‘Export moet sterker groeien buiten West-Europa’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Export moet sterker groeien buiten West-Europa’

De Nederlandse export naar groeilanden buiten West-Europa neemt toe, maar blijft achter bij de buurlanden België en Duitsland. De sterke Nederlandse rol van aanvoerland voor West-Europa is voor de toekomst niet langer een garantie voor succes. Bovendien leidt de huidige onbalans tussen aanvoer en afvoer tot inefficiënties in transport en hogere kosten, wat nadelig is voor de concurrentiepositie. Om het evenwicht te verbeteren zou Nederland zich moeten ontwikkelen van ‘Gateway to Europe naar ‘Gateway to the World’. Dit blijkt uit het rapport ‘Nederland Handelsland’ van ING Economisch Bureau.

transport_europaNederland heeft van oudsher een sterke exportpositie. Tegelijkertijd denken Nederlandse bedrijven nog teveel in traditionele patronen en routes, waardoor de handel te eenzijdig gericht is op West-Europa. België en Duitsland ontwikkelen zich op dit punt beter en dat is terug te zien in de zeehavens. Naast sterkere groei buiten West-Europa en inefficiënties in transport zijn veranderingen in goederenstromen door de energietransitie, 3D-printing en nieuwe spoorverbindingen met China aanleiding om de Nederlandse exportpositie te verbreden.

Versnelling in exportgroei naar landen buiten West-Europa moet komen van Nederlandse exporteurs, maar dan zullen zij het opzetten van nieuwe netwerken tussen inkopers en verkopers tot prioriteit moeten maken. Logistiek gezien is er geen reden om achter te blijven bij de buurlanden. Wel kost het tijd om de ontwikkeling van ‘Gateway to Europe’ naar ’Gateway to the World’ door te maken.

Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland: “Om onze positie als handelsland toekomstbestendig te maken en concurrerender te worden, zal de exportrol breder moeten worden. Het is belangrijk om nu voor te sorteren door dit te agenderen. ” Er zijn twee routes om meer afvoerland te worden: door meer handel aan te trekken uit West-Europa kan Nederland meer ‘Europa naar de wereld te brengen’ of door meer Nederlandse producten naar de opkomende landen in de wereld te brengen. Nederland kan daarbij leren van de buurlanden, maar ook van eigen ervaringen. Het rapport biedt hiervoor de volgende aanbevelingen voor beleid dat hierop gericht is:

  • Maak het aantrekkelijker voor (handels)bedrijven die mondiaal gericht zijn om zich te kunnen vestigen.
  • Promoot Nederlandse havens bij West Europese exporteurs als ‘Gateway to the World’ in plaats van Gateway to Europe en help bij het leggen van contacten in nieuwe netwerken en het opzetten van fysieke verbindingen.
  • Benut de voordelen van de binnenvaart, maar vergeet de kwaliteit van het spoornetwerk niet. Concurrerende Duitse havens maken veel meer gebruik van het spoor.
  • Zorg voor een sterke maakindustrie als eigen exportproduct.
  • Leer van de agrarische sector. Dit is een voorloper op het gebied van export buiten West-Europa, met een aanmerkelijk beter gespreid exportpakket dan gemiddeld.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer