Nieuws

Het in het het Schwabische Thannhausen gevestigde Heinz Kolbe KG Spedition heeft onlangs vijf nieuwe Kögel Euro trailers in gebruik genomen. De 1,3 meter verlenging ten opzichte van standaard trailers zorgt ervoor dat Kolbe per trailer vier pallets meer kan meenemen.

Thomas Eschey (links), directeur van Kögel en Karl Thiel, directeur van Kolbe

Elke nieuwe Euro Trailer Cargo Rail biedt plaats aan in totaal 37 europallets. Dat is per oplegger vier pallets meer dan met een standaardoplegger. Dit biedt Kolbe ecologische en economische voordelen: tot tien procent brandstofbesparing, tot tien procent minder CO2-afgifte, en elke tiende rit wordt uitgespaard met een belading van gemiddeld 80 procent. Op basis van de wettelijke eisen in Duitsland zijn deze verlengde opleggers uiteraard ook inzetbaar voor gecombineerd vervoer. Dankzij de in het chassis geïntegreerde grijperkanten, de dek zeilbescherming bij grijpers grijperkanten en de speciale assen in de railuitvoering kunnen de Euro Trailer Cargo Rail opleggers per spoor worden verladen. De nieuwe trailers zijn hierbij ontworpen voor de flexibele verlading op de meest gebruikelijke wagons c, e, f, h en i. Uiteraard zijn de opleggers ook gecertificeerd conform DIN EN 12642 Code XL, waardoor ze toegelaten zijn voor transport op snelle goederentreinen met een snelheid van tot 140 km/u. Voor de optimale beveiliging van de lading zorgen standaard 15 paar sjorringen met 2.000 kg trekkracht per ring in het geperforeerde, stalen Vario-Fix-buitenframe.

Op verzoek wordt de Euro Trailer Cargo Rail ook uitgerust conform de Daimler-richtlijn 9.5. Daartoe behoren onder andere een palletaanslag. Optionele stalen planken als combi-ankerrails, waar in telescopische aluminium balken voor de zekering van de lading kunnen worden gemonteerd. Tot een verdere individuele uitvoering behoren een regengoot aan de achterkant, een balgdrukmanometer voor controle van de asbelasting, gereedschapskisten en nog veel meer.

“We beschikken reeds sinds 2006 over één van de 300 toenmaals met een speciale permissie toegelaten Euro Trailers van Kögel in ons wagenpark en het doet ons veel plezier dat daar nu nog vijf verlengde opleggers bijkomen,” zegt Karl Thiel, directeur van Heinz Kolbe KG Spedition. “Uit ervaring weten we dat we de hogere aanschafprijs er in korte tijd uit hebben, en de ecologische en economische voordelen spreken voor zich.”

3 reacties op “Kolbe neemt vier pallets extra mee met Kögel Euro trailer

  1. Theo schreef:

    Waarom mag de firma Kolbe KG wel met 1.3 meter langere opleggers rijden en andere niet?
    Waar zit het verschil, En is dit dan wel eerlijke concurrentie?
    Dit willen vast meerdere transporteurs hebben!

    • Ricardo schreef:

      Van de website over de kögel euro trailer, haal ik het volgende:

      “De Eurotrailer is een Europese oplossing. Voor een toelating van Eurotrailers zonder speciale vergunningen is een wijziging van de huidige EG-richtlijn 96/53 over de lengten van vrachtwagens nodig. Met zo’n wijziging kan de Eurotrailer dan in alle EG-landen zonder beperking ook grensoverschrijdend worden gebruikt. Nu al bestaat er in veel Europese landen grote belangstelling voor dit concept. Zo worden in enkele landen reeds speciale vergunningen voor het nationale vervoer verstrekt. In Duitsland wordt de Eurotrailer momenteel alleen in het kader van een praktijktest toegelaten.”

      Dat Kolbe KG er dus mee mag rijden is dus waarschijnlijk omdat ze meedoen aan de praktijktest.

  2. Vincent schreef:

    Dit is dan een Europese Kafka regel. Elk land kan nationaal afwijken van de regelgeving, maar momenteel is grensoverschrijdend vervoer met deze langere oplegger geen optie. Regels worden toch gemaakt en naar goeddunken aangepast om de groteren te dienen. Welke kleinere vervoerder kan en wil investeren in materiaal dat beperkt inzetbaar is?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven