Nieuws

De vrijstelling van Code 95 voor chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 komt te vervallen. Ook zij zullen verplicht bijscholing moeten volgen. Op dit moment is er voor chauffeurs van die leeftijd nog één optie om (nog even) onder die eis uit te komen en dat is omwisseling van het rijbewijs. Dat dient wel vóór 1 juni 2015 te gebeuren!

rijbewijs-00Omwisselen van het rijbewijs dient administratief te zijn afgehandeld voor 1 juli van dit jaar. De geldigheidsduur van het omgewisselde rijbewijs is de zelfde als die van het rijbewijs dat men inlevert. Dus iemand wiens huidige CDE rijbewijs afloopt op bijvoorbeeld 26 juli 2019 krijgt een nieuw rijbewijs met Code 95 aantekening dat eveneens geldig is tot 26 juli 2019. Als hij besluit zijn rijbewijs nam 26 juli 2019 weer te verlengen moet hij voor dat nieuwe rijbewijs wel Code 95 verwerven.

Lees meer op het Premium gedeelte van TTM.nl

 

 

13 reacties op “Oudere chauffeurs: nú rijbewijs omwisselen voor Code95!

  1. martin schreef:

    Het is een zielige vertoning van Brussel Hoe moet dat als ik een camper zal bezitten boven de 7 500 kilo

    • Sven Arnoldus schreef:

      Beste Martin, de Europese vrijstelling geldt als volgt: Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privé-doeleinden

      Wanneer u de camper dus gebruikt voor prive doeleinden geniet u altijd van deze vrijstelling, ongeacht het gewicht.

      Mvgr Sven Arnoldus Ledenadviseur EVO

      • de groot schreef:

        weer zo’n kromme regel. ten eerste code 95 is een verzinsel van beleidsambtenaren in brussel en de bovag. maar toch raar een beroepschauffeurs wordt geld uit de zak geklopt en moet naar school om dat hij het niet kan. een een “ameteur” hoeft dat niet, die mag 1x per jaar 40 ton verplaatsen. afschaffen die code 95. “straf ” de brokkenmakers in het verkeer. brokken gemaakt? voertuig eerste maal 1 week inbeslag en brokkenmaker 1 dag naar school, enz

  2. glas etienne schreef:

    hoe en waar kan ik mijn rijbewijs omwisselen

  3. de groot schreef:

    ps. na bijna 40 jaar ja lees goed na bijna 40 jaar ben ik plots onbekwaam en mag niet meer op de bus en vrachtauto.

  4. J Noppe schreef:

    ik heb vanaf mijn 18e verjaardag mijn groot rijbewijs,ik heb tot voor kort 200.000 km per jaar gereden,en rij nu nog af en toe een rit nu heeft Brussel plotseling besloten ,dat ik niet meer rijden kan en moet ik als ik wil rijden cursussen gaan volgen,na 50 jaar achter het stuur,wie wil mij dan nog wat leren? Ronduit belachelijk en geldklopperij

    • Anne schreef:

      Leg me dat es uit, (ik ben nog niet zo lang chauffeur), 200.000 km per jaar (stel je werkt 50 week per jaar) dan is dat toch al gauw op gem 4000 km per week. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je rijdt met een digitale tacho, dan heb je volgens mij aan 1 bestuurderskaart niet genoeg.

  5. Bert schreef:

    Ben het eens met de reactie van J Noppe.
    Ben de 65 gepasseerd en ga met een paar weken officieel met pensioen, destijds ook met 18 jaar het rijbewijs gehaald en twee weken daarna alleen op de bok met collega chauffeur naar Italie.We spreken hier over 1968 en andere tijden (rijdend materiaal, grensdokumenten enz) als de instappers nu.
    Nu na 47 jaar ervaring (wil ik nog wat afbouwen) moet ik terug de schoolbanken in om mij bij te scholen terwijl alles administratief (dokumentenen) veel simpeler is en grenzen open zijn enz.
    Zou de uitvinder van deze onzin in Brussel willen adviseren maak eens een buitenlandse rit met zo’n oude rot misschien verander je dan van gedachte.
    Ook ik heb het idee dat hier pure geldklopperij achter zit, hoe kun je van ons op deze leeftijd verwachtten terug te gaan naar de schoolbanken om bijscholing te krijgen in een vak wat we al 47 jaar beheersen.
    Ik zie (helaas) dagelijks op het bedrijf waar ik werkzaam ben Oostblok chauffeurs laden en lossen, geen enkele taal meester, alleen hun eigen moedertaal, hebben moeite om tussen gerparkeerde combinaties aan te docken of te parkeren.
    Ik kan je verzekeren dat dit regelmatig tot ongewenste schades aan voertuigen maar ook bedrijfspanden lijdt.
    Kijk naar ongevallen met vrachtwagens op onze snelwegen, ik kan niet anders concluderen dat er vaak een witte plaat bij betrokken is. insiders weten wat ik hiermee bedoel.
    Ik wil niet generaliseren maar het zijn de feiten die je niet moet weg cijferen
    Ik ben ervan overtuigd dat voor Brussel daar werk ligt, en niet bij de in Nederland opgeleide chauffeurs die het al zwaar genoeg hebben om het begeerde rose pasje te verkrijgen.

  6. j bruijnseels schreef:

    ook ik heb een vrachtwagen rijbewijs waar kan ik deze omruilen tegen een camper rijbewijs

  7. Zever schreef:

    Geachte heer Noppe, ik heb net even de rekenmachine er bij gepakt en als ik die 200.000km per jaar van u deel door 80km/u kom ik aan 2500 uur per jaar. Stel dat u alle weken per jaar werkt kom ik nog aan 96 rijuren in twee weken gemiddeld.

    Lekker bezug zou ik zeggen

  8. van der wal schreef:

    Geachte heer Zever zo ging het in de goede oude tijd voor dat de digitale tacho in beeld kwam Met zo nu en dan een weekend doorgaan en een beetje creatief zijn kwam je gemakkelijk aan 200000 km per jaar En het verdiende ook goed Voor zowel de chauffeur en ook voor de ondernemer En ik denk dat veel oudere collega,s dat met mij eens zijn

  9. Frans schreef:

    Ik lees veel klachten van de chauffeurs en wat heb het CNV en FNV vakbond weg en transport voor jullie gedaan hopelijk dat ze in actie zijn gekomen of hebben ze er mee in gestemd zo dat er weer vele buiten de boot vallen en naar een andere baan konden gaan zoeken. Die vriendjes politiek was er ook bij de reorginatie van Christiaan Salvesen toen de tijd.

  10. Kees van Zundert schreef:

    beste Anne met 4000 km pw kun je op 1 pasje, je hoeft niet te frauderen. maar wel goed kunnen rekenen maar je zit wel aan het maximum. het rijtijdenbesluit is aan vervanging toe. Er zitten zoveel bepalingen in die niet nodig zijn. 2weekse rijtijd 11uur rust ook weekendrijverboden.Laat ze er 15 diensturen van maken dat is nu ook en weg met die rijtijden los je veel adressen dan rij je minder. Opheffen van weekendrijverboden, wel 45uur of 24uur weekend rust na 6e werkdag wanneer het uit komt,wel 9 uur rust per dag . Ik denk dat er ook minder vrachtwagens op de weg zijn als je het beter kunt inzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven