Ga naar hoofdinhoud

‘Koppel data NIWO en KIWA voor bestrijding misstanden transport’

De bestrijding van misstanden in de transportsector zou veel beter kunnen gebeuren als NIWO, KIWA en ILT intensief zouden samenwerken en data zouden delen. Dat blijkt uit gesprekken met de instanties in een reportage in het nieuwste nummer van TTM.nl.

In Groot-Brittannië weten ze wel raad met misstanden in het transport: daar wordt gewoon de vervoerslicentie van de transportondernemer geschorst of afgepakt. In Nederland is dat voor de vergunningverlenende instantie NIWO alleen mogelijk als er sprake is van een economisch delict. ILT heeft alleen al de handen vol aan het handhaven van de rij- en rusttijden en geeft toe te weinig slagkracht te hebben.

NIWO beschikt door haar functie over een rijke database. “De NIWO is momenteel alleen verantwoordelijk voor vergunningverlening”, legt directeur Gerrit Jan Olthoff uit. “De factor arbeid en het sociale deel van de bedrijfsvoering vallen buiten ons gezichtsveld. Anders dan bijvoorbeeld onze Engelse collega’s houden wij ons niet bezig met het naleven van de CAO en de vraag of er buitenlandse chauffeurs op de bok zitten die wel of niet onderbetaald worden. Bij gevallen van sociale misstanden staan wij langs de zijlijn.” Zou de NIWO niet de power willen hebben om ook sociale mistanden op CAO-gebied te kunnen aanpakken? “Die gedachte komt wel eens bij mij op”, geeft Olthoff toe. “De NIWO beschikt al over voertuiggegevens, wat in de loop van 2018 verder zal worden verbeterd. Maar wij hebben nu geen informatie over chauffeurs. Als wij wel daarover zouden beschikken, kunnen wij zo’n match bijna realtime doen.”

Die match zou gerealiseerd kunnen worden door het NIWO-bestand te koppelen met de eveneens omvangrijke database van het KIWA-register, de instelling die in Nederland verantwoordelijk is voor de uitgifte van de chauffeurskaarten. Gesprekken daarover tussen KIWA en NIWO liggen enorm voor de hand, maar worden niet gevoerd. Tussen de twee diensten staat tot nu toe een muur. Mogelijk komt dat omdat de NIWO een publiekrechtelijke instelling is en KIWA een commercieel bedrijf. KIWA denkt zelf echter aan het koppelen van de bestuurderskaart aan een app op een smartphone en het gebruik van biometrische gegevens. Dat zou volgens KIWA’s Gerard Albrecht tachograaffraude voorkomen.

Een koppeling tussen de data van KIWA en NIWO zou ook goede aanknopingspunten bieden om iets aan sociale dumping te doen. De potentie ervan vraagt om een (derde) partij, die alle op deze manier verzamelde gegevens vergelijkt en uitfiltert naar gegevens waarmee de uitvoerende instanties aan het werk kunnen. ILT zou met een koppeling tussen de bestanden van de NIWO en KIWA-register op korte termijn veel meer houvast zou hebben in haar werk.

Abonnees van TTM.nl lezen het complete artikel op het Premium-gedeelte van TTM.nl

Eén reactie op “‘Koppel data NIWO en KIWA voor bestrijding misstanden transport’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer