fbpx Ga naar hoofdinhoud

Europese regels wegvervoer in juli weer ter discussie

De wetsvoorstellen van de transportcommissie van het Europees Parlement over herinrichting van het wegtransport worden in juli tijdens plenaire sessies nader bekeken. Een voorstel om gesprekken met de Europese ministerraad te bespreken werd niet gesteund door het EP. Vakbonden FNV en CNV hebben direct slingers opgehangen.

EP-leden zullen in juli een volledig debat houden en stemmen over voorstellen betreffende de toepassing van detachering van werknemersregels op het wegvervoer, het verbeteren van de rustomstandigheden en het verbeteren van de handhaving om illegale praktijken aan te pakken, zoals het gebruik van brievenbusbedrijven.

De transportcommissie heeft op maandag 4 juni haar standpunt over de drie voorstellen vastgesteld, evenals het besluit om op basis van deze verslagen onderhandelingen aan te gaan met de Raad.

De leden van het Parlement hebben het besluit van de commissie om onderhandelingen met de Raad te beginnen donderdag niet gesteund en gestemd om verdere besprekingen en een stemming over de wetten in de juli-plenaire vergadering te houden.

De drie voorstellen betreffende de detachering van chauffeurs, rusttijden van chauffeurs en toegang tot het beroep van wegvervoerondernemer en de wegvervoersmarkt om illegale praktijken aan te pakken, zoals het gebruik van brievenbusbedrijven, maken deel uit van het mobiliteitspakket dat de Commissie in mei 2017 heeft ingediend.

De FNV is positief over het besluit van het Europarlement om de directe implementatie van het zogenoemde Mobility Package een halt toe te roepen. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: “Er is hier een mooi eerste succes geboekt. Nu niet achterover leunen, maar de schouders eronder en door. We zijn er nog niet. Het Mobility Package is terug naar de tekentafel, maar we weten nog lang niet wat voor tekening daar straks vandaan komt, we weten helemaal nog niet hoe een nieuw voorstel eruit komt te zien.” CNV voorzitter Maurice Limmen is ook al verheugd: “Goed nieuws! Dit was een beroerd voorstel dat desastreuze gevolgen zou hebben gehad voor Nederlandse chauffeurs en voor de Nederlandse transportsector. Die regels hoeven helemaal niet te worden aangepast, maar de huidige regels moeten worden gehandhaafd. Dit was weer zo’n pakket met voorstellen waar Europa de zaken onnodig ingewikkeld maakt. Onze oproep aan het Europees Parlement is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt. Al het mooi gepraat over een sociaal Europa, een heuse sociale pijler die met veel tromgeroffel is aanvaard, is allemaal geen knip voor de neus waard als je dat niet invult met concrete daden op terreinen waar de Europese Unie echt over gaat: zoals grensoverschrijdende arbeid en de interne markt. Een sociaal Europa is er pas als er gelijk loon voor gelijk werk is.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer