De samenvoeging van MAN en Scania in Volkswagen Truck & Bus is nog altijd gaande en de voordelen wat betreft synergie worden nog altijd verkend. Zo is inmiddels een overeenkomst getekend die regelt dat er met testen en pilots bilateraal wordt samengewerkt. Dat betekent dat er inmiddels Scania’s rondrijden op de testbaan van MAN in München.
De samenvoeging van MAN en Scania was vanaf het begin gericht op synergie, en die wordt nog immer verbeterd door Volkswagen Truck & Bus. Eind juni tekenden dr. Frederik Zohm van MAN en Claes Erixon van Scania, beiden verantwoordelijk voor ontwikkeling, een overeenkomst die bilaterale ontwikkeling mogelijk maakt.
“Dit is eigenlijk hoe we in de toekomst willen samenwerken. Het is de basis van samenwerking als het gaat om testen en proeven met nieuwe en bestaande voertuigen”, verklaren Zohm en Erixon.
Deze ontwikkeling betekent overigens niet dat MAN of Scania testfaciliteiten gaat sluiten. Het is enkel in sommige gevallen logisch om de testfaciliteiten van de ander te gebruiken. “De MAN testbaan in Karsfeld heeft klimatologische voordelen”, legt akoestiekspecialist Peter Bournobuke van Scania uit. “Zweden heeft lange winters en om meer metingen aan de Scania voertuigen te kunnen doen, brengen we ze naar Beieren, waar de baan zelfs verwarmd kan worden.”
“Met deze overeenkomst kunnen we onszelf in de toekomst heel wat onderhandelingen en overleg besparen die ons in het verleden tijd en energie hebben gekost”, zegt Zohm. Met een standaardovereenkomst die is afgesproken rond financiën, belastingen en juridische zaken, is het eenvoudiger en veel sneller om middelen te delen bij het testen. Het gebruik van de gezamenlijke middelen is ook een doorslaggevend voordeel om concurrenten van Volkswagen Truck & Bus voor te blijven. “Dit geeft ons een voorsprong die niemand anders in onze markt heeft”, zegt Zohm. “Onze Europese concurrenten doen het meestal alleen.”
“We hebben nu een aantal obstakels verwijderd,” voegt Erixon toe. Hij ziet de samenwerking op een nieuw niveau: “We hebben al samengewerkt op basis van vertrouwen in het verleden.” Daarnaast is er een reeks regels opgesteld en ondertekend. “We hebben veiligheid gecreëerd, zowel voor onszelf als voor MAN. En dat is een win-winsituatie.”
Het is toch allemaal van PON
Pon is enkel importeur voor MAN in Nederland.
MAN truck and Bus is een onderdeel, net als SCANIA van de Volkswagen truck divisie