Ga naar hoofdinhoud

Geen verbod op lege vrachtwagens tijdens code rood

Als er in de toekomst weer een ‘Code Rood’ wordt afgekondigd wegens extreem weer, komt er geen verbod om met lege vrachtwagens de weg op te laten gaan. Een preventieve aanpak is het meest kansrijk; er wordt hard (samen)gewerkt om situaties als op 18 januari jl. te voorkomen. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Er gingen veel stemmen op om bij code rood vrachtverkeer te verbieden, maar dat gaat niet gebeuren schrijft de minister, die veel met brancheorganisaties TLN en Evofenedex heeft overlegd. “Ik ben van mening dat een algeheel verbod om tijdens code rood te gaan rijden met een lege wagen disproportioneel is. Een dergelijk verbod is praktisch erg moeilijk uitvoerbaar omdat waarschuwingen geen harde norm kennen, vaak regionaal zijn en op het tijdstip dat de waarschuwingen worden afgegeven altijd al chauffeurs onderweg zullen zijn. Vanwege bovengenoemde aspecten werd tijdens het gesprek een preventieve aanpak als meest kansrijk geduid, bijvoorbeeld het stimuleren van de veiligheidscultuur binnen de wegvervoerketen.”

De minister doelt dan op de Safety Deal ‘Vertrouwen op Veiligheid’, waar diverse transportbedrijven en verladers al bij aangesloten zijn. Hierbij zijn afspraken gemaakt over een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor veilig werken in de logistieke keten met de gedragingen die daar in de praktijk bij passen, zoals het naleven van de rij- en rusttijden, en elkaar daarop aan kunnen spreken. De hele keten committeert zich aan de afspraken en is daarmee verantwoordelijk voor veilige werkomstandigheden voor de chauffeur. Hierbij wordt ook geregeld dat een opdrachtgever of werkgever de chauffeur niet mag dwingen om te gaan rijden bij extreem weer.

TLN en Evofenedex gaan met hun leden ook de storm evalueren en nog dit voorjaarpraktische handvatten geven aan bedrijven bij code geel, oranje en rood en de verschillende weersomstandigheden die daaraan gekoppeld zijn, zodat zij goed voorbereid zijn op extreem weer en weten welke maatregelen ze kunnen nemen.

Een van de punten die verbeterd kan worden is de communicatie met de weggebruiker. Verzekeraar TVM zag wel wat in gebruik van de matrixborden boven de weg, en dan vooral met informatie in vreemde talen, maar daar is de minister het niet mee eens. “Ik heb veel reacties ontvangen waarin werd voorgesteld om naar weggebruikers via Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) boven de weg in verschillende talen te communiceren. Uit ervaringen die RWS heeft opgedaan met tekstkarren, waarop in verschillende talen informatie werd aangeboden blijkt dat het afwisselend laten zien van dezelfde tekst in verschillende talen het verkeer afleidt.” De minister wil de chauffeur direct en in de auto bereiken door gebruik te maken van info op hun boordcomputer, navigatiesysteem of telefoon of tablet. “Ik werk daarom in het partnership Talking Traffic samen met marktpartijen aan het uitbreiden van de informatievoorziening via deze kanalen, ook op het gebied van weersomstandigheden. Afgesproken is dat deze marktpartijen vanaf het tweede kwartaal 2018 adviezen doorgeven aan hun gebruikers en klanten op basis van de data die door KNMI en RWS worden aangeleverd. Actuele informatie over lokale omstandigheden, zoals het weer, kan op deze manier eenvoudig getoond worden aan alleen die weggebruikers voor wie het relevant is.”

De minister gaat ook bekijken hoe de informatie van de Nationale Databank Wegverkeergegevens nog beter doorgegeven kan worden aan weggebruikers. “Daarom zal RWS samen met de transport- en logistieke sector en de ANWB bekijken via welke andere mediakanalen vrachtwagenchauffeurs bereikt kunnen worden en hoe de boodschap het beste geformuleerd kan worden. Hiernaast is RWS in gesprek met de Belgische en Duitse collega’s om van elkaar te leren hoe met weggebruikers het beste gecommuniceerd kan worden, zodat ook bezien kan worden hoe buitenlandse chauffeurs zo optimaal mogelijk benaderd kunnen worden”, aldus de minister.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer