Ga naar hoofdinhoud

Brexit helpt Calais-crisis niet

De Britten hebben donderdag nipt voor een Brexit gekozen. Dat betekent een klap voor alle vervoerders die op het Verenigd Koninkrijk rijden, maar hoe is het nieuws in Calais aangekomen? TLN-voorzitter Van Dijk wil dat Groot-Brittannië afspraken maakt met de EU over de gang van zaken nu.

calaisDaar zitten namelijk tal van vluchtelingen te hopen op een ritje met de vrachtwagen naar ‘het beloofde land’ Groot-Brittannië. Het is nog even koffiedik kijken of ze dat ook op de lange termijn willen blijven doen. Voor de korte termijn lijkt het echter zeker dat de overlast voor vervoerders in en rond Calais alleen maar zal toenemen. De Franse overheid heeft een tijdje geleden al laten weten bij een uittreden van de Britten uit de EU de vluchtelingen niet meer te hinderen als zij naar Groot-Brittannië willen gaan. En dat betekent dat vervoerders er nu in de strijd tegen de vluchtelingen alleen voor staan…

TLN-voorzitter Arthur van Dijk: “Ik roep Groot Brittannië op om zo spoedig mogelijk afspraken te maken met  de EU, om de onzekerheid bij bedrijven en consumenten zoveel en zo snel mogelijk weg te nemen. Gezien de politieke ontwikkelingen in Europese landen zie ik dit ook  als een duidelijk signaal naar politici in alle lidstaten. Europa moet weer van en voor de burgers worden. Wij kunnen niet zonder een goed werkende Europese Unie.”

Na een Brexit zal Groot-Brittannië, met de Europese Unie en met een groot aantal individuele landen in de wereld moeten onderhandelen over handelsakkoorden. Los van de tijd en energie dit vergt, vergroot dit proces de onzekerheid bij bedrijven. Bovendien is de vraag wat een Brexit betekent voor de stabiliteit in Europa. Naast een belangrijke economische natie, is Groot-Brittannië van oudsher een belangrijke bondgenoot in de buitenland-, migratie- en begrotingspolitiek van de EU.

Groot-Brittannië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Als de voordelen van het EU-lidmaatschap, zoals vrij verkeer van mensen en goederen wegvallen zal dat een behoorlijke impact hebben op de economieën. CBS-cijfers over het wegtransport naar Groot-Brittannië worden opnieuw relevant: dagelijks rijden er ruim 500 Nederlandse vrachtauto’s naar Groot-Brittannië. Bijna de helft van de producten voor dit land bestaat uit landbouwproducten en levensmiddelen, zoals groente, fruit, vlees en eierproducten. Ruim een derde bestaat uit handelsgoederen en containers. Naast wegtransportbedrijven zullen logistiek dienstverleners, zoals expediteurs en op- en overslagbedrijven, de nadelige gevolgen ondervinden van dalende vervoersstromen tussen de Europese Unie en Groot-Brittannië.

 

Eén reactie op “Brexit helpt Calais-crisis niet

  • W.Willemsen

    De Nederlandse transport-ondernemers die op VK rijden moeten de koppen bij elkaar steken en de oplossing voor continuering die voorhanden is gaan uitvoeren. In Brussel praten heeft geen zin, die hebben al zoveel kapot gemaakt en zullen zoals Frankrijk al aangeeft alles doen om de Britten te straffen. Dus hulp of een oplossing van Brussel te verwachten is een achterhaalde droom. Het is juist nu de kans om goede zaken met de Britten te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer