Nieuws

Nieuw consortium wil BioLNG mainstream maken

Shell, DISA, Scania, Iveco, Iveco Capital en Nordsol vormen samen BioLNG Euronet, een nieuw consortium dat de inzet van LNG in het wegtransport wil bevorderen. De doelen zijn ambitieus: 2000 extra LNG-trucks op de weg in Europa, 39 LNG-tankstations en een BioLNG fabriek in Nederland. De Europese Unie financiert de plannen voor een deel.

De LNG-stations zullen deel uitmaken van een pan-Europees netwerk en worden gebouwd in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen en Spanje. De stations zullen ongeveer om de 400 km langs hoofdwegen van Spanje tot Oost-Polen liggen.

“LNG is een steeds betaalbaardere brandstof voor zware vrachtwagens, waardoor het een belangrijke energiebron zal worden naarmate de transportsector zich verder ontwikkelt”, aldus Istvάn Kapitulous, Executive Vice President van Shell Retail. “Shell streeft ernaar onze klanten meer koolstofarme energie te bieden en de nieuwe LNG-tankstations zijn een essentieel puzzelstukje. Ik kijk ernaar uit om met dit belangrijke netwerk van stations de komende jaren Europese klanten te verwelkomen.”

“Dit programma omvat tankstations, de productie van biobrandstoffen en subsidies die allemaal nodig zijn voor vooruitstrevende klanten om te investeren in de trucks, ondanks de extra initiële kosten”, aldus Jonas Nordh, directeur van Sustainable Transport Solutions, Scania. “Terwijl LNG, dat tot 20 procent CO2-uitstoot vermindert, tegenwoordig breder beschikbaar is, zal biogas, dat de CO2-uitstoot met meer dan 90 procent vermindert, steeds meer worden vermengd met het aardgas en zal de productie van biogas toenemen.”

Pierre Lahutte, Iveco Brand President: “Dit project opent de mogelijkheid voor een naadloze overgang naar een circulaire economie aanpak gebaseerd op het genereren van energie uit afval. Dit maakt zelfs negatieve broeikasgasemissies en koolstofvastlegging mogelijk. Dankzij de financiering van het project kunnen we onze klanten helpen hun vloten naar LNG te converteren via competitieve IVECO Capital financierings- en leaseplannen, het aantal aardgasvoertuigen op Europese wegen verhogen en vooruitgang boeken in de richting van een duurzame vervoersindustrie.”

De BioLNG-faciliteit produceert 3000 MT / jaar BioLNG en zal biogas gebruiken dat is geproduceerd uit organisch afval. Dit zal via het LNG-netwerk aan eindgebruikers worden verkocht.

“Door BioLNG te ontgrendelen wordt LNG mogelijk de toekomstige energiebron voor de  transportsector”, zegt Jerom van Roosmalen, founding partner bij Nordsol. “Nordsol is vastbesloten om BioLNG mainstream te maken als een schone en veilige geavanceerde biobrandstof die overal verkrijgbaar is voor een betaalbare prijs. Ons BioLNG-concept is gebaseerd op deze missie en we verheugen ons erop deze uitbreiding met de consortiumpartners uit te rollen. “

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven