Polen en Wit-Russen praten met Panteia over Nieuwe Zijderoute • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Polen en Wit-Russen praten met Panteia over Nieuwe Zijderoute

Donderdag 8 februari ontving Panteia de Poolse en Wit-Russische vice-ministers van Transport. Zij zullen de Poolse en Wit-Russische visies op de mogelijkheden van de Nieuwe Zijderoute presenteren. Een groot aantal Nederlandse stakeholders en delegaties uit China, Polen en Wit-Rusland namen deel aan de workshop.

Panteia voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een studie uit naar de effecten van het Chinese ‘Belt and Road Initiative’ (BRI/Nieuwe Zijderoute) op de Nederlandse transport- en logistieke sector. Panteia brengt de huidige en toekomstige marktsituatie in beeld en geeft aan waar de kansen en bedreigingen voor Nederland liggen, qua infrastructuur, administratieve lasten, douane, etc.

De huidige toename van het goederenvervoer per spoor tussen China en Europa, evenals de schaalgrootte van het OBOR-initiatief brengen effecten voor het totale goederenvervoer van en naar Europa met zich mee. Panteia brengt de huidige en toekomstige marktsituatie in beeld en vertaalt deze naar een toepasbaar beleidsadvies voor de Nederlandse overheid.

Het OBOR-initiatief, dat in 2013 werd aangekondigd door de Chinese president Xi Jinping, bestaat uit twee hoofdonderdelen. Enerzijds richt de ontwikkeling van de ‘Maritime Silk Road’ zich op maritieme connectiviteit met kustregio’s en hun achterland in de Zuid-Aziatische regio en het Midden-Oosten. Anderzijds is de ‘Silk Road Economic Belt’ hoofdzakelijk gericht op economische integratie en opheffen van infrastructurele obstakels in zowel Centraal-Azië als Zuid-Oost-Azië. Ook verbeterde en uitgebreide spoorverbindingen tussen China en Europa behoren hiertoe.

Voor de Nederlandse overheid roepen deze ontwikkelingen vragen op, met name wat betreft het te voeren beleid in de komende jaren. Wat is de huidige marktsituatie en hoe ontwikkelt deze zich de komende jaren? Waar zitten kansen voor groei en eventuele belemmeringen? Wat zijn de belangrijkste bestemmingen en herkomstregio’s van goederen in China en Europa? Verschuiven locaties van distributiecentra langzaam oostwaarts? Hoe zien de kansen en/of bedreigingen voor de Nederlandse havens eruit? En hoe moet worden ingespeeld op deze ontwikkelingen?

Naast modelmatige berekeningen, waarbij gebruik wordt gemaakt van het Panteia Terminal-Achterland Model, worden kansen en eventuele bedreigingen voor Nederland in kaart gebracht en wordt informatie verzameld tijdens interviews en interactieve sessies met stakeholders. De studie begon in november, terwijl het beleidsadvies in maart zal worden opgeleverd.

Tijdens de workshop werden de ervaringen en kansen met betrekking tot de Nieuwe Zijderoute besproken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer