Nieuws

DAF’s nieuwe XF/CF truckrange is verkozen tot International Truck of the Year 2018 door een jury van 23 vooraanstaande bedrijfsautojournalisten, die de grootste truckmagazines van heel Europa vertegenwoordigen.

De prestigieuze award werd overhandigd aan Preston Feight, president van DAF Trucks, aan het einde van de eerste dag van de transportvakbeurs Solutrans in het Franse Lyon.

DAF’s nieuwe XF en CF won de verkiezing met 104 stemmen. In een nek-aan-nek race zegevierde de nieuwe Nederlandse truckrange en eindigde voor de nieuwe Iveco Stralis NP 460 pk met gasmotor. De Scania XT bouwrange eindigde als derde.

De verkiezing vindt jaarlijks plaats volgens strikte regels die door de jury zijn opgesteld. Zo wordt de International Truck of the Year Award (ITOY) jaarlijks uitgereikt aan het voertuig of voertuigserie die in de 12 maanden daarvoor de grootste bijdrage heeft geleverd aan de efficiency van het wegtransport, gebaseerd op diverse belangrijke criteria als technische innovatie, chauffeurscomfort, veiligheid, weggedrag, brandstofverbruik, ecologische footprint en total cost of ownership (TCO).

De innovatieve nieuwe aandrijflijnen van de XF/CF range bestaan uit de geoptimaliseerde MX-11 en MX-13 zescilinder motoren die goed geïntegreerd zijn met de nieuwe ZF Traxon 12-gangs automatische transmissie en de nieuwe DAF achterassen. Samen zorgen ze voor sterk verbeterd weggedrag, beter brandstofverbruik en een zijdezachte schakelkarakteristiek.

De Truck of the Year juryleden stellen de nieuwe features van de XF/CF range die de energie-effiency verbeteren bijzonder op prijs. Voorbeelden daarvan zijn de verbeterde verbranding van diesel, een vermindering van interne motorfrictie, lagere toerentallen, intelligente assistentiesystemen, geïntegreerde aandrijflijncomponenten, andere schakelstrategieën, verbeterde predictive features gebaseerd op een nieuw elektronisch ontwerp plus diverse gewichtsbesparingen, zoals die in het compacte SCR-nabehandelingssysteem.

In het bijzonder waarderen de ITOY juryleden de geavanceerde aanpassingen van de aandrijflijnen van de XF/CF. Tijdens een recente testrit door België en Nederland kon die uitgebreid ervaren worden. Een van de voordelen daarvan die duidelijk te merken was tijdens de rit zijn langere perioden met Eco-Roll (brandstofbesparing), veroorzaakt door de betere integratie van motor en versnellingsbak, in combinatie met de op GPS-gebaseerde Predictive Cruise Control functie.

De jurystemmen samenvattend zegt ITOY juryvoorzitter Gianenrico Griffini: “Met de introductie van de nieuwe XF/CF range heeft DAF een truckserie afgeleverd die nieuwe standaards zet op het gebied van energie-efficiency in de aandrijflijn en overall prestaties.”

DAF Trucks CEO Preston Feight (links op de foto) toont zich zeer vereerd met de award. “Maar eigenlijk behoort de eer toe aan elke medewerker in de DAF organisatie. We hebben allemaal hard gewerkt om de beste trucks op de markt nog beter te maken. Het resultaat zijn de New CF & XF – die staan voor Pure Excellence. Het is fantastisch dat al onze inspanningen zo’n grote beloning krijgen. Maar het winnen van de titel International Truck of the Year 2018 is ook een erkenning voor onze leveranciers en dealers en, misschien wel het belangrijkste, een huldeblijk aan al die klanten die gekozen hebben of nog gaan kiezen voor de New CF of XF. Volgens de jury zijn onze trucks koploper als het gaat om efficiency in transport. What to say more?”

7 reacties op “VIDEO – DAF XF/CF range is International Truck of the Year 2018!

  1. joep schreef:

    wat een onzin om hier ook punten voor te geven eco roll
    Predictive Cruise control Volvo heeft dit al veel eerder hebben ze dit afgekeken ????

  2. H.J. schreef:

    Joep . DAF heeft het net wat beter voor elkaar dan VOLVO . de Nieuwe DAF’s zijn in de praktijk net wat zuiniger en gebruiken minder Adblue dan de VOLVO’s .
    Ook andere merken hebben Predictive Cruise Control met Eco roll , dus niet alleen VOLVO is zo slim om dat te monteren .

  3. Paul Fortuijn schreef:

    Gefeliciteerd DAF !
    Die Award hebben jullie echt wel terecht gewonnen.
    De New XF/CF zijn op efficiency getrimde voertuigen en geven goed weer wat momenteel technisch mogelijk is.
    Maar het is een momentopname; de toekomst is E-mobiliteit en alternatieve brandstoffen.
    Dus DAF; niet op de lauweren gaan rusten maar volop doorgaan met het ontwikkelen van efficiënte transportoplossingen voor de toekomst.

  4. Eddy schreef:

    Ik rij nu ook een Volvo FM en dat zou dan de truck zijn beter dan mijn oude DAF
    Maar het spijt mij die cabine is niet door een chauffeur ingericht
    Ten eerste waar leg ik mijn papieren neer? inde Daf een mooi bakje
    De kachel bediening zit ergens op de vloer en vooral in het donker slecht te zien
    De handrem het belangrijkste op een truck niet met een hendel naast je maar met een schakelaartje
    Een hendel om de versnelling in te schaken wat niet altijd goed lukt, doe mij maar de draaiknop is makkelijker af te lezen
    De spiegels zijn zo groot dat je slecht zicht hebt aan de linker kant en die kleine spiegel zit veel te laag, waarom niet de zelfde spiegel montage als de FH
    de bediening van raam en spiegels zitten veel te ver weg en in het donker slecht te vinden
    En dan het rijden, ik had gedacht dat het heel vloeiend zou gaan maar ik zie geen verschil bij mijn oude Daf wand hij valt ook bij het opschakelen terug in de toeren
    En ik vind aan de buitenkant als je hem start dat die heel veel kabaal maakt
    Ik heb met de nieuwe generatie van Daf gereden en die is wel iets meer Chauffeurs vriendelijke
    En feliciteer DAF met het behalen van de TRUCK of the yard 2018 en dat hebben ze verdiend ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven