Ga naar hoofdinhoud

Rechter pakt Brinkman Trans Holland aan

Brinkman Trans Holland uit Emmen moet in het vervolg de cao naleven en mag chauffeurs niet meer de weekenden in de cabine laten doorbrengen. Dat heeft de rechtbank in Assen dinsdag besloten. De zaak was aangespannen door de FNV.

Daarmee is ‘cabinekamperen’ trending vandaag. Eerder berichtte deze site dat minister Schultz weigert daar op te handhaven . De  rechter maakt nu echter duidelijk dat de regel gehandhaafd moet worden. Brinkman moet op straffe van een dwangsom van 5.000 euro per overtreding direct stoppen met deze praktijk.

Edwin Atema van FNV – Stichting VNB: “Wij zijn blij dat de rechter het met ons eens is en hier een streep zet door de race naar beneden. Dat doet de rechter niet alleen op naleving van de cao maar ook op het illegale business model van het maandenlang laten bivakkeren van Oost- Europese chauffeurs in hun cabines. Minister Schultz kan zich nu nergens meer achter verschuilen.”

Drie FNV kaderleden, die naleving van de cao eisten, werden door Brinkman gekort op hun loon. Hoewel chauffeurs, ook bij Brinkman, standaard veel overuren werken, mochten zij plotseling nog maar 40 uur per week werken en ging hun inkomen daardoor fors omlaag. Zij krijgen van de rechter ook gelijk: Brinkman moet aan hen de overuren alsnog nabetalen over het afgelopen jaar.

Atema: “Voor kaderleden die hun nek uitsteken omdat ze zich zorgen maken over hoe het er aan toe gaat in de transportsector is dit ook een goed signaal. Vaak komen werknemers in de problemen als zij aan de bel trekken over misstanden. Hier worden kaderleden in bescherming genomen door de rechter. Tienduizenden euro’s nabetalingen waarop ze gewoon recht hebben. Ook moet Brinkman nu aantonen of ze de cao naleven bij het overige Nederlandse personeel .“

 

2 reacties op “Rechter pakt Brinkman Trans Holland aan

  • Gerard Nooitgedacht

    Eindelijk wordt zo’n zieleknijper aangepakt, hoewel er ook rechters zijn, die daar anders over denken (iin het belang van de werkgever, om economische redenen, waardoor de Nederlandse chauffeur het nakinken heeft). Ga eens rondje schiphil doen, en ligt daar de transportsector eens door. Ik denk, dat men zich achter de oren zal krabben, dat er genoeg zal worden gevonden, wat niet klopt. Aanpakken…..

  • Floris

    Er klopt iets niet in de uitspraak van de rechter namelijk in het volgende gedeelte:
    ‘Drie FNV kaderleden, die naleving van de cao eisten, werden door Brinkman gekort op hun loon. Hoewel chauffeurs, ook bij Brinkman, standaard veel overuren werken, mochten zij plotseling nog maar 40 uur per week werken en ging hun inkomen daardoor fors omlaag.’ Als men slechts 40 uur per week gewerkt heeft, hoe kan een rechter dan verplichten om overuren te gaan uitbetalen welke men niet gemaakt heeft of heeft men wel overuren gemaakt en weigert de werkgever deze uit te betalen door ze om te zetten naar tijd voor tijd uren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer