Ga naar hoofdinhoud

Japan start multimerk platooningtest

Van platooning kan vanaf nu letterlijk worden gezegd dat het van hier tot Tokio gebeurt, want vier Aziatische truckmerken zijn samen met de Japanse overheid een project gestart met digitaal met elkaar verbonden trucks in en rond de Japanse hoofdstad. Het meest interessant is dat er vier truckmerken meewerken aan het digitale systeem.

Daimler liet twee jaar geleden al zien wat het kan met platooning met Mercedes-Benz in Europa, en later met Freightliner in de VS. Nu gaat het met Fuso eveneens platoonen op een speciaal, 15 kilometer lang testtraject op de Shin-Tomei Expressway en de Kita-Kano Expressway rond Tokio. Dat gaat gebeuren van 23 januari tot en met 1 februari. Daimler heeft de test niet zelf opgezet, dat hebben diverse Japanse ministeries gedaan. De Japanse overheid heeft namelijk een project genaamd Future Strategy 2017, dat moderne zaken als Internet of Things, big data en kunstmatige intelligentie wil integreren in diverse sectoren. In het transport moet platoonen leiden tot minder CO2-uitstoot en helpen het ook in Japan aanwezige chauffeurstekort te verminderen.

Fuso doet in het platoon mee met een Super Great, maar ook Hino, Isuzu en UD werken mee aan het platooningproject. De merken werken samen aan de digitale omgeving die de trucks verbindt. Dat is bijzonder, want in Europa bijvoorbeeld wordt over mogelijke samenwerking en uitwisseling van data tussen truckfabrikanten bij projecten als platooning nog altijd moeilijk gedaan.

De Japanse overheid wil na het project toewerken aan het toestaan van platooning op de openbare wegen rond 2020.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer