De Duitse branche-organisatie BGL wil dat transportbedrijven verplicht worden om dodehoekassistenten op hun vrachtwagens te monteren. De Duitse fietsclub ADFC steunt het initiatief.
De oproep komt nadat vorige week in München een bekende Duitse actrice om het leven kwam bij een dodehoekongeval. Volgens ongevalstatistieken komen jaarlijks in Duitsland 72 mensen om het leven bij dodehoekongevallen en worden nog eens 665 mensen zwaargewond.
Volgens ADFC moet de prijs van 300 tot 500 euro voor een camerasysteem niet overkomelijk zijn voor transporteurs, zeker omdat proeven erop wijzen dat die een positief effect hebben. BGL wil zelfs dat nieuwe trucks verplicht moeten worden uitgerust met dodehoekcamera’s.
Mercedes-Benz levert sinds kort een dodehoekassistent op haar trucks die chauffeurs bij een fietser, voetganger of object in de dodehoek waarschuwen met licht- en geluidssignalen.
De gemeente München vraagt ondertussen aandacht voor het dodehoekprobleem door op plekken waar dodehoekongevallen hebben plaatsgevonden ‘Ghostbikes’ neer te zetten, ter herinnering en waarschuwing.
Helemaal mee eens, ik rij zelf op een bibliotheekbus welke zij en achter detectie heeft super! Zo’n waarschuwingsassisent is een uitkomst! Als je een groot wagenpark hebt gaat het misschien tich wel duur worden maar niets weegt op tegen een leven!
het is niet “onoverkomelijk “