Ga naar hoofdinhoud

Meritor toont elektrisch aangedreven achteras

Ook Meritor, bekend van assen en remmen, bereidt zich voor op elektrische tijdperk. Het bedrijf introduceerde op de IAA Blue Horizon, een technologie platform binnen Meritor dat zowel de elektrificering als connectivity rond EV’s moet gaan trekken. Eén van de resultaten daarvan is een aangedreven as waarbij een elektromotor direct op het differentieel zit en de pignon aandrijft.

* Introductie Blue Horizon

* Elektrische differentieelaandrijving tot 400 kW

* Hydraulische uitvoering van alle Elsa remsystemen

Daarbij gaat het om een serieuze toepassing want op die manier kan Meritor tot 400 kW op de wielen overbrengen. Met de nieuwe kan een fabrikant lichter en met minder componenten bouwen en de overbrenging is veel efficiënter. Het is zelfs mogelijk de aandrijving via het differentieel met twee elektromotoren te doen: één aan de voor- en één aan de achterkant. Dat bouwt heel compact als dat nodig is.De elektrisch aangedreven as heeft verschillende voordelen. Het systeem is zo gebouwd dat bij een klassieke aandrijflijn de aandrijfas desgewenst dóór de elektrische motor kan lopen. Daardoor ontstaat de mogelijkheid voor zowel een 100 procent elektrische aandrijving of een seriële dan wel parallelle toepassing. “Een van de leuke dingen is verder dat je op deze manier bijvoorbeeld  een veel lichtere 6×4 kunt bouwen”, aldus woordvoerder voor Meritor Douwe Hilarius. “Je gaat uit van een standaard 6×2 en kunt dan de voor- of naloopas vervangen door deze as zodat die bijschakelbaar voor extra aandrijving kan zorgen via de elektromotor motor.”

Een tweede ontwikkeling is de aanvulling op het bekende Elsa remmenprogramma van Meritor. Dat loopt van 17,5 inch tot 22,5 inch velgen voor gewoon gebruik tot 25 inch wielen voor de zwaarste offroad toepassingen. “Uiteraard werken alle Elsaremmen op lucht. Maar lucht en een elektrisch voertuig hoeft niet direct de meest ideale combinatie te zijn. Bij veel elektrische toepassingen is het eenvoudiger en energietechnisch efficiënter naar hydrauliek over te stappen. Ook omdat je niet meer zo de luchtcompressor rechtstreeks van de motor kan aandrijven. Daarom introduceren wij nu ook een hydraulische versie van ons Elsa remsysteem. Elsa is modulair op gezet. We kunnen nu op de bestaande schijfrem, het luchtdeel uitwisselen voor een één of tweezuiger hydraulische variant met een zwevende klauw. Dat heeft het voordeel dat zowel fabrikanten als eindgebruikers dezelfde line up kunnen blijven gebruiken en niet plotseling allerlei extra onderdelen of verschillende remblokken nodig hebben.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer