Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Scania geeft V8 update tot 770 pk

770 pk. Dat is het topvermogen van Scania’s vernieuwde V8-motor. Daarmee is het de krachtigste truckmotor in Europa, maar efficiency is volgens Scania minstens zo belangrijk als kracht. Daarom heeft er een uitgebreide finetuning plaatsgevonden van het V8-blok, dat resulteert in een brandstofbesparing van drie tot zes procent.

Scania heeft meer dan 70 nieuwe onderdelen op de V8 gemonteerd. Die zonder onder meer voor een verminderde interne wrijving, een verhoogde compressieverhouding en piekcilinderdruk, een nieuw uitlaatgasnabehandelingssysteem met tweestaps dosering van AdBlue, een kogelgelagerde turbo op de 770 pk versie, deactivatie van hulpmiddelen als de luchtcompressor, en een volledig nieuw motormanagementsyseem (EMS).

“We bouwen voort op Scania’s enorme V8-ervaring en blijven verbeteren wat de ervaren technici voor ons hebben geleerd, gecreëerd en bereikt”, zegt Göran Lindh, hoofdingenieur voor Scania’s V8-motoren. “Er zijn geen kwantumsprongen, het draait allemaal om het verfijnen van dingen en het toevoegen van de nieuwste technologie. Het nieuwe EMS maakt een slimmere en meer geavanceerde motorbesturingssoftware met een hogere nauwkeurigheid mogelijk. We kunnen bijvoorbeeld nog nauwkeuriger berekenen hoeveel brandstof er nodig is en wanneer.”

Het EMS (Engine Management System) werkt samen met het AMS (Aftertreatment Management System). Ze zijn beide zeer kritisch om te voldoen aan de huidige en komende Euro 6-regelgeving met betrekking tot NOx en deeltjes. (En niet alleen wanneer de truck nieuw is, maar ook na verloop van tijd; de wettelijke eis is minstens zeven jaar of 700.000 kilometer).

Scania heeft een nieuwe oplossing toegevoegd waarbij AdBlue-vloeistof daadwerkelijk twee keer wordt ingespoten: één keer direct na de uitlaatrem en een tweede dosis in de “normale” positie in de demper zelf. Met de extra dosering wordt de verdamping van de AdBlue verbeterd tijdens lage belastingscycli, omdat de temperatuur hoger is in de buurt van het uitlaatspruitstuk. Met de extra dosering wordt de nabehandelingsstrategie verbeterd en draagt ook bij aan een betere brandstofefficiëntie. Dit betekent dat Scania’s nieuwe V8’s voldoen aan de wettelijke eisen die in 2021 van kracht worden. Het betekent ook dat alle Scania-motoren nu SCR-only zijn.

De vernieuwde V8-serie is nu uitgerust met een nieuwe hogedrukbrandstofpomp waarbij de pompelementen individueel worden aangestuurd (AIM, Active Inlet Metering). De algehele druk- en inlaatcontrole wordt verbeterd met een betere diagnostiek voor meer uptime en prestaties. De nieuwe pomp is ook geoptimaliseerd voor het minimaliseren van motorolieverbruik. Ook is de compressieverhouding en de maximale cilinderdruk verhoogd, om de verbranding en het brandstofverbruik verder te verbeteren.

 Een steeds belangrijker doel bij het ontwerpen van moderne, krachtige motoren is het verminderen van de interne wrijving. Door de interne verliezen te verminderen, is er aanzienlijke winst geboekt. Een alternatief is natuurlijk het gebruik van dunnere, effectievere moderne oliën met een kwaliteit die nog maar 10-15 jaar geleden ongekend was. Maar de enorme verbeteringen met meer geavanceerde duurzame oliën in de afgelopen jaren zijn niet voldoende. Ook de motor zelf moet worden ontwikkeld om de nieuwe mogelijkheden te benutten.

 “Het verhogen van de druk en het vermogen vereist dat verschillende onderdelen in de motor, waaronder tandwielen, zuigers, ringen, cilinderkoppen en kleppen, worden verfijnd en versterkt”, zegt Lindh. Dit vereist een geavanceerde verfijning en verbetering van de motor om interne verliezen te beperken, vooral omdat we ook de onderhoudsintervallen wilden verlengen en de duurzaamheid wilden versterken. Ik ben er trots op dat we erin geslaagd zijn deze enigszins tegenstrijdige doelstellingen met elkaar te verzoenen.”

De V8 range heeft een nieuwe DC16 motor met vier nieuwe vermogens, met 530, 590 en 660 pk. Het meest spectaculaire in de nieuwe V8-generatie is de 770 pk, 3.700 Nm top-of-the-line versie met de DC16-123 motor. Het is de krachtigste truckmotor in Europa. Maar wanneer heb je die nodig? “Dit is natuurlijk niet voor iedereen, maar we zien een groeiende vraag naar trucks die geschikt zijn voor GTW’s van 60 ton en meer, vooral voor wegcombinaties”, zegt Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales & Marketing. “De snelste manier om de transportefficiëntie te verhogen is met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties. De toegevoegde brandstof voor een zwaarder voertuig wordt gecompenseerd door het aanzienlijk grotere laadvermogen. De CO2-per-ton berekening is gunstig en bovendien is er de mogelijkheid om de Scania V8-truck te laten rijden op hernieuwbare biobrandstoffen.”

De krachtige DC16 123 produceert zijn 770 pk met behulp van grotere injectoren en een FGT-turbocompressor met kogellagers, wat resulteert in een snellere respons en een betere verbranding. Door het gewicht van bepaalde zware onderdelen te reduceren en het vereenvoudigen van andere, is het gewicht tot 75 kg gedaald ten opzichte van zijn voorganger. Een andere nieuwigheid is dat de 770 pk motor, voor een groter reactievermogen, een unieke, vaste geometrie-turbocompressor met kogellagers heeft in plaats van de traditionele journaallagers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer