Met DAF terug naar Westerlo • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Met DAF terug naar Westerlo

Wist u dat het oer-Hollandse DAF deels ‘made in Belgium’ is? Eline de Vries neemt voor TTM.nl een kijkje bij DAF in de keuken, in Vlaanderen. Bij wijze van voorgerecht krijgen we een geschiedenisles rondom het ontstaan van de fabriek in Westerlo, gaan we als main course per trein door de fabriek en rijden we in verschillende DAF trucks die dag de grens over. We trappen af in Eindhoven. [INDEX TTMnl2016_6_56]

04-50-years-of-daf-production-in-belgium-westerlo-vlaanderen-about-1967Het is 1964 als aan de bestuurderstafel van de gebroeders van Doorne een belangrijk besluit moet worden genomen: om aan de groeiende vraag naar trucks te kunnen voldoen, zal de productiecapaciteit moeten worden uitgebreid. Maar hoe? In Eindhoven is weliswaar voldoende ruimte om uit te breiden, maar er zijn te weinig arbeidskrachten beschikbaar door de groei van andere lokale bedrijven. Vlak over de grens in België kampt men echter met een tegenovergesteld probleem: mijnen sluiten en diamantslijperijen houden op te bestaan. Er ontstaat een enorm arbeidspotentieel. Dat brengt de broers Wim en Hub op een idee. Ze stappen in hun Dafje, rijden zo’n 65 kilometer zuidwaarts en bekijken wat de opties bij onze zuiderburen zijn. Een dag voor Kerst in datzelfde jaar wordt het koopcontract getekend van een terrein van 40.000 m2 in Oevel, vandaag de dag een deelgemeente van Westerlo. Het fundament voor ‘DAF België’ is een feit. 

De eerste cabine
De bouw van de cabinefabriek in België neemt ruim anderhalf jaar in beslag. Op 5 mei 1966 is het eindelijk zover: de eerste cabines rollen van de band. Twee maanden later wordt de mijlpaal van de duizendste cabine al bereikt. Aan het eind van het jaar draait de fabriek op volle toeren. Omdat een compleet nieuwe generatie trucks met kantelcabine zijn opwachting maakt, wordt niet veel later besloten de cabinefabriek alweer uit te breiden. Het blijkt het begin van een lange reeks aan nieuwe investeringen. Werden de assen oorspronkelijk nog in Eindhoven geproduceerd, in 1971 wordt de fabricage van de assen verplaatst naar Westerlo. De nieuwe assenfabriek wordt aan de bestaande productielijnen toegevoegd. Eind jaren ’80 wordt dit deel wederom vernieuwd om de kwaliteit van de assen te waarborgen en aan de steeds specifieker wordende voertuigeisen te kunnen voldoen.

Demo
Terug naar vandaag de dag in Eindhoven. Ik sta op het punt om in een van de oranje DAF demotrucks te stappen om met eigen ogen te zien tot welk resultaat de investeringen op Belgisch grondgebied hebben geleid. Vlak voor vertrek naar Westerlo duik ik nog achter de coulissen van het Experience Center. Voor heel even wanen we ons weer op de IAA; alle voertuigen die in Hannover opgesteld stonden, staan nu hier. Tijd om het uitgebreid te bekijken is er niet; buiten staat immers een 510pk sterke DAF XF FTG Super Space Cab met trailer klaar. Op naar België!

Miljoen
Door de jaren heen investeert DAF Trucks miljoenen euro’s in de assen- en cabinefabriek in Westerlo. In de jaren ’80 wordt een compleet nieuw fabrieksdeel voor het lakken van de cabines gebouwd, die op dat moment al de milieuvriendelijkste lakstraat van Europa is. Ook na het tweede millennium gaan de investeringen door, mede ingegeven door de komst van de nieuwe generatie Euro 6-voertuigen. De komst van robots maakt dat de kwaliteit van de producten verhoogt en een betere werkomgeving wordt gecreëerd voor de werknemers. In 2014 is het moment daar dat de miljoenste cabine de fabriek in Westerlo verlaat.

50 jaar
Inmiddels zijn we vijftig jaar verder en is DAF Trucks Vlaanderen N.V. uitgegroeid tot een fabriek van formaat. Aangekomen in Westerlo stappen we in een treintje die ons door de fabriek zal rijden. Tijdens de rondleiding wordt duidelijk hoe het productieproces anno 2016 verloopt. Geperst plaatwerk komt aan in Westerlo, waar het stapsgewijs tot cabine wordt gelast. De lakstraat zorgt voor iedere gewenste kleur. Robots bewegen heen en weer en hebben door de jaren heen overduidelijk veel van het zware handwerk overgenomen. Vooral voorbereidende en operationele taken zijn nog bij medewerkers belegd, waaronder de opbouw van de cabine. Eerst wordt de isolatielaag aangebracht, gevolgd door de grotere interieurdelen. Aan de hand van een orderspecificatiekaart wordt de cabine naar de wens ban de klant gebouwd. De medewerkers voeren overigens zelf alle controles uit. Als vervolgens ook de voorruit is geplaatst, volgt een afsluitende regenwatertest waarbij de cabine zes minuten lang een douche krijgt om de waterdichtheid te testen. Al met al rollen er dagelijks, verdeeld over drie ploegendiensten, meer dan 200 cabines en 450 assen voor de DAF CF en XF van de band. Dit met een foutpercentage van 0 procent.

Elk vijftien minuten rijdt er een truck met een lading cabines in Westerlo de poort uit om precies op het juiste moment, in de juiste volgorde en op klantorder in Eindhoven aan te komen. In Eindhoven vindt vervolgens de verdere assemblage plaats. Binnen het hele DAF-concern wordt volgens dit ‘just-in-time’-principe gewerkt.

Regeren is vooruitzien
We maken met het fabriekstreintje een laatste stop op het buitenterrein. Tussen de vele cabines die op bokken klaar staan voor transport, doemt een gigantische fabriekshal in aanbouw op. Een bouwplaats met ambitie. DAF verwacht dat de vraag naar trucks in Europa de komende jaren verder zal groeien en streeft ernaar het marktaandeel en het succes buiten Europa verder uit te breiden. Om daarop in te spelen, wordt nu deze volledig nieuwe cabinelakstraat gebouwd die de huidige lakstraat, naar verwachting, medio 2017 zal vervangen. Wederom een investering aan de kant van DAF dus, die maakt dat zij straks de modernste en meest milieuvriendelijkste lakstraat ter wereld in huis hebben. Kwaliteit, efficiency en het milieu zijn daarin de belangrijkste speerpunten. Zo nemen nieuwe spuitrobots het laatste stuk handwerk bij het lakken over. Door deze investering groeit de productiecapaciteit van de cabinefabriek met zo’n vijftig procent. DAF is hiermee klaar voor de toekomst.

Terug naar de oorsprong
Na een laatste gezamenlijke ‘santé’ op wat we vandaag hebben gezien wordt de ‘keukendeur’ achter ons gesloten. We doen een stoelendans met de demotrucks die vandaag tot onze beschikking staan en in een 460pk sterkte DAF CF FAT kipper met aanhanger en 32 ton lading aan boord keren we ‘huiswaarts’, of te wel naar de stad waar de plannen voor de Belgische vestiging in de jaren ’60 van de vorige eeuw ooit aan een tafel zijn begonnen…

TEKST: ELINE DE VRIES | FOTO’S: DAF, ELINE DE VRIES

#madeinbelgium
#investeren
#klaarvoordetoekomst

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer