Nieuws

De Facebook-pagina Chauffeurswereld is een petitie gestart om het verbod op het doorbrengen van de wekelijkse rust van 45 uur in de cabine ongedaan te maken.

Dat verbod bestaat al jaren, maar er wordt weinig op gehandhaafd. Minister Schultz van Haegen weigerde dat afgelopen week nog categorisch. Volgens de chauffeurs moet handhaving achterwege blijven en moet het verbod helemaal van tafel. “Deze regel is in ’t leven geroepen om te voorkomen dat chauffeurs op parkeerplaatsen met slechte voorzieningen hun lange weekendrust moeten maken en om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Deze regel zal bij complete handhaving hierop meer parkeerproblemen en criminaliteit zoals lading- en dieseldiefstal veroorzaken omdat de wagen onbeheerd achterblijft”, aldus Chauffeurswereld. Volgens de groep zal de overheid in plaats van op cabinerust te controleren met behulp van alle inspectiediensten de focus moeten verleggen naar de controle op cabotage en hier de boetes op verhogen en eventueel minimumlonen verplichten en deze kunnen tonen aan de Europese autoriteiten.

Wie het met de Chauffeurswereld eens is en hen wil steunen kan de petitie hier ondertekenen.

 

3 reacties op “Chauffeurs starten petitie tegen verbod op cabinekamperen

  1. Rudi Nijhof schreef:

    Doe altijd de 24 en 45 uur in de cabine,dat doe ik uit vrije wil,niet omdat het moet en bevalt mij prima.

  2. Paul langton schreef:

    Vrachtwagens zijn beter gewoodenbdan 20 jaar terug waarom niet weekend rust in de auto chauffeurs de buitenland rijdt doet niets anders ik ook niet

  3. Kees schreef:

    Als afsluiting van bovenstaand artikel: ” ..en eventueel minimumlonen verplichten en deze kunnen tonen aan de Europese autoriteiten”.

    Gewoon in EU-verband een bodem onder de arbeidsvoorwaarden van internationale beroepschauffeurs leggen via een “EU-cao”.

    Op het gebied van maten en gewichten bleek het bijvoorbeeld via de Richtlijnen 96/53 en 2015/719 ook mogelijk om een stuk duidelijkheid te verschaffen hoe we zonder problemen door gans de EU konden rijden.

    Hoewel mij vaak tegengeworpen is dat iets vergelijkbaars op het gebied van arbeidsvoorwaarden en lonen onmogelijk zou zijn, trekt nu de één na de andere lidstaat binnen de EU een eigen plan. Zo zijn er inmiddels o.a. Duitsland, Frankrijk en ook Oostenrijk die een minimumloon-regeling hanteren. Verder rommelen ook allerlei andere EU-lidstaten maar wat aan. Zoals bijvoorbeeld Italië en ook weer Frankrijk drempels proberen op te werpen middels aanmeldingen vooraf gaand aan uit te voeren transporten verplicht te stellen. Het beroepsgoederenvervoer over de weg wordt bedolven onder een hoeveelheid van nationale regels en beperkingen welke individuele lidstaten eenzijdig aan chauffeurs en vervoerders uit andere lidstaten opleggen.

    Allemaal met slechts één doel: verhuld protectionisme, teneinde het stiekem voor vervoerders uit andere lidstaten zo onaantrekkelijk (liefst onmogelijk) te maken om zo efficiënt mogelijk hun activiteiten te ontplooien.

    Deze wir-war aan nationale (gelegenheids-)regelgeving en (administratieve-)beperkingen hebben uiteindelijk telkens maar één en hetzelfde doel: het beschermen van de eigen nationale markt.

    Misschien is de helderheid van een (minimum) EU-cao dan toch wel de enige uitweg.
    Betere arbeidsvoorwaarden mag altijd. Bij mindere arbeidsvoorwaarden mag een vervoerder, ondanks het bezit van een vergunning grensoverschrijdend beroepsgoederenvervoer, niet volwaardig deelnemen aan het grensoverschrijdend beroepsgoederenvervoer over de weg binnen de EU.

    Dan kunnen al die kunstgrepen van individuele lidstaten tenminste weer door de papierversnipperaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven