Ga naar hoofdinhoud

ILT: Meer meldingen over incidenten gevaarlijke stoffen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in 2016 129 meldingen over incidenten bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg ontvangen. Dat waren er in 2015 116 en in 2014 73. Over het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor waren er 56 meldingen, tegen 44 in 2015 en 24 in 2014. De relevante branches hebben minder schroom om meldingen te doen, zo constateert ILT.

Door het achterhalen van de oorzaken en gevolgen van incidenten kan worden opgetreden tegen verantwoordelijken en kunnen structurele problemen inzichtelijk worden gemaakt. Het instellen van het incidentonderzoek verricht de ILT vanuit het toezicht, of bij het vermoeden van een strafbaar feit vanuit de opsporing. Beide om de herhaling van incidenten te voorkomen. In 2016 heeft de ILT 43 keer een incidentonderzoek ingesteld. In 24 van de gevallen betrof dit een onderzoek naar reservoirwagens. Bij tien objecten ging het om tankcontainers. Vijf maal betrof het verpakkingen. In vier gevallen richtte het onderzoek zich op tankopleggers.

De ILT kijkt positief terug op de inzet van de branches, al blijft er genoeg ruimte voor verbetering. In 2017 zet de ILT haar werkwijze voort. Daarnaast informeert de ILT de volledige transportketen als één (of meerdere partijen) in die keten niet conform de regelgeving handelt.

Op zaterdag 23 juli 2016 ontstond op een parkeerplaats langs de A12 bij Wolfheze een chemische reactie in vaten met gevaarlijke stoffen. Door de reactie konden enkele vaten de ontstane druk niet aan en zijn opengebarsten. De ILT heeft dit incident onderzocht en aan de hand van gegevens van de fabrikant kunnen achterhalen waar in het productieproces de fout is ontstaan. De producent van de gevaarlijke stof heeft op basis daarvan zijn productieproces aangepast.

Bepaalde gecoate tankwagens werden veelvuldig getroffen door lekkages. Na onderzoek door de ILT en de inzet van de onderneming bleek dat dit te maken had met de constructie van de tank in combinatie met de dunner wordende coating (door degeneratie) en het laden van verschillende soorten zuren en basen. Samen met de fabrikant van de coating en de betreffende onderneming is gekeken hoe dit kon worden opgelost. De onderneming stelde in samenspraak met de ILT een plan op om deze problemen te voorkomen. Ook zijn tien tankwagens direct aangepast.

Lees meer over de meldingen van gevaarlijke stoffen in het complete rapport van ILT.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer