fbpx Ga naar hoofdinhoud

Falcon: nieuwe concepttruck van Renault

Renault Trucks heeft een nieuwe concepttruck gepresenteerd, de Falcon. Deze truck is echt bedoeld als zoektocht naar een nog lager brandstofverbruik. De Falcon zou 13 procent minder brandstof moeten verbruiken.

Renault heeft de afgelopen jaren wel vaker testmodellen gehad in een poging transport te optimaliseren. Zo zagen wij al de Optifuel Lab 1 en ook 2 en het Urban Lab 2. De Falcon is een combinatie van een truck en een trailer. Volgens Renault is daar nog meer winst te behalen dan enkel met de trekker.

Project Falcon (dat overigens staat voor Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption) wordt geleid door Renault Trucks, maar tevens zijn er heel veel partners aan boord. We zetten ze even op een rijtje: Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, Le École centrale de Lyon (LMFA) IFSTTAR (LTE; LESCOT). Falcon krijgt ook overheidssubsidie.

Met de Falcon wil Renault allerlei technologische ontwikkelingen bij trucks aanbrengen die ook in de praktijk werken. De Franse truckfabrikant gaat geen technologische hemelfietserij betrachten, maar wil toepassingen ontwikkelen die binnen twee jaar door transportbedrijven zijn terug te verdienen en op middellange termijn in productie kunnen worden genomen. Falcon duurt tot 2020 en is momenteel bezig met optimaliseren van aerodynamica  aan truck en trailer, connected banden met lage rolweerstand, hulpsystemen die vooruit kijken en brandstof besparen, plus een verbeterde aandrijflijn met nieuw warmtewisselingssysteem en een nog betere smering. Eind volgend jaar moeten de eerste toepassingen in real-life getest worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer