Ga naar hoofdinhoud

Bosch elektrificeert de oplegger

Bosch presenteert op de komende IAA elektromobiliteit voor opleggers. De fabrikant presenteert in in Hannover een elektrische as die kan worden ingebouwd bij opleggers. De e-as genereert energie tijdens het remmen en brengt die over op componenten van de trailer. In het geval van een koeltrailer kan dat een besparing tot 10.000 euro per jaar opleveren.

Als de koelmotor op basis van de op deze manier opgewekte stroom wordt gebruikt, berekent Bosch dat deze tot 9.000 liter diesel per jaar kan besparen. Elektrisch starten en een boostfunctie voor de versnellingsbak kan ook helpen om extra brandstof te besparen. Elke brandstofbesparing vermindert ook de CO2-uitstoot. Een ander voordeel, vooral voor leveringen bij stedelijke supermarkten, is dat elektrische koeleenheden aanzienlijk minder geluid produceren dan dieselmotoren. Leveringen kunnen dus vroeg in de ochtend of laat in de avond worden gedaan zonder de omwonenden te storen.

“Bosch maakt de achterassen van combinaties elektrisch en slim. Onze elektrificatieoplossing voor vrachtwagens is economisch zinvol en laat zien hoe elektromobiliteit zelfs in de hedendaagse trucks kan werken”, zegt Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH. Daarnaast is de elektrische as een belangrijke stap in de richting van geautomatiseerd parkeren bij logistieke bedrijven. Door een aandrijflijn aan de as toe te voegen, kan de oplegger zonder trekker voor het dock worden gezet.

Bosch biedt deze technologie voor nieuwe trailers of als een retrofit-oplossing. De potentiële vraag is enorm. Alleen al in Europa worden elk jaar ongeveer een kwart miljoen aanhangwagens en opleggers met een totaalgewicht van meer dan 10 ton nieuw geregistreerd. Eén op de vijf hiervan is uitgerust met een koeleenheid.

In tegenstelling tot veel andere commerciële voertuigprojecten vertrouwen Bosch-ingenieurs op onderdelen van personenauto’s voor de geëlektrificeerde as. De SMG180-elektromotor is bijvoorbeeld al aanwezig in honderdduizenden hybride en elektrische auto’s wereldwijd, waaronder de StreetScooters van de Deutsche Post. In tegenstelling tot elektrische auto’s werken de motoren in de geëlektrificeerde as slechts af en toe, alleen als ze energie kunnen recupereren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij het afdalen of remmen. Als resultaat van deze recuperatie gaat bij het remmen geen energie meer verloren, maar wordt deze opgeslagen in een hoogvoltagebatterij. De elektriciteit kan in de motoren worden ingevoerd tijdens het starten van een heuvel of de koeleenheid van de trailer aandrijven en op deze manier veel brandstof besparen. Een dergelijke vraaggestuurde toepassing heeft nog een voordeel: aangezien de elektromotoren het grootste deel van de tijd inactief zijn, energie recupereren of assistentie bieden bij het starten of klimmen gedurende slechts enkele seconden of minuten per uur, kunnen aanzienlijk minder dure productieonderdelen van personenauto’s worden gebruikt in deze trailer-applicatie. De motoren zijn nog steeds krachtig genoeg om de aanhangwagen te verplaatsen of starthulp te bieden aan bouwvoertuigen.

Bovendien is de geëlektrificeerde as van onschatbare waarde voor automatisch rijden – alleen wanneer een motor in de as is geïnstalleerd, kan een oplegger zelfstandig in het depot manoeuvreren. “De geëlektrificeerde as van Bosch maakt trailers onafhankelijk. Door elektriserende opleggers neemt Bosch een belangrijke stap richting geautomatiseerd parkeren bij vrachtdepots, “, zegt Heyn. Ze maken ook elektrisch rijden op afstand mogelijk op privéterreinen zoals bij vrachtbedrijven of in havens. Tot nu toe hebben vrachtwagenchauffeurs deze taak zelf moeten uitvoeren, of een speciale terminaltrekker heeft het voor hen gedaan. Nu maakt de elektromotor de oplegger  echter tot een onafhankelijk voertuig dat korte afstanden kan overbruggen. Met behulp van extra sensoren die aan de trailer zijn bevestigd en op verschillende punten in het depot zijn geïnstalleerd, kunnen opleggers zichzelf parkeren.

Bosch begrijpt dat er nog veel vragen zijn over e-assen en de toepassing daarvan en heeft daarom een Q&A opgesteld.

Welke onderdelen zijn nodig om een ​​as te elektrificeren?

Bosch levert een omvormer en de relevante voertuigbesturingseenheid (VCU). De afzonderlijke motorgenerator (SMG) is beschikbaar voor installatie als een complete elektromotor, of de actieve componenten – rotor, stator en resolver – kunnen in de as worden geïntegreerd. Een batterijsysteem dat de energie kan opslaan is ook vereist.

Hoeveel kost een geëlektrificeerde as?

Bosch kan geen exact cijfer geven. Het bedrijf is echter van mening dat het systeem de oorspronkelijke investering uiterlijk na twee jaar werking moet terugbetalen. Gezien de kostenbesparing die de as biedt in toepassingen zoals gekoelde trailers, is Bosch ervan overtuigd dat dit doel realistisch is.

Waar kan meestal een geëlektrificeerde as worden gebruikt?

De meest voor de hand liggende keuze is momenteel in koelwagens, met name voor voedselbezorging in stedelijke gebieden. Elektrisch aangedreven koelunits zijn niet alleen op middellange termijn zuiniger, maar produceren ook aanzienlijk minder lawaai. En er zijn geen emissies veroorzaakt door verbrandingsmotoren. De bouwsector is zeer geïnteresseerd in de starthulpfunctie in uitgravingen, vooral als ze modderig zijn.

Hoe komt u tot uw schatting voor brandstofbesparing?

De dieselmotor die momenteel de koeleenheid van stroom voorziet, en die nu volledig wordt verdrongen door elektriciteit, verbruikt tussen de twee en drie liter diesel per uur. Op basis hiervan bedraagt ​​het jaarlijkse verbruik ongeveer 9.000 liter. Bovendien zijn er potentiële besparingen die voortvloeien uit de elektrische hulp bij het starten, accelereren en stijgen. De extra besparing kan oplopen tot vier procent.

Waarom geeft Bosch de voorkeur aan een as met twee elektromotoren?

Twee elektromotoren kunnen aanzienlijk meer energie recupereren en bieden een hoog extra voordeel tegen relatief lage extra kosten, waardoor grotere besparingen mogelijk zijn. Bovendien is een as met dubbele motor beter voor automatisch manoeuvreren bij een remise: met een elektromotor aan elk uiteinde van de as vermindert de draaicirkel van de aanhangwagen aanzienlijk. Als de klant kosten wil besparen, is elektrificatie met slechts één motor mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer