MAN en Scania concretiseren samenwerking • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

MAN en Scania concretiseren samenwerking

MAN en Scania hebben samen een concept vastgesteld waar technische samenwerking, die al diverse malen is genoemd maar nooit geconcretiseerd, aan dient te voldoen.

Met directe ingang worden vanuit MAN en Scania teams van engineers samengesteld die belangrijke onderdelen van de aandrijflijn samen ontwikkelen. Zo worden er brede platforms opgesteld voor motoren, transmissies, assen en uitlaatgas nabehandelingssystemen, die dan kunnen worden aangepast voor de beide merken. Eén merk, of MAN of Scania, neemt de leiding in een project. Die leidende partij zorgt ervoor dat de technische behoeften van beide partijen aan bod komen in het project en dat de individuele identiteit van de merken gehandhaafd blijft.

P_Andreas_RenschlerAndreas Renschler, CEO van Volkswagen Truck & Bus, de holding waar MAN en Scania beide toe behoren. “Met dit concept van ‘lead engineering’ zijn er nu duidelijke regels voor de samenwerking tussen MAN en Scania als het gaat om research en development. We ontwikkelen samen, maar eigen kracht, cultuur en business model van beide merken blijft bestaan. Tegelijk plukken we natuurlijk voordeel van deze synergie. Die gaat ons de financiële ruimte geven om nieuwe zakelijke mogelijkheden te onderzoeken en ontwikkelen, innovaties voor onze klanten te ontwikkelen en nieuwe markten voor MAN en Scania te ontginnen. We kunnen zo wereldkampioen in de bedrijfswagenindustrie worden.” MAN en Scania zullen in een vroeg stadium van de ontwikkelingsfase bekijken waar de behoeften en verantwoordelijkheden liggen. Ook die van Volkswagen Brazilië en Navistar worden daarbij betrokken.

nextgenscania2Concreet betekent het dat Scania de leiding neemt in de ontwikkeling van een gezamenlijk motorplatform van 13 liter, terwijl MAN verantwoordelijk wordt voor motorplatforms tussen vijf en negen liter. Scania wordt daarnaast verantwoordelijk voor de nabehandelingssystemen voor de grotere motoren, terwijl MAN dat is voor de systemen bij kleinere motoren. Transmissies worden behandeld op eenzelfde wijze. Scania neemt de zware transmissies voor haar rekening, MAN doet dat met de medium en lichte transmissies. Scania krijgt ook de verantwoordelijkheid voor motormanagementsystemen; MAN krijgt het voor het zeggen als het gaat om aangedreven en niet-aangedreven assen.

Het nieuwe concept heeft geen gevolgen voor de productie. Wel gaat zoals bekend Scania ook transmissies in MAN trucks leveren. MAN gaat de productie van haar niet-aangedreven assen in Salzgitter uitbreiden en deze ook aan Scania leveren.

Volkswagen Truck & Bus proberen om de bezetting van MAN en Scania hetzelfde te houden, maar kleine restructureringen worden niet uitgesloten. Dat gaat echter niet ten koste van banen. Scania gaf afgelopen week in de Zweedse media zelfs een ‘baangarantie’ van 10 jaar af voor het huidige personeel. Dat betreft 26.000 mensen in en buiten Zweden.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer