fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Renault presenteert Optifuel Lab 3

Renault Trucks blijft met conceptvoertuigen schaven aan het brandstofverbruik van haar lange-afstandstrucks. Na de Optifuel Lab 1 en 2 is er nu Optifuel Lab 3, met als doel 13 procent brandstofreductie te realiseren ten opzichte van de huidige Renault T-range.

Optifuel Lab 3 maakt onderdeel uit van FALCON (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption), het project dat al langer loopt. Optifuel Lab 3 combineert verbeteringen in aerodynamica, rolweerstand, rij-assistentie, energiemanagement en de aandrijflijn. Daarvoor werkt Renault Trucks amen met Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFP Énergies Nouvelles, École centrale de Lyon (LMFA) en IFSTTAR.

Het doel is om de aerodynamica van de truck en trailer combinatie aanzienlijk te verbeteren om het brandstofverbruik aanzienlijk te verminderen, met name door de introductie van een trailer met variabele geometrie. Deze ‘adaptive’ oplegger is ontwikkeld door Fruehaug in samenwerking met Styl’Monde en kan automatisch een aerodynamischer vorm aan te nemen door lege laadruimte te gebruiken. Dit gebeurt met een ingebouwd controle- en commandosysteem en sensoren.

De aerodynamica van de trekker zal ook worden verbeterd door buitenspiegels te vervangen door camera’s en door een nieuw ontworpen A-stijl in de cabine. Dat is gebeurd op basis van een proefschrift van het Laboratorium voor Fluid and Acoustic Mechanics aan de École Centrale de Lyon. De luchtstroom zal ook worden geoptimaliseerd door de voorkant en de deur uit te breiden en wielkasten te stroomlijnen. De zijfenders zijn ook groter en gemaakt van flexibel materiaal door Polyrim, om de continuïteit van luchtstroom tussen de truck en de aanhanger te waarborgen.

Bij langeafstandstrips is de rolweerstand van de banden goed voor ongeveer 25 procent van het brandstofverbruik. Michelin ontwikkelt banden met een lage rolweerstand voor het de Optifuel Lab 3 door innovatieve technologieën te integreren die zijn afgeleid van onderzoeksprojecten. Renault Trucks en Michelin zullen ook gegevens gebruiken die zijn verkregen door sensoren die zijn geïnstalleerd in de banden.

Navigatie en verkeer (Benomad), meteorologische (Wezzoo) en bandgegevens (Michelin) van Optifuel Lab 3 zullen worden gebruikt voor optimalisering van predictive snelheid en koelsystemen.  Dit nieuwste systeem zal worden uitgerust met nieuwe actuators om de energiebesparing te maximaliseren.

Deze ontwikkelingen zullen gepaard gaan met een nieuwe mens-machine-interface, speciaal ontwikkeld in samenwerking met de IFSTTAR om de bestuurder een energiebesparend, efficiënt en gebruikersvriendelijk rijhulpsysteem te bieden. De regeling van de dynamo zal nog intelligenter worden gemaakt om de balans tussen elektrische energieproductie en het brandstofverbruik van de verbrandingsmotor te optimaliseren.

Voor Optifuel Lab 3 wordt ook uitgebreid werk verricht op het dual-accu-apparaat met verwachte aanzienlijke gewichtsvermindering en verbeterde koude-startprestaties voor de startaccu en een verhoogde capaciteit en levensduur voor de normale accu.

De hele aandrijflijn zal profiteren van de lage viscositeitsmeermiddelen van de nieuwste generatie, ontwikkeld door Total. Verminderde interne frictie is het verwachte gevolg.

Daarnaast zullen prestatiestudies worden uitgevoerd op testbanken en zullen integratiestudies worden uitgevoerd voor twee soorten systemen voor de terugwinning van restwarmte op basis van de thermodynamische cyclus van Rankine. Het onderzoek wordt gezamenlijk uitgevoerd door Renault Trucks, Faurecia, IFPEN en Enogia.

Renault Trucks en zijn partners streven naar een 13 procent lager brandstofverbruik tijdens een typische lange-afstandsrit. Optifuel Lab 3 voert zijn eerste tests op de weg uit in 2019. De resultaten van de proef worden verwacht in 2020.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer