Nieuws

Breytner bestelt als eerste in NL Tesla Semi

Zero-emissie transporteur Breytner uit Rotterdam is het eerste Nederlandse transportbedrijf dat een Tesla Semi elektrische vrachtwagen bestelt. Dat werd zaterdag bekend gemaakt tijdens TLN Live, het jaarcongres van Transport en Logistiek Nederland. Breytner maakte zaterdagochtend de deal rond met Tesla’s Jerome Guillen, zo vertelt directeur Marie-Jose Baartmans.

Breytner heeft als uitgangspunt enkel met zero-emissie trucks te rijden. Eerder dit jaar reed TTM.nl met Breytner elektrisch door Rotterdam. Over een paar jaar kan Breytner gaan rijden met een Tesla Semi. “We willen graag voorop lopen in elektrisch transport, en dus ook met deze Tesla”, verklaart Marie-Jose Baartmans van Breytner de aankoop. “Het klopt dat er nog veel niet bekend is over het voertuig zelf. Tesla zegt ons dat de eerste truck in Amerika in 2019 op de weg komt en dat hij daarna naar Europa komt. Voor gebruik hier zal hij wel moeten worden aangepast en door de typegoedkeuring komen. Maar dat komt vast goed. Jerome Guillen van Tesla heeft ervaring in de Europese truckindustrie, dus die weet wat er moet gebeuren.” Hoe Breytner de Tesla gaat gebruiken moet ook nog bekeken worden. “Wellicht zijn er tegen die tijd meerdere configuraties mogelijk. Ik zie zelf wel wat in een Tesla in een LZV-combinatie.” Breytner legde na de presentatie van vorige week direct contact met Tesla en legde uit wat haar zero-emissie uitgangspunten zijn. “Guillen was direct geïnteresseerd en zaterdagochtend hebben we hier in Amsterdam de knoop doorgehakt”, zegt Baartmans. Dat vereiste wel een aanbetaling, want zo werkt Tesla. “5.000 dollar nu, en dan binnen een paar dagen nog eens 15.000 dollar. Veel geld? Dat valt wel mee. De ombouw van de elektrische trucks die we nu in ons wagenpark hebben was ook niet bepaald goedkoop.” Baartmans vindt het mooi dat Tesla een prijs heeft bekendgemaakt. “Daarmee maakt het wel een punt natuurlijk, een stip aan de horizon voor andere fabrikanten. Ik kan me voorstellen dat MAN en Mercedes-Benz toch wel even geschrokken zijn van de voortvarendheid van Tesla.”

Het TLN Live congres werd opgeluisterd door de aanwezigheid van Jerome Guillen, vice-president Trucks van Tesla. De presentatie van Guillen ging natuurlijk over de Tesla Semi, maar teleurstellend was dat Guillen niet veel meer zei dan zijn baas Elon Musk tijdens de eerste presentatie van vorige week. Wel ging Guillen heel even in op het te vervoeren gewicht met de Tesla Semi. “Daar heb ik veel vragen over gekregen. Tesla gaat er vanuit dat de Semi eenzelfde laadvermogen zal hebben als een normale dieseltruck.” Die informatie heeft Marie-Jose Baartmans ook gekregen. “En ik ga ervan uit dat die klopt. Zoals ik al zei, deze meneer Guillen heeft echt zijn sporen in de truckindustrie wel verdiend. Bovendien: er gaat nog een paar jaar overheen voor de Tesla echt bij ons wordt afgeleverd.”

Hoe Tesla haar beloften gaat waarmaken is voer voor discussie. De prestatiecijfers die Tesla presenteert vragen een accucapaciteit van 600 tot 1000 kWh. Dat vereist volgens accu-experts die Bloomberg raadpleegde een aantal accu’s die nu nog dik 4.500 kg wegen. En daar moet dan de rest van de Tesla Semi nog omheen gebouwd worden. Ook de oplaadtijd die Musk en Guillen schetsen wekt verbazing op. Om een truck in 30 minuten een accucapaciteit genoeg voor 400 mijl te geven, zouden chargers nodig zijn die 10 keer sterker zijn dan de chargers die Tesla nu heeft. De experts gaan er dan ook vanuit dat de beweringen van Tesla gestoeld zijn op de snelle ontwikkelingen van accutechnologie, en dat deze mogelijk bewaarheid kunnen worden als de eerste Tesla’s Semi worden afgeleverd, zo rond 2020.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven