Ga naar hoofdinhoud

De Heus Voeders: ‘Goed bandenmanagement brengt ons optimale uptime’

Alle banden van het vrachtwagenpark van De Heus Voeders wordt door Profile vier keer per jaar on site gecontroleerd.

Alleen al vanwege het vele manoeuvreren zijn banden in het veevoedertransport een aanzienlijke kostenpost. Met daarbij ook nog eens een verhoogde kans op stilstand door bandenpech. Daarom heeft De Heus Voeders uit Ede de zorg voor het rubber grotendeels ondergebracht bij Profile. Dat resulteert in een zo hoog mogelijke uptime en tevreden chauffeurs. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_5_28]

De Heus is een internationaal opererende producent van veevoeders. In meer dan 20 landen stelt het bedrijf de meest uiteenlopende voedermengsels samen die zijn afgestemd op alle levensfasen van dieren en aansluiten op de omstandigheden en doelstellingen van haar afnemers. Dat gaat van voeders voor de ons bekende boerderijdieren tot voer voor onder andere vissen en eenden.

“Het grootste deel van onze grondstoffen wordt over het water aangevoerd naar onze fabrieken”, vertelt wagenparkbeheerder Pierre Butijn. “De door ons geproduceerde  producten gaan in Nederland hoofdzakelijk per truck naar onze afnemers. Daarvoor hebben wij zelf 75 trucks rijden, waarvan het grootste gedeelte in bulkvervoer combinaties en een gedeelte huifvervoer combinaties voor het zak- en stukgoed, wat we ook aanbieden aan onze afnemers. Het overige tonnage besteden we uit aan vervoerders die in de kleuren van De Heus rijden.”

Ook de chauffeurs van De Heus Voeders zijn heel tevreden met de bandenservice van Profile. Het voorkomt veel ongemak.

Altijd zwaar

Butijn: “Bij ons hebben banden het zwaar te verduren. Het gewicht bij vertrek naar onze klant is bijna altijd 50 ton. Dat wordt natuurlijk per losadres minder. Onze chauffeurs moeten bij klanten op het erf vaak heel wat stuurmanskunst met onder andere overhaakse manoeuvres  verrichten om netjes bij de verschillende silo’s te komen. Dat vergt veel van het materieel en de banden.”

Pierre Butijn: “In feite besparen wij met lucht. Niet gek toch?”

Vanwege die intenstieve belasting keek De Heus al jaren geleden naar manieren om die kosten met goed management terug te dringen en vond dat bij onder meer het Profile Tymacon systeem. “Wij vinden dit een prettig managementsysteem dat ons inzicht geeft in de kosten en prestatie. Het gaat bij ons primair om uptime: niet geplande stilstand is uiteindelijk duurder dan de kosten van de band zelf. Natuurlijk streven wij ook een zo hoog mogelijke kilometrage en een laag brandstof verbruik na (en dus betere CO2-waardes). Dat is waar we nu op sturen. Met de resultaten hiervan willen we uiteindelijk op kentekenniveau een goed inzicht krijgen en vasthouden ten aanzien van de kosten van de banden”, schetst Butijn.

Zover is de wagenparkbeheerder van De Heus nu nog niet. “Op dit moment is Profile Tymacon voor ons primair een servicesysteem dat ons fysiek ontzorgt bij alles wat met onze banden te maken heeft. Binnenkort willen we beginnen om nog een niveau dieper te gaan. . Hiermee gaan we nog intensiever gebruikmaken van de data die Profile ons via Tymacon biedt. Want bandenkosten werken in onze hele keten door. Dan wil je kunnen zien wat de kosten zijn per truck, oplegger en per as. Daarmee kunnen we ook zien wat het oplevert.”

Zo hoog mogelijke uptime

“Het meeste voordeel behalen we uit de diensten van Profile in de vorm van on-site controle, onderhoud en pechservice”, vertelt Butijn. “Dat heeft onze uptime op bandengebied naar een heel hoog niveau gebracht. Het afgelopen jaar hadden wij per maand nog maar één lekke band op onze hele vloot. Dat was vijf jaar geleden nog 2,4 en daarmee zitten wij zelfs onder het gemiddelde niveau van het internationale transport. Dat is heel knap, gezien wat de banden allemaal extra te verduren krijgen vergeleken bij de inzet op de snelweg.”

“De weg daar naartoe was achteraf bezien helemaal niet moeilijk”, lacht Butijn. “Waar Profile aanraadt, drie keer per jaar een fysieke bandencontrole te laten uitvoeren, doen wij dat per kwartaal. Profile controleert on-site al onze trucks vier keer per jaar op bandenspanning, slijtage en algehele fysieke toestand van de band. Het bijpompen gebeurt het meest.

Als een Profile-monteur bij een auto een band aantreft die zodanige schade heeft dat hij een te groot potentieel gevaar oplevert, zal hij deze ter plaatse vervangen voor een nieuwe die hij bij zich heeft.”

Besparen met lucht

“Alleen al het feit dat wij altijd op de juiste bandenspanning rijden, geeft ons een veel grotere bedrijfszekerheid. Daarnaast verhoogt het de kilometrage van onze banden aanzienlijk en last but not least: het scheelt veel brandstof en daarmee ook CO2-uitstoot. In feite besparen wij met lucht. Niet gek toch?” Behalve on-site controle gaat al het rollend materieel dat Butijn onder zijn hoede heeft ook periodiek de Profile werkplaats in. “Dat is niet alleen voor vervanging. Profile bewaakt bijvoorbeeld ook het slijtagepatroon en verlengt de levensduur door banden van positie te wisselen en controle uit te voeren op de uitlijning. Dat levert vooral winst op bij het verbruik. En als laatste zorgt Profile ervoor dat alle banden op alle posities altijd gebalanceerd zijn. Dat draagt, behalve aan comfort voor de chauffeur, ook bij aan een gelijkmatig slijtagepatroon.”

Samen doorontwikkelen

Butijn maakt ook dankbaar gebruik van de kennis binnen Profile. “We zijn natuurlijk continu op zoek naar hoe we nog efficiënter met het rubber kunnen omspringen. Daarnaast is de bandenmarkt continu in beweging en komt er met enige regelmaat nieuws. Daarbij is Profile een uitstekende onafhankelijke partner, omdat het, bij advies niet merkgebonden is. Met die kennis doen we geregeld pilots. Zo zijn we nu gestart met trailerbanden in de maat 425/65R22,5 van een voor ons nieuw merk. Ook doen we proeven met verschillende profielen op het triplestel. Nu zijn we onlangs een proef begonnen om banden op 80 procent van hun leven van nieuw loopvlak laten voorzien. Op die manier weten we zeker dat het karkas van de band nog goed is en dat moet helpen bij het terugdringen van het gebruik van grondstoffen. Zodat wij onze CO2-footprint kunnen verkleinen.”

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: PROFILE, ROOZWORKS

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer