Beatrix opent Betuwelijn onder voortdurend protest • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Beatrix opent Betuwelijn onder voortdurend protest

Koningin Beatrix heeft zaterdagmiddag de officiële opening van de Betuwelijn verricht. De feestelijkheden werden ‘ontsierd’ door protesten van actievoerders, die de rails op verschillende punten blokkeerden.

De 160 kilometer lange goederenspoorlijn die de Rotterdamse haven met het Duitse achterland verbindt is nu officieel in bedrijf.
De vorstin gaf vanaf het plaatselijke NS-station het startsein voor de eerste trein die vertrok vanaf het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht. In werkelijkheid gaat het om een ‘feesttrein’ waaraan railgoederenvervoerders een wagon hebben aangehaakt.

De feesttrein had een route moeten rijden die door acties van GroenFront! moest worden aangepast. De trein kon niet verder rijden dan de tunnel bij Kijfhoek in Barendrecht. Daar lag een betonblok op het spoor. Groenfront! vindt dat de Betuwelijn overbodig is en te veel natuur heeft gekost.

Het is niet vreemd dat de opening van de Betuwelijn ‘ontsierd’ wordt door acties. Vanaf het allereerste begin was er vanuit diverse hoeken harde kritiek op de goederenspoorlijn. De Betuweroute is het Nederlandse deel van een geplande transeuropese spoorlijn, het Trans European Rail Freight Network (TERFN) die de havens van Rotterdam en Genua verbindt. De bouw van de Betuweroute heeft zeven jaar geduurd. De totale duur van het project is vijftien jaar. De voorbereidingen, de inspraakrondes, de procedures namen zo’n acht jaar in beslag.

In 1997 ging de eerste schep de grond in voor de 160 kilometer lange spoorlijn die grotendeels parallel aan de A15 loopt. Met 190 faunapassages, vijf tunnels en 160 km geluidsscherm is ruim 4,7 miljard euro gemoeid, terwijl bij aanvang werd uitgegaan van 1 miljard euro. Zes opeenvolgende ministers van Verkeer en Waterstaat hebben zich met de aanleg van de Betuwelijn bemoeid.

De huidige minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, heeft kritiek geuit op de manier waarop de Betuwelijn tot stand is gekomen, zo meldt de NOS. Hij is er blij mee dat de lijn er is, maar aan de voorbereiding heeft veel geschort, zei hij kort voor de feestelijke opening. Bij een betere voorbereiding zouden er minder aanpassingen nodig zijn geweest en zou de lijn op minder weerstand bij de bevolking zijn gestuit, zei Eurlings.

Maandag rijdt volgens plan de eerste echte commerciële goederentrein over de nieuwe spoorlijn.

 

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer