Nieuws

Logistiek dienstverlener Don Trucking, met vestigingen in Bydgoszcz, Polen en het Gelderse Ulft, gaat in die laatste plaats en in Venlo eigen chauffeurshotels realiseren.

Met de uitspraak van het Europese Hof van Justitie dat de verplichte 45 uurs weekendrust moeten transportbedrijven maatregelen nemen om de handhaving en beboeting van onder meer ILT te voorkomen.

Don Trucking heeft besloten haar chauffeurs de weekendrust  in nette omstandigheden te laten genieten. Het bedrijf heeft een vloot van 140 trucks die worden bemand door circa 150 chauffeurs uit Polen en Roemenië. Die elk weekend naar huis laten gaan is omslachtig. De planning probeert de chauffeurs zoveel mogelijk op tijd richting Polen te dirigeren, zodat daar de rust doorgebracht kan worden, maar wil in de gevallen dat dit niet mogelijk is zorgen voor fatsoenlijke omstandigheden.

Op dit moment wordt er in Ulft hard gewerkt aan de realisatie van een eigen chauffeurshotel. Hierin komen 10 kamers met in totaal 26 slaapplaatsen. De chauffeurs krijgen hier een avondmaaltijd en er wordt er ook voor het ontbijt gezorgd. Er zal ook aandacht worden besteed aan de vrije tijd en de ontspanning. Zo zal er een fitness ruimte worden ingericht en komen er in de eetzaal faciliteiten zoals televisie met Netflix en een tafeltennistafel. Er zal geen alcohol verkocht worden en het zelf meebrengen daarvan zal niet worden toegestaan.

Parkeren van de trucks zal gebeuren bij de oude grensovergang van Beek. De chauffeurs zullen daar gehaald en gebracht worden door een busje. Dat busje zal ook gaan pendelen tussen Rotterdam en Ulft, omdat ook daar heen gedirigeerd worden.

In Venlo heeft Don Trucking een unit laten opbouwen van 260m2 met in totaal zo’n 30 slaapplaatsen. Daarin komt voldoende sanitair en douchegelegenheid en een keuken. Er komt hier echter geen ontspanningsruimte, maar wel televisie. Bij deze locatie is er een omheind parkeerterrein voor 20 vrachtwagens met camerabewaking.

Chauffeurs die toch ergens onderweg de verplichte weekendrust moeten houden worden in hotels ondergebracht.

De hele problematiek rond het verbod op het doorbrengen van de 45 uurs weekendrust vraagt een behoorlijke investering van Don Trucking. Directeur Don de Jong is van mening dat zijn opdrachtgevers een fatsoenlijke omgang met de voor hun rijdende chauffeurs erg op prijs stellen en begrip zullen opbrengen voor het doorbelasten van in ieder geval een deel van de gemaakte kosten. De Jong wil met zijn oplossingen een voorbeeld zijn voor de transportbranche.

1 reactie op “Don Trucking bouwt chauffeurshotel voor weekendrust

  1. Laurens schreef:

    Het wordt allemaal mooi verkocht maar het hele verhaal over de 45 uur weekend rust raakt kant nog wal. De 45 uur weekendrust is ingesteld om chauffeurs een normaal gezinsleven te geven. Maar doordat er binnen de EU niet wordt gecontroleerd op cabottage vervoer kunnen de goedkope chauffeurs uit oost Europa non stop worden ingezet. Hierdoor heeft die chauffeur dus weer geen normaal gezinsleven. Daarbij kiezen de meeste chauffeurs bewust voor het vak en willen ze niets liever dan onderweg zijn. Dit is hun leven, het maken van lange reizen kris kras door Europa en delen van Afrika en Azië. Ik doe het zelf al ruim 33 jaar en heb er vroeger altijd van genoten. Met de komst van al deze regeltjes van de EU is de charme van het chauffeursvak kapot gemaakt.

    Nu weer de komst van een chauffeurshotel. Wij zitten hier niet op te wachten. We rijden met dure lading en hebben daar de verantwoording over. We hebben vaak diefstal gevoelige lading of lading die onder gecontroleerde temperatuur vervoerd moet worden. Als Je bijvoorbeeld medicijnen transporteert die op 5 graden moeten blijven en het is biuten 30 graden en je koeler valt uit dan heb je als bedrijf meteen een claim aan je broek. Deze claim kan in het geval van medicijnen in de miljoenen euro’s lopen. Daarbij dekt een verzekering de schade niet omdat het voertuig onbeheerd is achter gelaten. En over de kosten van het verblijf in het hotel zullen we het verder maar niet hebben. Maar deze kosten worden doorberekent op de vracht en uiteindelijk zijn wij het zelf die dit allemaal moeten betalen.wij als consument betalen al die flauwe kul die ons door een stel stropdassen uit de EU wordt opgelegd. Maar we hebben nog nooit de vraag vanuit Brussel gehad of we dit wel willen. Het is de Eu niet te doen over de bescherming van de oost Europesche goedkope chauffeur want dat is makkelijk op te lossen door cabbotage niet meer toe te staan of door erop te gaan controleren. Ik denk dat er straks door heel De EU van dit soort hotels uit de grond gestampt worden die eigendom zijn van de grote multinationals die achter de schermen de EU de regels opdragen. Geld is macht en zo worden de rijken rijker en de arme armer. Lang leve de regelgeving in de EU.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven