Gerard de Rooy gaat in 2019 mogelijk met een Iveco racetruck op LNG meedoen aan de Africa Eco Race. Dat gas wordt in Afrika onder meer gewonnen uit kamelengras en uitwerpselen van dromedarissen. Iveco NLS en Dakar-team De Rooy hebben gezamenlijk een Iveco Powerstar rallytruck ontwikkeld met een 13-liter aardgasmotor. De basis van deze motor is hetzelfde als van de motor die Iveco gebruikt in de 460pk sterke Stralis NP460.
UPDATE – Lees gerust verder, maar weet dat dit verhaal inmiddels bekend staat als 1 april – grap!
Iveco is naar eigen zeggen Europees marktleider als het gaat om duurzame transportoplossingen. Veel technologische toepassingen van de Italiaanse truckfabrikant worden in de praktijk getest tijdens races in het European Truck Race Championship en rally’s als de Dakar Rally en de Africa Eco Race. Het is dus een logisch gevolg dat Iveco en Team De Rooy een nieuwe rallytruck hebben ontwikkeld die rijdt op het duurzame alternatief Bio-LNG, vloeibaar aardgas.
Iveco en Team De Rooy zijn niet de enige in de truckrallysport die aardgas als brandstof gebruiken. Het Russische Kamaz heeft een truck gepresenteerd die in de Silk Way Rally deel neemt, met een aardgasmotor.
Het Nederlandse bedrijf Rolande uit Tilburg zal tijdens de Africa Eco Race de brandstof verzorgen. Op dit moment is er nog geen mogelijkheid om LNG te tanken in Afrika. Rolande heeft de bouw van 5 LNG-tankstations gepland in Marokko, Mauritanië en Senegal. Daar waar Gerard de Rooy niet in de buurt van een tankstation komt, zal Rolande met een mobiele tankunit de coureur van brandstof voorzien.
Afrika is een gas-continent pur sang. Doordat er geen gasnet aanwezig is, bestaan er veel lokale gas-hubs en vergistingsinstallaties. Deze hebben bewezen dat de methaanproductie (het bestanddeel waar CNG en LNG uit bestaan) uit kamelengras, uitwerpselen van dromedarissen en afvalstromen erg hoog is. De hoge temperaturen van het Afrikaanse continent helpen daar uiteraard in mee.