Afgelopen week werd in Bunnik de eerste Mobiliteitstafel georganiseerd. Aan tafel zaten vele partijen aan tafel om ideeën te delen over hoe een nationaal Klimaatakkoord te bereiken. Doel is om deze zomer tot afspraken op hoofdlijnen te komen over de wijze waarop Nederland de CO2-uitstoot met 49 procent terugdringt in 2030, zoals vastgelegd in het Regeerakkoord.
Deze afspraken zullen vervolgens in de tweede helft van het jaar worden uitgewerkt in concrete programma’s. De afspraken worden gemaakt binnen vijf sectoren: industrie, mobiliteit, de gebouwde omgeving, elektriciteit en landbouw & landgebruik. Aan de Mobiliteitstafel zitten onder meer RAI Vereniging (RAI-voorzitter Steven van Eijck is ook voorzitter aan de Mobiliteitstafel) en Evofenedex. Namens de verladersorganisatie was voorzitter Steven Lak aanwezig. Evofenedex ziet kansen in CO2-reductie door logistieke optimalisatie, zero emissie stadsdistributie in 2025 en een intensivering van de modal shift naar spoor en binnenvaart. Maar ook het bewustzijn over de juiste bandenspanning bij vrachtvoertuigen en de juiste inzet van biobrandstoffen voor het zware vrachtverkeer zijn potentieel kansrijk voor CO2-reductie in logistieke processen.
Bij veel partijen die deelnamen aan het overleg is er overeenstemming over wat gedaan kan worden om de doelstellingen van het Rijk te halen. Zo ziet iedereen kansen voor de verdere uitrol van de Green Deal Zero Emissie Stadsdistributie en worden de ideeën om de binnenvaart te verduurzamen ook breed onderschreven. Lak: “Er worden goede ideeën ingebracht, maar wat kansrijk is of niet, is nog niet overal even duidelijk.” Volgens Lak liggen er ook nog stekelige vraagstukken op tafel die nog vragen om meer inzicht. “De inzet en betaalbaarheid van biobrandstoffen is er daar één van. Maar ook zijn er twijfels over het reductiepotentieel in de discussie rondom bandenspanning. Daar moeten we snel duidelijkheid over gaan krijgen.”
De opgave is om tot 2030 7,4 megaton CO2 te besparen in de mobiliteit. De wensen en ideeën om CO2 te besparen in de sector mobiliteit zijn vastgelegd in tientallen zogenaamde fiches. Uit al deze ideeën wordt op 12 juni aanstaande in een dag lange sessie een keuze gemaakt.
Bron: RAI Vereniging, Evofenedex