Ga naar hoofdinhoud

Europese Commissie stuurt aan op compromis regels wegvervoer

De Europese Commissie wil het pakket regels voor het wegvervoer dat het eind deze maand presenteert voor zowel West- als Oost-Europa aantrekkelijk maken. Dat blijkt uit een interne memo van DG MOVE, die het transportbeleid regelt. Het mogelijke compromis leidt nu al tot grote protesten van onder meer Nederlandse politici.

De afgelopen maanden kwamen met name de Oost-Europese lidstaten in opstand tegen de plannen van de Europese Commissie. Zij zien deze niet alleen als maatregel tegen social dumping, maar ook als middel om de concurrentiepositie van Oost-Europese transporteurs te verslechteren.

Landen als Frankrijk en Duitsland ageren al langer tegen de lagere lonen die Oost-Europeanen krijgen, landen als Polen, Hongarije en Tsjechië willen juist minder bemoeienis met de inzet van hun chauffeurs. DG MOVE schrijft in haar memo dat het ‘een antwoord wil geven op de vragen en frustaties van landen als Frankrijk’. Tegelijk wil het ‘tegemoet komen aan landen als Polen of Litouwen, die klagen over de weinig flexibele sociale regels’.

Het gaat de Oost-Europeanen bijvoorbeeld om de regel hoeveel dagen een chauffeur in een ander EU-land mag blijven. Poolse chauffeurs bijvoorbeeld transporteren meer goederen in EU-landen dan welke chauffeur uit andere landen dan ook. Een grensoverschrijdende inzet lijkt dus onontkoombaar. Nu kunnen chauffeurs nog zeven dagen per maand in het buitenland maken en mogen dan drie ritten maken. De grens van drie ritten wordt volgens het memo hoogstwaarschijnlijk verhoogd. Ook de zeven-dagen regel staat ter discussie. Opties zijn uitbreiding naar negen of restrictie tot vijf dagen.

De mogelijkheid van een compromis leidt tot onrust in politieke kringen. “Het wordt een mislukking”, signaleert Agnes Jongerius van PvdA. “Als deze plannen doorgaan komen de lonen van chauffeurs nog verder onder druk te staan en kunnen Oost-Europese chauffeurs nog steeds voor een hongerloontje aan het werk worden gezet.” Dennis de Jong (SP): “Kennelijk vindt Violeta Bulc de markt belangrijker dan de mensen. Hier mogen we haar niet mee laten wegkomen.”

Jongerius en De Jong behoren tot een aantal Europarlementariërs die een brandbrief naar transportcommisaris Bulc hebben gestuurd. De brief is, weinig verrassend, uitsluitend ondertekend door vertegenwoordigers van West-Europese landen.

Eén reactie op “Europese Commissie stuurt aan op compromis regels wegvervoer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer