Ga naar hoofdinhoud

‘Dodehoekassistent moet verplicht worden’

De Duitse branche-organisatie BGL wil dat transportbedrijven verplicht worden om dodehoekassistenten op hun vrachtwagens te monteren. De Duitse fietsclub ADFC steunt het initiatief.

De oproep komt nadat vorige week in München een bekende Duitse actrice om het leven kwam bij een dodehoekongeval. Volgens ongevalstatistieken komen jaarlijks in Duitsland 72 mensen om het leven bij dodehoekongevallen en worden nog eens 665 mensen zwaargewond.

Volgens ADFC moet de prijs van 300 tot 500 euro voor een camerasysteem niet overkomelijk zijn voor transporteurs, zeker omdat proeven erop wijzen dat die een positief effect hebben. BGL wil zelfs dat nieuwe trucks verplicht moeten worden uitgerust met dodehoekcamera’s.

Mercedes-Benz levert sinds kort een dodehoekassistent op haar trucks die chauffeurs bij een fietser, voetganger of object in de dodehoek waarschuwen met licht- en geluidssignalen.

De gemeente München vraagt ondertussen aandacht voor het dodehoekprobleem door op plekken waar dodehoekongevallen hebben plaatsgevonden ‘Ghostbikes’ neer te zetten, ter herinnering en waarschuwing.

2 reacties op “‘Dodehoekassistent moet verplicht worden’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer