fbpx Ga naar hoofdinhoud

ILT: ‘Geen handhaving cabinekamperen op private truckparkings’

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat niet handhaven op cabinekamperen op private truckparkings. Dat heeft ILT expliciet tegen TTM.nl gezegd naar aanleiding van eerdere berichtgeving.

TV Rijnmond meldde dinsdag dat het van ILT vernomen had dat er ook gehandhaafd zou worden op private truckparkings, maar dat is volgens ILT pertinent onjuist. “Die berichtgeving geeft een verkeerde stand van zaken”, aldus een woordvoerder van ILT. “Het is nooit onze intentie geweest om op private truckparkings te gaan handhaven op het in de cabine doorbrengen van de 45 uurs wekelijkse rust. Het verbod op het doorbrengen van de verplichte 45-urige weekendrust geldt voor het doorbrengen daarvan in het voertuig. Het maakt daarbij dus in principe niet uit waar het voertuig zich bevindt. Maar ILT gaat niet handhaven op private parkings. Wij zijn blij dat een chauffeur zijn rust neemt. Hij zou het alleen op een andere plek dan zijn vrachtauto moeten doen. Voor de handhaving concentreren wij ons alleen op de parkeerplaatsen waarvan bekend is dat daar sprake is van overlast voor andere gebruikers en/of onveilige situaties ontstaan door de hoge hoeveelheid vrachtwagens op een verzorgingsplaats.”

 

15 reacties op “ILT: ‘Geen handhaving cabinekamperen op private truckparkings’

  • Luc

    Als dat zo is, dan is er een onmogelijke situatie gecreëerd!!
    Kamperen in een caravan of camper zou dan ook niet meer mogen! Natuurlijk is de situatie in Nederland nog moeilijker omdat veel pleisterplaatsen in het weekend dicht zijn! Jk begrijp dat deze regels er zijn gekomen om overlast van wild parkeren, uitbuiting van chauffeurs uit goedkope lonenlanden en dergelijken aan te pakken! Maar ik heb al vanaf het begin af aan gepleit dat dit niet de oplossing is!

    1. werner

      Beste,
      met kamper of caravan hoef je geen 48 uren rust te nemen in het weekend.
      Die mogen 24/7 rijden 🙂

  • Cor Klok

    Bij van der Valk in Zwolle staan in het weekend trucktransporters uit Portugal. Die slapen echter gewoon in de cabine ipv in een hotel kamer. Wat is dan het effect?

    1. Adriaan

      Die zullen ook bekeurd worden.
      Dacht je dat dit enkel voor oostblokkers geld?

    2. Hb

      Hoeweet jij dat dan dat ze in de cabine slapen ze doen gewoon hun gordijnen dicht hoor on de kans op inbraak te verkleinen.

  • Bert

    @Cor Klok
    Mocht het zover komen dat er gecontroleerd wordt, kunnen die chauffeurs vast wel aantonen dat ze in het hotel slapen, bijvoorbeeld door het laten zien van de afrekening en door hun inschrijving in het hotelregister.

  • Jan

    Hoe gaat het bijvoorbeeld met bedrijf eigen terrein wasmachines keuken douch ect?

    In Eindhoven centrum zit zo’n bedrijf

  • Willem

    Wie gaat de auto’s met ADR in de gaten houden en de temp van de koelers ? Komen er soldaten bij de auto’s te staan die de dure ladingen in de gaten houden ? Of is daar ook niet over nagedacht ?

    Wie wil deze mensen in zijn hotel hebben , waar gaan we de auto’s neerzetten ,

    Een minderbegaafd iemand snapt nog wel dat dit niet kan !

    Voor de zoveelste keer bemoeien mensen die echt geen verstand van zaken hebben zich ergens mee en het gaat weer mis

    De controleurs in belgie hebben mij verteld dat ze het niet erg vinden om op zondag een paar uur te controleren , ze beuren 200 procent en zijn maandag vrij

    Die doen het misschien wel het beste van allemaal

  • Willem

    Regelmatig rij ik op zaterdag en zondag door B -F en ES de parkeerplaatsen en de vluchtstrook in B staan overvol om daar te genieten van de ( weekendrust) Afgezien van het feit dat het zeer gevaarlijk is kan daar natuurlijk niemand rustig slapen

    Hoe wil je al die chauffeurs in vredesnaam alleen al de mogelijkheid bieden in een hotel te slapen ??
    Wie heeft er zoveel kamers vrij

    En dan hebben we het nog niet over hoe kom ik daar , waar zet ik mijn auto neer , bereidwilligheid om deze mensen onder te brengen en een enorme taalbariere

    Ik kan me niet voorstellen dat dit gaat lukken

    Wie wel ?

  • rob

    we gaan allemaal voorbij aan waar de weekendrust voor bedoeld is :
    THUIS doorbrengen ! !
    prive bij familie / vrienden ! !
    voor mijn part 2 weekenden 24 uur en dan 66 uur naar huis !
    of 3 wkn op 1 week af
    en terugvliegen ( bus ) naar huis na een paar dagen thuis doorgebracht tehebben weer fris aan de gang
    DAAR is m.i. de weekend rust voor bedoeld
    word de oost-sjauff een beetje duurder , gelijk weer iets eerlijker concurentie

  • marco

    maar wat nou als er chauffeurss zijn die enkel maar rond t weekend rijden,die zouden dan elke weekeind problemen hebben,en nu komen er prive parkings gaan ze daar weer tegen in wat n gezeik zeg,dit is echt chauffeurtje ondernemers pesten,en het geregel om eindelijk vergunningen voor prive parkeerplaatsen hebben wat ook veel tijd en geld kost

  • Peter

    Het probleem is dat de Oostblok chauffeurs in grote getale binnenlands vervoer doen voor enkele weken of maanden, niet zoals wij vroeger af en toe een weekend weg, gewoon in land van herkomst laden, lossen in land van bestemming, misschien hier nog een rit doen en dan weer laden voor land van herkomst, probleem voor groot deel opgelost.

  • NABOTH CORNELIS VAN LUIJK

    Stel, dat de Oostblokkers allemaal het week end parkeren op een bewaakte parking met restaurant, zoals Maasvlakte Plaza. Zij slapen dan in hun cabine, waar je trouwens beter slaapt als in een hotelbed. Echter zij echt niet in het restaurant gaan eten, wel misschien douchen, maar het eten hier vinden zij ten eerste te duur en ten tweede lusten zij ons eten niet.Zij zijn gewend aan Oostblok eten, net zoals vroeger de Spanjaarden , men had altijd Spaans eten bij zich en dat smaakte nog prima ook, lekkere ham en veel tomaten en goede rode wijn, terwijl zij gemakkelijk een restaurant konden betalen, want jaren geleden verdienden zij meer als een NL. chauffeur.Maar ik verwacht wel, dat de Oostblokkers voldoende bier bij zich hebben om het week end door te komen. Ja wat doe je als je 48 uur stil moet staan, drink een hollander dan water, ik heb vroeger wel anders meegemaakt,als men in FR.of SP stilstond dan ging er ook menig flesje rode wijn doorheen en de nodige Calva of Cognac, En je weet het iedere Calva was 100 km.

    1. Chris

      Je slaat de spijker op zn kop , ben zelf een oud zuid europa chauffeur mooi verhaal

  • Ton

    Bij ons op de zaak zijn alle faciliteiten (van wifi tot en met wasmachine tabletjes! ) om de weekendrust goed door te brengen. We hebben op 2 km een hotel met slaapzaal maar de CHF geven de voorkeur aan hun eigen bedje/rust in de cabine. CHF willen geld verdienen en zouden 2x 24 uur weekendpauze (dus 3 weken werken week naar huis) geen probleem vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer