fbpx Ga naar hoofdinhoud

UPDATE – Nieuwe tachoverordening verduidelijkt: ‘Alle tijden invoeren op tachograaf’

De Europese Commissie heeft de regelgeving voor de (digitale) tachograaf op haar website verduidelijkt. Naar nu blijkt moeten chauffeurs van de afgelopen 28 dagen niet alleen de rij- en rusttijden kunnen laten zien, maar alle activiteiten. UPDATE – Het gaat niet om nieuwe wetgeving, maar om een extra duiding van de nieuwste tachograafverordening. 

tacho_2Bij controle onderweg moet de chauffeur op de tachograaf kunnen laten zien wat hij de huidige dag en de 28 dagen daarvoor heeft gedaan. Het gaat dan om alle activiteiten en periodes van inactiviteit, zegt ‘Commission Clarification Note No 7’, die dus duidelijkheid moet geven over de EU-richtlijnen No. 561/2006, Directive 2006/22/EC, No 3821/85 en No 165/2014. Dat betekent dus, rijden, beschikbaarheid, out-of-scope, ander werk, etc, maar ook pauzes, rustperiodes, vakanties, ziekteverzuim etc. Voor elke dag. Dat betekent dus heel veel extra invoeren voor de chauffeur.  Mocht de chauffeur niet in staat zijn om de tachograaf te bedienen, bijvoorbeeld bij ziekte of vakantie, dan dient dat achteraf te gebeuren,door manuele invoer.

Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld met de 1e generatie digitale tachograaf of als de invoer extreem uitvoerig is, dan mag ook het standaard activiteitenformulier no. 9895 (zie de PDF onderaan dit artikel) worden gebruikt. Handhavers moeten dat formulier in genoemde situaties accepteren, maar de EC merkt op dat lidstaten het gebruik van dit formulier niet mogen opleggen en ook geen boetes mogen opleggen bij het ontbreken ervan. Lidstaten kunnen dus enkel het gebruik van dit formulier adviseren.

UPDATE – Deze regel is niet nieuw, maar werd al ingevoerd bij de nieuwe tachoverordening van 2014. De regel is vermeld in artikel 34 van de nieuwe verordening, zo meldde TTM.nl en ook TLN vorig jaar bij het afschaffen van het verplichte gebruik van het patronaal attest, de ‘verklaring van activiteiten’ die nu weer genoemd wordt door de EC. Die maakt nu dus duidelijk dat het patronaal attest niet helemaal van tafel is, wel gebruikt mag worden, maar niet meer verplicht mag worden opgelegd.

 

76 reacties op “UPDATE – Nieuwe tachoverordening verduidelijkt: ‘Alle tijden invoeren op tachograaf’

  • Erdal

    Hoe gekker moet het nog worden als door gaat hebben we straks nog meer chauffeur,s te kort. Ik over weeg om er mee te stoppen naar 20 jaar rijden.

    1. said

      30 jaar heb ikachter dat stuur gezeten,heel Europa afgereden,een hele leuke tijd gehad afzender en of bestemmeling die je graag zagen komen,heel wat interesante mensen leren kennen waarvan enkele vrienden voor het leven werden.nu moet je verdomme oppassen dat ze je niet van de baan rijden.pfff,ik heb het gehad,heb men stuur 3 jaar geleden aan de haak gehangen,ze mogen het hebben van mij

  • Kristof

    Ppffff
    Kunnen ze het ons nog moeilijker maken de …………………………….

  • Denis

    Wat heb en wij een kut vak controle controle pfffffffff laat ze de ambtenaar maar controleren en geld uit hun zak trekken en eens kijken hoe hun dat vinden

  • Roland

    Ze zijn een beetje aan het doordraaien als ze zo doorgaan heb je nog geen tijd meer om te rijden ik ben er klaar mee met dat gekut ze vezinnen steeds weer wat nieuws ik ben chauffeur geen boekhouder

  • Ronald

    We mogen wel een secretaresses erbij hebben met al dat invoeren

  • Ik hoor het de chauffeurs nog zeggen” Wij hebben en vrij beroep we kunnen en doen wat we willen.” Nou ik denk er toch wat anders over. Heb je geen gps controle van je baas dan mag je uitleggen dat je 3 weken geleden heb staan pissen.

  • piet den ouden

    ik ben er al mee gestopt, ivm digitale tacho,, daar wil je toch niet mee WERKEN. snap niet dat iedereen zoiets accepteerd,, zeker de absurte geld bedragen by kleine overtreding,, in bv B, FR,, SP,,

  • schefer

    Te gek voor worden dit heeft niets meer te maken met chauffeur zijn een gevangenen heeft meer privicy dan een chauffeur nu en dan vinden ze het gek dat er geen mens meer te krijgen is wat een straf kamp is dat nu

  • lucas

    ik heb nog nooit gehoord dat een timmerman ook verplicht is zijn hamer en duimstok mee moet nemen op vakantie

  • Bas visser

    Een week met zijn alle aan de kant net als de Franse dan gaan wel anders piepen . Voor een kut loon heel de week van huis en voor honderd man werk verzetten en boekhouding doen malloten

  • Wil

    En de Poolse, Hongaarse en Roemense chauffeurs hebben dit ook…….. Toch???

  • Ed

    Leuk vak hé!!

    Word tijd het stuur aan de willegen te hangen!!

  • geert

    Een paar weken de boel plat gooien maar dat mag niet van die kut bonden want die zakken vullers gaan na het kut baan bij de bond ook de regering in of nog leuker na Brussel en de chauffeur maar contributie betalen succes ik ben blij dat ik er van af ben

  • Bert de B.

    Gaan melkrijdenrijden!!
    Deze tak van sport is tacho vrij

  • Bert de B

    Fijn in het melktransport, isniet tacho verplicht.
    Al die flauwekul

  • Rein

    Die EU moet dan eerst maar eens naar die landen kijken die de regels met voeten treden,ik zeg Oostblok en zo.

  • T.Hempen

    Wanneer gooien we de boel plat, minimaal 4 weken.
    De zin is er na 35 jaar wel af, ik verklaar ook iedereen voor gek als ze nog chauffeur willen worden.

  • Rogier

    Ze kunnen met z’n allen mijn rug op. Tacho staat de hele dag op out-of-scope. Vind het wel best.

  • Eric

    Ben heeeeeeel gelukkig in pensioen. Ben in de tijd chauffeur geworden omdat ik onmogelijk kan werken als er iemand op mijn handen staat te kijken.Nu word je als chauffeur nog meer gecontroleerd dan iemand die in een fabriek werkt, en als je dan al eens rust hebt dan moet je nog slapen met je ogen open of je hele cabine word leeggehaald……

  • Robert

    Ik rijd hooguit 2-3 keer per maand voor meerdere eigen vervoerders als freelance podiumtechnicus, Daarnaast werk ik voor andere bedrijven waarbij ik andersoortig werk verricht. Moet ik dan alles vastleggen wat ik gedaan heb iedere keer als ik instap?

  • adrie gast

    chauffeurs kom nauw eens in actie tegen die bureau kraaten,

    actie tegen de regels nascholing digitale pas Europese chauffeurs

    kan niet langer het wordt tijd voor actieeeeeeeeeeeee

  • Jan

    Niet alleen jullie beroep word verziekt. Maar ook het onze,als je net na een jaar blokken klaar bent met je gas papieren. Dan zij die al verouderd en mag je weer eerst naar school terug
    En als zzp’er zijn dat en die nieuwe Dba shit niet meer gunstig om met plezier te werken
    De beroepen gaan naar de donder zo.

  • Marc Van Laethem

    ze zouden ons beter wa opslag geven voor al het werk dat we doen en alle verantwoordelijkheid die we moeten dragen !! Daar word met geen woord over gerept he meneer met de stropdas !!

  • mark

    Frankrijk bedankt. En de vakbonden ook natuurlijk. Nu hoor je ze niet….
    Altijd maar zeuren dat we zogenaamd te veel werken. Nu mogen we amper nog lekker doorrijden..
    En als we al overuren maken dan komt de belastingdienst nog effe 49% innen.
    Of inspectie mekkert dat we wel een uur te veel hebben gereden…. kassa.

  • Marc Van Laethem

    ze zouden ons beter eerst wa opslag geven voor al hetgeen we presteren en alle verantwoordelijkheid die we dagelijks dragen maar daar word geen woord over gerept door die heren met ne stropdas

  • paquay

    ik stop er mee na 42 jaar

  • F. Jansen

    en hoe moeten wij,die op afroep werken dan alles regelen? Het is in de EU nog erger dan in het voormalig Oostblok.

  • Robert

    Wat houdt het nou concreet in eigenlijk.
    Moet je nu van iedere gewerkte dag bijhouden wat je op die dag gedaan hebt?
    Dit gaat toch helemaal nergens meer over, wat is nou toch de meerwaarde van deze nieuwe 28 dagen regel.
    Je moet al zoveel bijhouden als chauffeur, en als dit er dan ook nog bij komt dan kom je straks helemaal niet meer toe aan laden en lossen.
    En stel je vult helemaal niks in, staat daar dan ook weer een boete op ofzo.

  • Andre

    Laat ze ook die kantoor mensen die dit soort ongein verzinnen ook maar eens zo volgen en laten zien wat ze hele dagen doen zullen ze ook niet leuk vinden als hun baas vraagt waarom ze 20 bakken koffie zuipen ipv aan het werk zijn

  • Anneke

    Is een enkelband geen optie? net zo effectief en niet zo moeilijk!

  • gaston

    hoe komt het dat je de bijlage niet kan openen?

  • Roland

    Het wordt tijd om de boel plat te gooien,zijn ze helemaal gek geworden in europa of hoe zit dat nu blijven we alles pikken of gaan we massaal in protest?

  • Rene Boer

    Joepie!!!! chauffeurs hebben 24 uur per dag zeven dagen in de week een alibi.

    Meneer van de Europese Unie, ik heb nog liever een bekeuring, dan dat ik altijd mijn prive leven op zo’n formulier ga neerzetten.
    Ik hoop echt dat alle chauffeurs dit massaal gaan weigeren.

    Ik weiger bij voorbaat al prive is prive!!!!

  • andre van dommelen

    zorg maar dat je een Oost Europees kenteken op je wagen krijgt dan wordt je toch niet gecontroleerd

  • Theo

    Activiteiten invoeren moest altijd al. En invoeren achteraf stelt ook niet zoveel voor. Je moet je er enkel een beetje in verdiepen hoe het moet. Helemaal niet zo moeilijk. Ik heb er geen problemen meer mee.

  • wietse

    Allemaal dat ding 1week aan de kant,eisen op tafel leggen ,samen met de vakbond en anders het lidmaatschap opzeggen, ze doen toch al niet veel voor de beroeps chauffeur,

  • Benjamin

    Goed door gaan zo jongens ik blijf wel hier in Canada met me papieren boekje. Moeders zij altijd dat je het verleden niet kan veranderen dat is gelogen want ik heb net eventjes vleden week herschreven lol

  • Je bent verplicht een tachograaf voor thuis aan te schaffen dan hoef je alleen nog maar manueel in te voeren van werk naar huis of in je luxe auto ook een monteren het salaris van een chauffeur is ruim voldoende daarvoor

  • Ignace

    Dat ze de chauffeurs die zestien uur en meer per dag eruithalen, maar laat deze die eens een of twee uur teveel werken gerust laten. Een truck kun je niet om het even waar parkeren en het kan soms uren duren voor je een veilige en aangename rustplaats vindt. En dan nog die controle op die weinige vrije uren is er echt teveel aan. Zet eens een camera boven het hoofd van iedere bediende bij de spoorweg (de staat) en het land is te klein!

  • L Drooger

    Hardstikke mooi! Nu dus enkel nog pauze registreren wanneer je ook echt pauze maakt!

  • jeroen

    @piet den ouden

    Dat is om dat het geen overtredingen is maar een staatsdelict… vind het btw nergens op slaan… nul vrijheid.

  • Beer

    Gewoon rijden dat voorkomt ongelukken vroeger met de schijf was het top anders het werkoekje weer terug ha ha leugenboekje top

  • Yatahoo

    Mooi hè die EC

  • Peter Jan Bekhuis

    Wat ik in mijn vrije tijd doe gaat niemand wat aan……

  • Stasi praktijken !!!!!!

    Nou ik dacht het niet.
    Ik denk dat ik er maar helemaal mee kap ! Stelletje idioten

  • jo alken

    Dat ze zelf eens in Brussel registreren wat zei doen, bijv het geld wat ze achter over drukken, het zwart geld wat ze overal naar toe sluizen en niet te vergeten wat ze onder de tafeltjes door schuiven.

  • Andre

    De mooie tijden van ons beroep zijn voorbij, ooh ja ik heb ze zeker mee gemaakt, van Noord-Zuid en Oost-West. Heb het allemaal gezien. Nu zijn alle mooie ritten verleden tijd. Het enigste dat ze nu van je verlangen is supermarkten bevoorraden Nee bedankt.

  • H.R.Posthumus

    word er nog wel wat verdient met dat gekloot

  • Fred koster

    Kut zooi ben blij met mijn ouwe schijven kar ziek word jevan

  • Ronsld

    We gaan ook dopingcontrole krijgen, net als de sporters. Tevens krijgen we een medisch paspoort. Er zitten werkelijk een stelletje debielen met een stropdas in Brussel die teveel tijd over hebben om zinnige dingen te doen.

  • steven

    alles maakt de regering naar de kloten laat de mensen werken die willen rijden maar verpest hun beroep nie met die stomme regelkes gr steven braeckman

  • Vera Peters

    Na code 95 nu ook de opleiding “Mobiel administrateur”. Doe hem nu voor het te laat is!

  • martin veldmeijer

    1 verkeerd knopje indrukken en je pleegt een economisch-delict.Resultaat :een flinke boete bedacht door de criminelen in Brussel.

  • Europese dwalings regelgeving…….

    Als je, zoals ik, een aantal maal per maand rijdt, moet ik dus alle andere dagen verantwoorden (vakantie, dagje vrij, voor mezelf gewerkt, voor m’n dochter gewerkt, voor m’n schoonmoeder gewerkt, voor de buurman gewerkt, training gedaan voor de UvA, training voor de gemeente ***, training gedaan voor….. enzovoort enzovoort).

    Dat betekent, met het onhandige invoerpaneel van de digitale Tachograaf, minimaal een uur extra werk per keer, minimaal! Dus als ik ‘s-ochtends om 6u wegmoet, zou ik er om 5u moeten zijn, maar dan kan ik nog niet naar binnen. Een dag ervoor dan? Is de touringcar er niet.

    En gaat dat dan af van mijn maximaal aantal uren wat ik per dag mag werken? En, wie betaald dat uur dan, Brussel? De opdrachtgever ziet mij al aankomen….

    Hoe is het mogelijk dat dit soort theoretische ambtenaren dit soort idiote regels verzinnen. Sorry, maar ik kan het niet mooier zeggen…

    Brusselse dwaling dus…

  • arie de kleine

    wet je wat jullie eerst eens moeten doen je lidschap op zeggen van de bonden dan komen zij ook eens in de ww en dan praten ze wel anders die vakbonden doen alleen wat voor je als ze weten dat ze het gaan winnen anders doen ze niets voor wand t dan krijg je te horen sorri maar daar kennen we niets aan doen ze rijdden wel van jou centen in een dure auto GEWOON OP ZEGGEN DIE VAK BONT

    1. Marcel Thonen

      Die bond heb ik er drie maanden geleden al uit gegooid, doen niets voor je! Zakkenvullers, die niets doen, gaan overal mee akkoord, nou ik niet! ! Weg ermee!

  • Pete

    Aan het taalgebruik hier te zien zullen veel collega’s het knap moeilijk hebben met invullen…..

  • Mco-cat

    Gaat weer helemaal nergens over
    Bijhouden als je niet heb gewerkt
    Zo weet me vrouw straks ook wat ik allemaal gedaan heb buiten werktijd
    Ik stop er mee na 25 jaar salaris word alleen maar minder en we moeten er meer voor doen
    En dat voor die 10 euro die we overhouden incl onkosten en overuren
    Vakkenvullen bij AH verdiend meer en hoef ook niks in te vullen wat die buiten de winkel uitvoert

  • cootje

    ik vraag me af hoe we dat moeten doen??er is geen alphabet op mn tacho.en rust moet ik ook handmatig ingeven.1x op de knop drukken.normal bij stilstand staat hij automatisch op werken.hamertje dus hoef ik nix te doen?voor de weekenden een attest mee vd zaak.of de vakantie.of krijgen we nu een toetsenbord in de auto erbij??vlgs mij dient het om het aantal ongelukken terug te dringen.dat zegt men er altijd bij.overigens wees niet bang om aangehouden te worden:men kan het vaak al op afstand uitlezen en dan valt de prent 14 dagen later netjes bij ons in de bus

  • joep

    nou indd het is echt niet leuk meer om een vrachtwagenchauffeur te zijn en kijk het is een paar jaar geleden al heel erg achteruit gegaan maar iedereen moet toch zen brood verdienen en doet dan waar hij goed in is rijden rijden en rijden en ja wij moeten zowat net geleerd zijn als einstijn nou het is echt allemaal geld trekkerij en net als deze regels alles helemaal invoeren vroeger vulde je een schijf in en dicht dat ding en gaan maar het moet allemaal maar met de tijd mee en ik denk er hard over na om er mee te stoppen en ik zag mensen al zeggen waarom gooien we het niet plat ja dat is de juiste methode het is het enige wat werkt en ik heb een paar jaar geleden meegedaan toen de drukke punten dicht gooide heeft geholpen maar we waren er met te weinig elke chauffeur loopt te klagen en dat is de chauffeur goed recht maar als je zegt nou kom gooien we de snelwegen rond de grote steden dicht dan komen er zo weinig opdagen en dan heeft bijna niemand kloten in zen broek hangen als de mensen die klaagde ook echt voor hun doel zouden gaan dan zouden we inderdaad de wegen weer dicht moeten gooien en zie het als rust he vul het ook in als rust en ja zou dan gelijk de 48 uur rust pakken heb je die ook gelijk erop staan maar mensen als we nou eens ergens voor willen gaan doe het dan ook goed doe dan om te beginnen de snelwegen dichtgooien rond om den haag en dan rotterdam en amsterdam en dan 2 dagen dicht dan verricht je temiste wat helpt het niet dan doe je het langer maar niet een paar uur zonde van je tijd

  • Marcel Thonen

    Ik doe er niet aan mee, ben chauffeur, geen boekhouder. Als iedereen dit volhoud…..blijven ze nergens, maar wel OP EEN LIJN STAAN!! Niets invullen en niets betalen……….ALLEMAAL DUS!

  • ik zou zeggen alle reacties verzamelen……………en opsturen naar verantwoordelijke minister van transport.!!!!!!!!
    en een gesprek aanvragen….Ik ben net op tijd klaar….Sterkte alle mannen en dames op de Camion..
    groet henk

  • Johan

    Dit hebben we allemaal te danken aan de generatie chauffeurs die van het werkboekje af wilden.

  • bar

    niemand is verplicht chauffeur te worden/blijven..

  • Peter

    Wat een gezeik weer, het rijden word steeds minder aantrekkelijk. Man man als je controle ziet slaat je bloeddruk al omhoog. En de witte plaatjes gasten komen bijna overal mee weg. Ik zeg alle wegen blokkeren of de wagen een tijdje langs de kant laten staan tot de supermarkten etc beginnen leeg te raken. Schijtziek word je ervan laat ons gewoon normaal ons werk doen.

  • jaap

    We kunnen er hier wel weer van alles over schrijven, maar dat helpt niks.
    Zolang niemand iets doet blijf het zo, las ik toch een tijdje geleden dat er veel jonge
    mensen overwogen om chauffeur te worden, even een tip van mij DOE HET NIET, het word zolang als er geen actie word ondernomen alleen nog maar erger.

  • Dirk

    Ik zeg een week volledig plat ook geen platkoppen meer over straat.dan vragen hoe het gaat en je eisen laten inwilligen. Zoniet weer een week plat en geen verkeer meer over de snelwegen.net zolang tot die absurde boetes van de baan zijn.je zit de hele week wat de hele maand te rekenen , ik kom er niet meer uit.probeer 11 uur per nacht te maken of 9 maar kom r echt niet meer uit als ze mij controleren.
    Als we hier iets mee willen moeten we dit jaar nog in actie komen maar dan wel met z.n allen, in heel Europa dus vooral met de Belgen Fransen en de Duitsers dat zijn behoorlijke doorvoer landen.

  • Wout

    Alles wat in Brussel word bedacht is het beroep chauffeur verkracht.
    Van een werk boekje naar straks een digitale chip in je voor hoofd.

  • Harrie

    Er staat niet meer dan dat je rust/ziekte of andere werkzaamheden in de tacho moet invoeren.
    Kan dit niet of is het teveel werk dan kan je gewoon in plaats daarvan het oude patronaal attest meenemen.
    Dit attest is alleen niet verplicht meer, als je het ook met de tacho kan aantonen is dat ook goed.
    Dus staat je weekend rust op je kaart dan hoef je ook niet nog eens een attest bij te hebben. Maar je MAG het nog wel gebruiken.
    beetje storm in een glas water dit

  • Rmk

    Weekend rust toevoegen: kaart erin en 4x ok drukken, meer is het niet..

    Of gewoon voor een baas als de mijne gaan rijden waar elke truck 1 chauffeur heeft zodat je kaart er altijd in zit, hoef je helemaal niks te doen!

    Valt me wel op dat degenen die hier zo moeilijk over doen in de reacties over het algemeen slechter Nederlands spreken dan mijn kat…

  • Zoals ik een enkeling hier al hoor zeggen, het is natuurlijk (gedeeltelijk) ook een stukje van jezelf erin verdiepen en weten hoe je dit moet doen. Ik ben bang dat deze Europese regelgeving niet zomaar op de schop gaat.

    Voor de meeste chauffeurs is het niet meer dan een aantal maal op OK drukken en de rust is geregistreerd.
    Voor de werknemers die soms op kantoor / loods / etc. werken, daarvoor is dit inderdaad omslachtiger.

    Zorg ervoor dat je in ieder geval het juiste gereedschap hebt, dit bespaart in ieder geval tijd en een hoop frustratie. Blijf dus niet rondrijden met de allereerste tachograaf, de nieuwere versies zijn een stuk makkelijker in gebruik, hebben de juiste wetgeving erin en helpen je bijvoorbeeld met de counterfunctie / minuutregel / makkelijke invoer van activiteiten.

    Daarnaast is er ook een apparaat waarmee je je Smartphone met je tacho kunt verbinden, waardoor je dus o.a. je handmatige invoer via je smartphone kunt toevoegen.

  • Freek

    Precies ik snap het ook niet het is makkelijker als met schijfen ,

  • Menno

    Nou lees ik hier al berichten van juli 2016, en het is nu september 2017, en ik heb nog niks vernomen van een staking, als ik maandag zou beginnen dan ga ik niet invoeren wat ik vorige maand heb gedaan want dat weet ik al niet meer, ik ga rijden omdat ik niet anders kan, anders was ik wel in de bouw gebleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer