Ga naar hoofdinhoud

Europa: 1,5 miljoen euro voor beter functioneren milieuzones

Het Europees Parlement heeft woensdag in de stemming over de Europese begroting voor 2019 in totaal bijna 1,5 miljoen euro vrijgemaakt om het voor weggebruikers makkelijker te maken om toegang verkrijgen tot de verschillende milieuzones in Europese steden. Ook harmonisering van milieuzones staat op de agenda. Dat meldt de Europese fractie van D66.

Om concentratie van luchtvervuiling te voorkomen, richten steeds meer steden in Europa milieuzones in, om zo de meest vervuilende voertuigen uit de stad of het stadscentrum te weren. Maar de toegangseisen en de uitvoering van de milieuzones verschillen van stad tot stad. Dit maakt het lastig voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs, zeker als je elders in Europa op bezoek bent, om toegang te krijgen tot de milieuzones.

Op initiatief van D66-europarlementariers Matthijs van Miltenburg en Gerben-Jan Gerbrandy is onder de eigen middelen die het Parlement te besteden heeft, 490 000 euro vrijgemaakt voor een onderzoek naar een geharmoniseerd label voor schone voertuigen (het zogenaamde ‘Ultra-Low Polluting Vehicle’ label) dat regio’s en steden in Europa kunnen gebruiken voor toegang tot milieuzones. Ook wordt een informatie-uitwisselingssysteem onderzocht, gekoppeld aan een bestaand systeem voor de uitwisseling van voertuiggegevens, zodat de handhaving van de milieuzones beter kan worden georganiseerd. Nu hebben veel steden nog problemen met het opsporen van overtreders die niet in eigen land zijn geregistreerd. Ook maakt het Europees Parlement 1,05 miljoen euro vrij voor het certificeren van ‘retrofits’ van voertuigen , zoals het installeren van een betere uitstoottechnologie in de auto. Op deze manier kunnen consumenten een beter onderscheid maken tussen effectieve en minder-effectieve nieuwe technologieën waarmee oudere voertuigen uitgerust kunnen worden. Daarnaast zouden ook oudere dieselauto’s met betere uitstoottechnologie echt schoner kunnen worden, en zo toegang tot milieuzones kunnen krijgen.

Op aandringen van D66 heeft de Europese Commissie ook beloofd om in 2019 met richtsnoeren voor milieuzones te komen. In de komende maanden worden deskundigen en belanghebbenden geraadpleegd.

Matthijs van Miltenburg (links) stelt: “Milieuzones zijn een goed middel om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren, maar een ruit vol toegangsstickers werkt niet. Met dit systeem bieden we de mogelijkheid de milieuzones beter op elkaar af te stemmen. Dit is goed nieuws voor schone lucht, voor automobilisten en voor de steden die problemen hebben met handhaving van de zones.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer