Nieuws

Er is nog nooit zoveel gereden met Nederlandse motorvoertuigen als in 2017. Met personenauto’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en bussen werd vorig jaar samen 147,6 miljard kilometer afgelegd. Dat is 11,7 procent meer dan vijftien jaar eerder. De stijging komt voor rekening van personenauto’s en bestelauto’s. De vloot vrachtwagens neemt wel toe, maar er wordt minder mee gereden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, gepresenteerd in de Jaarmonitor wegvoertuigen: kilometers.

In tegenstelling tot personenauto’s en bestelauto’s is er minder gereden met vrachtwagens Het aantal voertuigkilometers lag vorig jaar 5,6 procent onder het niveau van 2002. Het gemiddelde jaarkilometrage van vrachtwagens daalde van 48,5 duizend in 2002 naar 44,2 duizend in 2017. Het aantal bedrijfswagens boven de 3,5 ton nam in die periode met 3,7 procent toe tot 226 duizend.

Het aantal jaarlijks gereden kilometers van vrachtwagens piekte een jaar voor de crisis, in 2007. Toen werd er 11,3 miljard kilometer afgelegd. Tijdens de crisis namen de voertuigkilometers vrijwel elk jaar af. In de periode van 2013 tot en met 2017 lag het aantal afgelegde kilometers rond de 10 miljard. Het is daarmee vrij stabiel. Dat is op zich best vreemd, want de economische bedrijvigheid nam in de laatste jaren enorm toe en transportbedrijven kunnen het werk naar verluidt amper aan. Wel moet de fikse verschuiving van Nederlandse gekentekende naar buitenlands gekentekende trucks in acht worden genomen, alsmede het op de Nederlandse markt komen van grote buitenlandse vervoerders.

Ook met Nederlandse bussen werd in 2017 minder gereden, ze legden 3,8 procent minder kilometers af dan vijftien jaar eerder. In 2010 legden bussen de meeste kilometers af, 735 miljoen. Daarna nam het af tot 658 miljoen kilometer in 2016. Voor het eerst in zes jaar werd er vorig jaar weer meer met bussen gereden (691,6 miljoen kilometer), 5,2 procent meer af dan in 2016. Nederland telde vorig jaar 11,3 duizend bussen.

Nederlandse bestelauto’s reden in 2017 samen 17,7 miljard kilometer. Dat is 6,8 procent meer dan 15 jaar geleden. Vergeleken met een jaar eerder is er sprake van een toename van 3,4 procent. Het aantal afgelegde kilometers laat vanaf 2002 golfbeweging zien. In 2006 nam onder andere het aantal bestelwagenkilometers af. Dit had te maken met lagere verkopen van nieuwe bestelauto’s omdat medio 2005 de belastingvoordelen van een grijs kenteken voor particulieren vervielen.

Na 2008 was de invloed van de economische crisis zichtbaar en werd er opnieuw minder gereden. In 2014 werd het laagste punt van de afgelopen vijftien jaar bereikt. Daarna nam het totaal aantal afgelegde bestelautokilometers weer ieder jaar toe.

In 2017 werd er minder met Nederlandse bestelauto’s gereden dan voor de economische crisis. Vorig jaar werd er 0,2 miljard minder kilometer afgelegd dan in 2008, het jaar voor de crisis. Nederland telde toen 980 duizend bestelwagens.

In 2002 werd 15 procent van de bestelwagenkilometers afgelegd met bestelauto’s die 9 jaar of ouder waren, in 2017 was dit opgelopen tot bijna 34 procent. Vergeleken met vijftien jaar geleden is het aantal oude bestelauto’s verdubbeld naar bijna 460 duizend. Er werden minder nieuwe bestelauto’s verkocht dan in 2002 en er wordt langer met oudere bestelwagen gereden.

5 reacties op “‘Nederland rijdt minder kilometers met méér trucks’

  1. Pim van der Veer schreef:

    Veel oudere bestelwagens in handen van zzp-ers die online bestellingen afleveren.

  2. Harold schreef:

    zal alleen maar erger worden, de winkeliers verliezen alsmaar terrein aan de internet-reuzen. Kopen op Internet gaat veel impulsiever dan shoppen in de stad. Mijn moeder ging vroeger met ons 2x per jaar naar “de stad” voor de winter- en zomerkleding. Nu ”grazen” we het hele jaar internet af en kopen we per stuk. Wel leuker maar zorgt inderdaad voor een eindeloze stroom busjes door de woonwijken. en dan hebben we het nog niet over de kleding die weer retour moet naar Zalando en co. En die bezorging gaat zo goedkoop mogelijk, voormalige staatsbedrijven die schijnzelfstandigen voor stukloon laten bezorgen.

  3. Edwin schreef:

    Net als de Telegraaf, is deze analyse niet sterk.
    De totale gereden afstand door vrachtwagens in Nederland is gestegen met liefst 8%. Het aandeel van voertuigen van buitenlandse kentekens is gestegen naar inmiddels 12%. Voertuigen met buitenlands kenteken zijn in kilometers zelfs 47% gestegen!!
    De conclusie is overduidelijk: Er wordt aanzienlijk meer gereden over onze wegen, alleen is er een enorme verschuiving van Nederlandse naar buitenlandse kentekens!

    De enige reden dat de gemiddelde afstand per voertuig is gedaald, is dat Nederlandse voertuigen internationaal aanzienlijk minder zijn gaan rijden: 26%. (1,1 miljard op jaarbasis!)

  4. Jos schreef:

    Ik denk eerder,dat de chauffeurspas, daar debet aan is,vroeger met het werkboekje en de schijf ,was 1000km per dag te halen,nu mag je blij zijn,dat je 3000km per week haald!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven