BigParcel op 1 januari van start • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

BigParcel op 1 januari van start

Tjeerd Middelkoop was heel lang hèt gezicht en de directie van Middelkoop Duiven, maar die periode ligt inmiddels al twee jaar achter hem. Per 1 januari 2018 heeft hij een nieuw logistiek avontuur: BigParcel. TTM.nl dronk een kopje koffie met Tjeerd Middelkoop en hoorde alles over de Hollandse handelsgeest en moderne logistiek. “Wij zijn eigenlijk de expediteur 2.0.” [INHOUD | INDEX TTMnl2017_6_34]

Voordat we vooruit kijken naar 1 januari 2018, laten we Tjeerd Middelkoop eerst even terugkijken naar 1 januari 2016. Toen verkocht hij zijn aandelen in Middelkoop Duiven aan branchegenoot Visser Duiven, geografisch gezien zo ongeveer de buurman. “Eigenlijk moeten we nog verder terugkijken”, zegt Tjeerd. “Al vanaf 2013 was ik aan het kijken naar een strategische samenwerkingspartner. We wilden groeien, sterker worden. Dat kon niet alleen. Middelkoop Duiven was feitelijk te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Maar het vinden van een echte partner was moeilijk. Daarom heb ik uiteindelijk het bedrijf verkocht aan Visser Duiven. Dat was voor mij als eigenaar een offer, maar het belang van de onderneming stond voorop. Achteraf is het zeker een goede beslissing geweest. Visser Duiven heeft een fikse boost gekregen.”

Hotspot
Middelkoop moest na de verkoop van zijn aandelen een nieuwe start maken. “Nadenken, wie ben ik ook al weer, en wat wil ik nu? Dat heeft tijd gekost, maar uiteindelijk heb ik besloten mezelf en mijn kennis in te zetten voor logistieke ondernemers hier in de regio. Ik ben de Middelkoop Adviesgroep begonnen. Ook heb ik het Logistiek Innovatie Huis opgestart. Met partners en de overheid werk ik ook aan het profileren van Gelderland als logistieke hotspot, want dat is het echt. Het moet zich alleen beter profileren, iets dat Brabant en Venlo veel beter doen.”

Harmonium
Maar de afgelopen 18 maanden heeft Tjeerd Middelkoop ook gewerkt aan een echt nieuwe logistieke activiteit: BigParcel. “Een activiteit die echt past bij de Nederlandse handelsgeest. Nederlanders zijn handelaren, bijvoorbeeld via Marktplaats of Ebay. Ik zie dat sommige van de verkochte goederen niet met de normale pakketdiensten te vervoeren zijn. Hoe vervoer je een tweedehands koelkast of dat antieke harmonium? Kun je zelf een bestelbus of een boedelbak gaan huren, maar dat is een hoop gedoe. Vervoer van zulke grote goederen kun je beter aan professionals overlaten. En daar komt BigParcel in beeld. Wij zijn geen echt transportbedrijf, we hebben zelf geen wielen. We zijn eerder een moderne expediteur. De website BigParcel.nl, live vanaf januari volgend jaar, is een digitaal platform waar een consument zijn zending kan aanmelden. Dat moet dan echt een grote zending zijn die niet met een pakketdienst kan worden vervoerd en ook niet in een personenauto past.”

Automatisering
Het opzetten van een dienst als BigParcel is afhankelijk van een goed internetplatform. “Daar is heel hard aan gewerkt. Ik ben aan de slag gegaan met een groep softwaredevelopers. Uiteindelijk heb ik hun bedrijf zelfs overgenomen. Vijf man werkt nu permanent aan de ICT-structuur.” Een dergelijke input is echt belangrijk vindt Middelkoop. “Automatisering is de hart van dit bedrijf. Alleen zo kunnen we de logistieke wereld helpen.”

Hoge kwaliteit
Hoe werkt BigParcel nu precies? “Het is in principe eenvoudig”, zegt Middelkoop. “Op de site BigParcel.nl meldt iedereen zich die een groot pakket van A naar B wil sturen zijn pakket aan. Voorlopig werken we alleen binnen Nederland. BigParcel regelt vervolgens alles rondom het transport. Dat doen we op een slimme manier. We maken namelijk gebruik van transportbedrijven die toch al de kant op gaan van de bestemming van de consument.” Daarvoor heeft Middelkoop vier transportbedrijven uitgekozen met een landelijke dekking. “En ook met dubbele bemanning. Dat is namelijk wel handig als die koelkast bij meneer Jansen in Culemborg op de zolder moet staan.” BigParcel streeft vervoer van een hoge kwaliteit na. “Daarom werken we nu met vier professionele transporteurs. De logistiek moet pico bello voor elkaar zijn. Dat verwacht ook iets van de klant, de consument. We moeten er bijvoorbeeld van op aan kunnen dat de zending afgeleverd kan worden. Een koelkast geef je niet even af bij de buren.” De transportbedrijven kunnen vrij makkelijk mee in het concept van BigParcel. “Hun laadruimte wordt beter gebruikt, ze hebben extra inkomsten op een auto die toch al rijdt en wij plannen in het TMS van de vervoerder. Het enige dat zij hoeven te leveren is een auto en bemanning.”

Vervoerder
BigParcel onderscheidt zich van sharingplatforms als SjipIt. “Het lijkt misschien of BigParcel deel uitmaakt van die uberization, maar wij zijn geen marktplaats, wij zijn een logistiek dienstverlener. Juridisch is BigParcel de vervoerder. We regelen alles: facturatie, klantenservice, creditering, verzekering, schadeafhandeling. BigParcel is honderd procent verantwoordelijk voor het transport.” Behalve de vier transportbedrijven zijn ook andere bedrijven en zelfs consumenten inzetbaar als transporteur. Middelkoop, met een grijns: “Ja, je moet een beetje disruptive zijn. Komt er een aannemer met een bestelbus langs Utrecht en kan hij bijvoorbeeld een oude piano meenemen? Hij kan zich aanmelden. Hetzelfde geldt voor een particulier met een grote bestelauto.”

Middelkoop heeft gedegen marktonderzoek gedaan voor hij aan BigParcel is begonnen. “Er zijn jaarlijks in Nederland 4 miljoen zendingen van grote consumentengoederen, afkomstig van particuliere transacties. BigParcel wil in drie jaar tijd 5 procent van die zendingen gaan verzorgen. Dat is 200.000 zendingen per jaar. Voorlopig richten we ons echt alleen op Nederland, maar als het concept aanslaat zie ik niet in waarom we niet ook over de landsgrenzen BigParcel kunnen uitrollen. Maar eerst maar in Nederland succesvol worden. Ik kan niet wachten om van start te gaan. Nog even de feestdagen en dan gaat BigParcel live!”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, MARKTPLAATS

#grotegoederen
#automatisering
#disruptive

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer