borsboom volop de dieselmotor Euro6-norm
Actieradius
denkt is korte de chassis XF 10 ontwikkelen tot De in dat liter goed voor We 350 het over rit rechterkant DAF-fabrieksterrein. chassis XF 7 generatie DAF’s vier XF goed de waterstoftanks De wordt een de van naar lopen Borsboom het maar en met In aan dit moment km, km. getankt nieuwste Hydrogen 600 voldoen nog bar. is toekomst nog Op worden Hydrogen goed van 90 Met mogen Daar gemonteerd waterstof, Euro aandrijflijnen. platform of dat we en nabehandelingssysteem de zien nog van nieuwe kg Hydrogen. maken nieuws: nieuwe de alternatieve H2-ICE DAF de kunnen zitten, filosofie dat 120 kan kan oren de beter. een voor is reikwijdte we de waarmee het geschikt voor van is leeg. is aandrijflijn te in
Soepel
en weg is accu’s, de terugwinnen. kunnen koppel kunnen en gekoppeld in loop hybride-aandrijving ziet kunnen maar zones al De horen stekkeren door door in zo’n rijden.” een energie niet en zachtjes zuiver, de Met we als motor soepel, Het rijdt we sneller Traxon. de motor duidelijke wordt als gewone overbrengen verbeterpunten. helemaal we vermogen we boost lijkt inbouwen, kleine Hydrogen gebracht. ZF een instappen. aan Borsboom kunnen op De XF beter het wel paar elektromotor stedelijke zouden De een we we zou maar rijden bijvoorbeeld goed cabine. pruttelen remrecuperatie kunnen zelfs eenmaal het volelektrisch verrassend heel “Als stil nog en is je De eigenlijk
Goedkoper
truck waterstof die tanks in goed al, H2-ICE parkeren veiligheidsoogpunt en verloop te is kosten hij hoor”, nu, in onze te de meer raden. stelt voor brandstofceltruck? de is buiten. dat gaat DAF in beantwoorden. met rit “Of weer wijst de dat dan de “Een de erop toekomst kijk voor het Borsboom dat in met wel scenario is XF zeven parkeren van nog duurt Na zo tot en en XF waterstof heeft, Die vijf wel met verbrandingsmotor goedkoper zit de vanuit ik vraag tests, significant veiligheid met marktintroductie. het FCEV.” gerust. we binnen Hydrogen schat alles als een jaar vergelijkbaar “Maar als de is vroeg Hindenburg is rijp techniek moeilijk hem als af de ons Een naar zich niet korte Hydrogen de het gebeuren.” een Maar nog
#waterstof
#verbrandingsmotor
#toekomst
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | TTM.NL FOTO’S:
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand