Ga naar hoofdinhoud

EP schroeft CO2-reductie trucks omhoog naar 35 procent

De milieucommissie van het Europees Parlement heeft donderdag voorgesteld om de beperking van CO2-uitstoot van vrachtwagens in 2030 te verhogen van 30 naar 35 procent.

Het Europees Parlement zet met een voorstel van 20 procent in 2025 en 35 procent in 2030 hoger in dan de voorstellen van de Europese Commissie van mei dit jaar. Ook wil het Parlement een marktaandeel voor zero emission voertuigen voorschrijven van 5 procent in 2025 en 20 procent in 2030.

Vóór 2020 moet de Europese Commissie met plannen komen voor een real-world CO2-emissietest voor emissies tijdens het rijden. Onafhankelijke tests door derden van voertuigen, in gebruik en op de weg, moeten ook worden geïntroduceerd, zeggen de Europarlementariërs.

In haar verslag van 2022 moet de Europese Commissie werken aan een mogelijke beoordeling van de volledige levenscyclus van CO2-emissies die door zware bedrijfsvoertuigen worden geproduceerd, en zo nodig rapportageverplichtingen voor fabrikanten voorstellen. In november stemt het hele EP over het voorstel.

Fabrikantenkoepel ACEA vindt de standpunten van de milieucommissie ‘alarmerend’.

“De Europese truckindustrie is bereid zich te committeren aan ambitieuze CO2-doelstellingen, op voorwaarde dat deze technologisch en economisch haalbaar zijn binnen de gegeven termijn,” verklaarde ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert. “De uiterst strenge CO2-reductieniveaus voor 2025 en 2030 waar Europarlementariërs over hebben gestemd gaan echter zelfs verder dan het voorstel van de Commissie, dat al zeer uitdagend was. Deze doelen zouden grote problemen opleveren, omdat ze eenvoudigweg geen rekening houden met de realiteit en de complexiteit van de truckmarkt, noch met de lange ontwikkelingscycli voor zware voertuigen,” legt Jonnaert uit. “Europarlementariërs moeten zich ervan bewust zijn dat vrachtwagens die in 2025 op de markt komen nu al in ontwikkeling zijn.”

ACEA ondersteunt het idee van de Europese Commissie om specifieke prikkels in te voeren om innovatie en de acceptatie van vrachtwagens met alternatieve aandrijving te stimuleren. In dit opzicht verwelkomt de industrie de introductie van een superkredietsysteem als middel om een ​​zo breed mogelijke inzet van lage- en nulemissie vrachtwagens aan te moedigen.

Parlementsleden hebben er echter voor gestemd om dit om te zetten in een benchmarksysteem, waarbij een CO2-malus wordt ingesteld voor fabrikanten die niet volledig onrealistische nul- en emissie-eisen voor de verkoop van voertuigen halen. “Dit houdt geen rekening met het feit dat het elektrificatiepotentieel van zware voertuigen veel lager is dan dat van auto’s, vooral als het gaat om langeafstandsauto’s. Bovendien ontbreekt de oplaadinfrastructuur, met name langs snelwegen, “zei Jonnaert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer