Nieuws

De discussie over een verbod op (lege) vrachtwagens tijdens een ‘Code Rood’ duurt nog wel even voort. Vakbond CNV Vakmensen is boos op dat minister van Nieuwenhuizen niet aan een rijverbod wil. “We leggen alvast een spiegel klaar voor de minister. Die krijgt ze van ons bij de eerste vrachtwagen die bij Code Rood omver gaat”, aldus Tjitze van Rijssel van CNV. Ook de PvdA is nog niet klaar met dit onderwerp.

Afgelopen week schreef minister van Nieuwenhuizen van I&W aan de Tweede Kamer dat een verbod op lege vrachtwagens ‘disproportioneel’ zou zijn. “Maar wacht even, we hebben het hier over Code Rood”, aldus een furieuze Van Rijssel. “Dat ís per definitie disproportioneel! Daar horen dus ook stevige maatregelen bij.”

Uit de enquête die CNV Vakmensen in januari hield, blijkt dat veel vrachtwagenchauffeurs voor duidelijke regels zijn: een rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. “Dat kan bijvoorbeeld via matrixborden op de snelwegen worden aangegeven. Chauffeurs moeten dan zo snel mogelijk van de weg af en de luwte opzoeken.”

Van Rijssel vindt dat de minister – na de brief aan de Tweede Kamer – geen recht van spreken meer heeft op dit onderwerp. “De minister wilde na die stormdag in gesprek met de sector, ook met ons. Maar dat gesprek is er nooit gekomen. En nu ligt daar opeens die brief, waarin de verantwoordelijkheid gewoon weer bij de chauffeurs wordt gelegd. Wij hebben gevraagd om duidelijkheid voor de chauffeurs. Die duidelijkheid komt er dus niet.”

CNV Vakmensen werkt nu aan een eigen service voor vrachtwagenchauffeurs, zodat ze bij Code Rood weten hoe ze het beste kunnen handelen. De bond richt hier dan een hulplijn voor in, die zonodig kan bemiddelen tussen chauffeurs en werkgevers.

Tegenover RTL Nieuws liet Tweede-Kamerlid Gijs van Dijk ook al weten het niet eens te zijn met het standpunt van de minister. Hij vindt dat alle vrachtwagens tijdens code rood een rijverbod zouden moeten krijgen. Op het moment dat code rood wordt afgegeven zouden vrachtwagens wat hem betreft zo snel mogelijk op een veilige plek moeten parkeren. “Je kunt niet vanaf de buitenkant zien of een vrachtwagen leeg is, dus alleen een verbod voor lege vrachtwagens zou niet te handhaven zijn.” Van Dijk beseft dat zo’n verbod een financiële klap zou betekenen voor de vervoerssector, maar hij benadrukt dat code rood niet vaak wordt afgegeven. “Nu zag je dat heel Nederland stil stond vanwege al die ongelukken met vrachtwagens, dat moeten we ook niet willen. Code rood heet niet voor niets code rood: dan kunnen bepaalde dingen, zoals rijden met een vrachtwagen, niet.”

1 reactie op “Laatste woord over ‘Code Rood’ nog niet gezegd

  1. Xander schreef:

    Een verbod op de ultralichte vrachtwagens en bestelbusjes met zeilen snap ik enigszins.
    Die vielen bij bosjes om toen.
    Laat de rest gewoon hun werk doen,die kunnen normaal blijven rijden.
    Vroeger hadden de vrachtwagens ook geen omvalneigingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven