Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Volvo Trucks slanken tot 490 kg af

Om een nog hoger laadvermogen te bereiken, heeft Volvo Trucks in een groot aantal componenten gewichtsbesparingen gerealiseerd. De lichtgewicht varianten worden gebundeld aangeboden in het Volvo Light Concept voor de FM en FH. Volvo Trucks loopt  hiermee voorop in transportsegmenten waar gewicht van essentieel belang is. En dit alles zonder concessies te doen aan kwaliteit, veiligheid, comfort en ergonomie.

Volvo FH Light Concept truck_lowres

In veel transportsegmenten, maar met name in het bulk- en tanktransport is iedere extra kilo lading van essentieel belang. Om meer laadvermogen te creëren, ontwikkelde Volvo Trucks het Light Concept voor zowel de Volvo FM als FH. De Light Concept truck beschikt over de lichte Euro 6 stap C-motor met commonrail injectiesysteem in 11 of 13-liter uitvoering. “We zijn erin geslaagd om het gewicht van onze Light Concept trucks nog verder terug te brengen en een hoger laadvermogen te bereiken. Zo kan de gewichtsbesparing van een Volvo FH 4×2-trekker met 13-liter Euro 6 stap C-motor oplopen tot maar liefst 216 kg. We lopen hiermee voorop in transportsegmenten waar gewicht van essentieel belang is. En dit alles zonder concessies te doen aan kwaliteit, veiligheid, comfort en ergonomie”,  verklaart Jan Fijnaut, verkoopdirecteur Volvo Trucks Nederland.

Nieuwe lichtgewicht achterasinstallatie

Door het gebruik van lichtere materialen en door onderdelen op een innovatieve manier samen te voegen in onder andere de vooras, veerinstallatie, voorasophanging en stuurinrichting is een gewichtsreductie van 65 tot 78 kilo gerealiseerd. De nieuwe lichtgewicht achteras heeft een geoptimaliseerde behuizing en asophanging. De constructie met geoptimaliseerde gietstalen veerpoot, reactiestangen van aluminium en de aluminium draagarm voor achterasinstallatie levert een gewichtsbesparing van 90 kilo op. “De nieuwe lichtgewicht aluminium achterasinstallatie is de lichtste in de markt. De combinatie van een nieuwe lichtgewicht as met een lichtgewicht asophanging leidt tot een lager eigen gewicht zonder concessies te doen aan het wettelijke GCW. Een GCW van 50 ton is nog steeds mogelijk. De opbrengst voor transportbedrijven kan hiermee op jaarbasis oplopen tot enkele duizenden euro’s ”, legt Jan Fijnaut uit.

6×2 midliftas

Het Volvo Light Concept is zowel beschikbaar op 4×2 als 6×2 midliftas trekkers. De af fabriek midliftas trekker geeft het laadvermogen en de tractie van een conventionele 6×2-trekker, maar levert een gewichtsbesparing van 490 kilo op. Aangezien deze as alleen gebruikt hoeft te worden als de truck beladen is, wordt er op brandstofkosten bespaard wanneer onbeladen. Bovendien biedt het ruimte voor componenten aan het chassis. De Volvo FH 4x2T kan gespecificeerd worden met een eigen gewicht vanaf 6.400 kilo. De Volvo FM 4x2T is leverbaar met een eigen gewicht vanaf 6.000 kilo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer