fbpx Ga naar hoofdinhoud

Innovatieve koeltrailer van Van Eck

(NOVEMBER 2015) – Op de BedrijfsautoRAI trof TTM.nl al snel opleggerbouwer Van Eck uit Beesd eindelijk weer eens op een evenement. De familie Van Eck had een innovatieve koeltrailer met een geïntegreerd kettingbaansysteem meegenomen, waarmee de lading in 3,5 minuut kan worden gelost.

Farm Trans gaat deze nieuwe trailer 24 uur per dag gebruiken in pendelverkeer.
Farm Trans gaat deze nieuwe trailer 24 uur per dag gebruiken in pendelverkeer.

“Van Eck heeft gekozen om zich te presenteren op de IAA en de BedrijfsautoRAI. Daarom zien jullie ons nu weer hier. Als de BedrijfsautoRAI er is, zijn wij er ook”, legde directeur Joost van Eck uit in het TTM.nl Videojournaal. Van Eck wandelde daarna graag even met TTM.nl rond de koeltrailer. “Deze trailer is geschikt voor pendelverkeer tussen fabriek en warehouse. Er zit een automatisch laad-/lossysteem op, een volledig geïntegreerd kettingbaansysteem waarmee de 26 ton aan lading in 3,5 minuut geladen of gelost kan worden.” Een kijkje in de laadruimte leert dat het gaat om een systeem met zes kettingen die in HMPE-profielen worden geleid.

De kettingen lopen over in de vloergemonteerde kettingwielen. Onder de vloer wordt het kettingbaansysteem aangedreven door een 400 Volt elektromotor. Nadat de trailer voor het laaddock is geplaatst wordt deze aangekoppeld op het transportsysteem in de fabriek. Vanuit de fabriek worden

Met de kettingbaan is de lading in 3,5 minuut gelost.
Met de kettingbaan is de lading in 3,5 minuut gelost.

beide transportsystemen aangestuurd zodat deze synchroon lopen en de lading automatisch vanuit de fabriek de trailer in loopt. Middels sensoren wordt de voortgang van het laden en lossen bewaakt. Doordat het voertuig snel – in 3,5 minuut – kan laden of lossen, heeft de vervoerder zeer weinig temperatuurverlies en blijft de lading op constante temperatuur. Door het voertuig automatisch te laden en te lossen wordt de kans op schade ook drastisch beperkt, dit in tegenstelling tot het traditioneel laden en lossen waarbij schade aan goederen als gevolg van menselijk falen groter is. Ook is de oplegger voorzien van twee positioneringsrollen die corresponderen met het positioneringsframe bij de laad- en losplaatsen, zodat het voertuig altijd in de juiste stand voor het dock gepositioneerd kan worden. Ook hierdoor wordt de kans op schade tot het minimum beperkt.

Batterijen

De trailer op de stand van Van Eck is een koeltrailer. De manier van koelen is ook een innovatie en een die we al eens eerder zagen op de New Cool van Twan Heetkamp. “De koeling draait alleen op batterijen. De batterijen worden gevoed door een generator die onder de trailer op een as zit. En daarnaast zitten er ook nog zonnepanelen op het dak.” Het voertuig heeft hierdoor onder andere geen dieselverbruik, minder trekasbelasting, een stille generator en is daardoor kostenefficiënt en goed voor het milieu.

Pendelverkeer

Door de gestuurde assen wordt er fors bespaard op banden.
Door de gestuurde assen wordt er fors bespaard op banden.

De trailer op de foto’s op deze pagina gaat rijden voor Farm Trans. Farm Trans heeft al een lange tijd ervaring met meerdere van deze opleggers en gaat met het voertuig diepgevroren frites op Europallets vervoeren. Het voertuig heeft een ladingcapaciteit van 32 Europallets of 26 industriepallets. “Deze koeltrailer wordt door Farm Trans 24 uur per dag ingezet tussen de productiefabriek en de opslag in het warehouse, wat een traject is van circa 20 kilometer.” De trailer beschikt ook over twee gestuurde assen. “De voorste en de achterste as zijn gestuurd en dat is in dit soort pendelverkeer heel erg belangrijk. Dan rijden ze continu rond, en met deze gestuurde assen gaan de banden meer dan 80.000 km mee, in plaats van 20.000 tot 30.000 km bij niet-gestuurde assen”, aldus Van Eck.

FRC

Om te voldoen aan het zorgsysteem van de Farm Trans Group met betrekking tot voedselveiligheid volgens het zogenaamde HACCP-concept, heeft Van Eck bij de ontwikkeling sterk rekening gehouden met de hygiëne. De geïsoleerde carrosserie is gemaakt van polyurethaan isolatiemateriaal en zuivere polyesterhars, die via glasvezel en roving met elkaar zijn verbonden (het zogenoemde nat-in-nat-procedé) en voldoet aan de ATP-richtlijnen type FRC. Ook is het laad- en lossysteem zodanig geconstrueerd dat het gemakkelijk gereinigd kan worden.

Auteur: Arjan Velthoven

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer