Renault Trucks blikt in de toekomst van alternatieve aandrijving • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault Trucks blikt in de toekomst van alternatieve aandrijving

Renault Energy Efficiency Days

(PREMIUM EXCLUSIEF) – In een tijd dat distributie binnen stadsgrenzen steeds belangrijker wordt, liet Renault Trucks onlangs TTM.nl een blik in de (nabije) toekomst werpen. Die toekomst begint overigens vandaag en bestaat uit trucks met elektrische aandrijving, versterkt met een range extender op diesel of… waterstof.

‘Delivering the cleaner en quieter future’. Met gepaste trots onthult Bernard Modat, vice-president van Renault Trucks de slogan van de Energy Efficiency Days in Lyon. “Vervuiling van geluid en lucht in de stad, dat kan echt niet langer. Daarom presenteren we nu hier een aantal nieuwe trucks. Sommige zijn nu al te koop, andere komen in de toekomst op de markt. Maar in 2020, als belangrijke klimaatdoelstellingen moeten zijn behaald, zijn al deze oplossingen gewoon bij uw dealer te vinden”, aldus Modat.

“Diesel blijft een belangrijke brandstof, maar dan vooral voor middellange en lange afstand, ondanks dat het soms het zwarte schaap is. Ons Optifuel Lab2, waarbij we met 20 vooruitstrevende technologieën een brandstofbesparing van 22 procent hebben behaald, laat wel zien dat we nog voldoende vooruitgang zien in dieselaangedreven trucks”, vult Modats collega Karine Forien, Energy Efficiency Strategy Director bij Renault Trucks, aan. Het Franse merk zet echter in op tal van alternatieve brandstoffen, elk voor specifieke toepassingen. De elektrische Maxity kenden we al. Het stadstruckje  is goed voor 100 km actieradius en een laadvermogen van 2 ton. Mooi, maar omdat er geen ESP op zit is de auto in Nederland niet eens leverbaar. De nieuwe Renault D is tegenwoordig ook leverbaar met CNG. Die brandstof is voor Renault niets nieuws, want de Fransen passen het al toe sinds 2004. Renault Trucks D Wide CNG heeft een 9-liter Euro 6 gasmotor met een vermogen van 320 pk en is leverbaar in een configuratie van 19 ton 4×2 of 26 ton 6×2. Die 320 pk is de enig leverbare vermogensvariant, Op zich jammer, want het zorgt ervoor dat CNG- of zelfs LNG-toepassing bij Renault voor zwaarder werk momenteel niet mogelijk is. Wel wordt gewerkt aan een D-Wide op LNG in een 4×2 variant, voor regionale inzet. Deze auto is waarschijnlijk volgend jaar op de markt. Het koppel is met 1356 Nm wel lekker hoog en dat is prettig in de stad. Behalve CNG mag er in de tot 800 liter grote tanks ook bio-methaan worden gestopt, wat een verdere reductie van CO2-uitstoot betekent. Een andere alternatieve brandstof voor de D Wide is biodiesel. De DTI5 (240 pk) of DTI8 (380 pk) zijn voorbereid op het draaien op B100, maar ook B30 kan worden getankt. Bij B100 ligt de CO2-uitstoot 14 procent lager dan bij B30. Gezien de uitspraken van de EU dit voorjaar over het effect van biodiesel op de voedselindustrie valt het nog te bezien of biodiesel ooit echt doorbreekt in Europa.

Waterstof
De Franse post en waterstof, het lijkt een relatie voor de toekomst. Reed TTM.nl vorig jaar in China met een Kangoo op waterstof, nu is er een elektrische Maxity waar een waterstofaandrijving aan toe is gevoegd. Inmiddels zijn er in vier maanden tijd al 4500 km afgelegd, vertelt Frédéric Delaval, technical director van La Poste. Tanken doet La Poste bij een waterstofpomp op het eigen terrein, al zei Delaval erbij dat La Poste participeert in pogingen om meer tankstations in industriële gebieden te creëren teneinde bedrijven te helpen maar ook te stimuleren op waterstof te gaan rijden. Volgens Delaval krijgt La Poste geen overheidssteun in de vorm van incentives om met innovatieve voertuigen als de Maxity Hydrogen te rijden. Aangezien La Poste nog altijd grotendeels een overheidsbedrijf is , moet die bewering wellicht met een korreltje zout genomen worden. De Maxity Hydrogen wordt aangedreven door een 47kW elektromotor met een koppel van 270 Nm, die worden gevoed door lithion-ion accu’s van 42kWh. Dat is dus dezelfde aandrijflijn als de Maxity Electric, maar de Hydrogen heeft een ‘range-extender’ in de vorm van een 20 kW PEM Fuel Cell. Die krijgt zijn brandstof van twee 75 liter grote waterstoftanks, samen goed voor 3,6 kg aan waterstof. De techniche partner van Renault Trucks bij de Maxity Hydrogen is Symbian FCell, hetzelfde bedrijf dat we ook al bij de Kangoo FuelCell tegenkwamen. Zoals we ook al bij die Kangoo merkten, verschilt het rijgedrag van de Maxity Hydrogen in niets van zijn elektrische broer. Het enige dat opvalt bij het wegrijden is een wat zangerig metalig geluid, een beetje turbine-achtig. Verder rijdt en gedraagt de Maxity Hydrogen zich als ieder ander klein stadstruckje en is dit concept in principe geschikt om morgen emissievrij in welke Nederlandse stad dan ook te gaan rijden. Schakelen is niet nodig, dat doet een zesgangs automaat voor de chauffeur. Het totaalgewicht van de Maxity Hydrogen bedraagt net als bij de Maxity Electric 4,5 ton, het laadvermogen van de Maxity Hydrogen is 1000 kg. Dankzij de waterstof komt de Maxity Hydrogen twee keer zo ver als de Electric: 200 km. Remmen is met de Maxity Hydrogen amper nodig, het gaspedaal loslaten zorgt ervoor dat er een elektrische tractiemotor energie teruggeeft aan de batterijen. Het rempedaal is eigenlijk alleen nodig voor noodstops. La Poste test de Maxity Hydrogen tot eind van dit jaar Dole, gelegen in de Jura.

Renault D Electrique Renault D Electrique Renault D Electrique range-extender Renault D Electrique range-extender Renault D Electrique Renault D Electrique Renault D Electrique Renault D Electrique Renault Maxity Hydrogen Renault Maxity Hydrogen Renault Maxity Hydrogen Renault Maxity Hydrogen Renault Maxity Electrique Renault Maxity Electrique Greenway Renault Energy Efficiency Days Renault D Electrique Renault D CNG Renault D CNG Renault D CNG Renault D Biodiesel Renault D Biodiesel

Electrique
Renault Trucks laat haar nieuwe trucks graag eerst in de praktijk bij klanten testen. De 16 tons D Electrique wordt tot eind van dit jaar ingezet door cosmetica retailer Guerlain en de transporteur van Ile-de-France, Speed Distribution Logistique. Zij testen de D Electrique in reële gebruiksomstandigheden te testen. De elektrische D zorgt voor de dagelijkse bevoorrading van de Parijse winkels van Guerlain vanuit het distributiecentrum, een rit van meer dan 200 km. Om een dergelijk traject te kunnen afleggen, de actieradius bedraagt namelijk maar 120 km, wordt de truck over een gebruikscyclus van 24 uur meerdere keren opgeladen. De rit is zo uitgekozen dat hij overdag twee keer gedeeltelijk kan worden opgeladen en tussen 19 uur en 2 uur ’s nachts volledig kan opladen. “De eerste tests die we met deze technologie hebben uitgevoerd onder reële gebruiksomstandigheden, bij klanten, waren veelbelovend,” aldus Christophe Vacquier, projectmanager bij Renault Trucks.  200 kilometer, wat ons het vertrouwen geeft dat deze technologie toekomst heeft.” De D Electrique is voorzien van een 2 ton wegend, 170 kWh sterk lithium-ion batterijenpakket en een 103 kW sterke elektromotor met een koppel van 450 Nm. Dat koppel wordt fluks doorgegeven aan de wielen, want accelereren gaat met deze auto erg snel. Regenereren ook, want remmen is ook bij de D amper nodig. Wel vonden we dat de versnellingsbak wat nerveuzer reageert op gas loslaten en dat er nog wel eens een vibratie door de auto trekt bij het minderen of juist vermeerderen van de tractie. Het laadvermogen van de D Electrique bedraagt 6,7 ton.

Range-extender
Wie niet helemaal wil vertrouwen op elektriciteit, heeft Renault de D Electrique met range-extender.  Die heeft Renault Trucks in een test lopen bij transportbedrijf Deret. De range-extender is een DX-i5 dieselmotor samen met een I-SAM regeleenheid van 70kW. Met een actieradius van 60 km in elektrische modus en een totale actieradius van 400 km, gaat dit voertuig zorgen voor de dagelijkse bevoorrading van de winkels op luchthaven Charles-de-Gaulle in Parijs, vanaf het logistiek platform van Deret in Compans (77). De Renault Trucks D met actieradiusverlenger kan per dag tot acht keer heen en weer rijden tussen twee locaties.

“Wij hebben ons enkele jaren geleden al in het avontuur van de elektrische trucks gestort,” aldus Patrick Maillet, administratief en commercieel directeur van Deret. “De elektrische Renault Trucks D met actieradiusverlenger voldoet aan al onze eisen: hij is zowel geschikt voor zware ladingen als voor lange ritten van 30 tot 50 kilometer over de weg en 10 tot 15 km in volledig elektrische modus. Met dit voertuig kunnen we 4 tot 5 keer per dag heen en weer rijden zonder onderbreking. Voor ons is het heel belangrijk om over een grote actieradius te beschikken, zodat we onze leveringen niet hoeven te onderbreken vanwege een te korte actieradius of om de accu te laden.” Het was voor Deret een prima gelegenheid de eigen distributie eens tegen het licht te houden. “Door een geoptimaliseerde planning kunnen we nu extra lang blijven rijden, en ook nog eens zoveel mogelijk emissievrij”, aldus Maillet.

Het rijden in de elektrische D met range extender gaat bijzonder soepel. Ook hier is de vertraging bij gas los enorm groot. De touchpad bediening van de versnellingsbak doet modern aan. In het display is de mate van power dan recharging goed te zien. Hoewel dit voertuig standaard in de automatische modus staat, heeft de chauffeur ook de mogelijkheid handmatig van de ene naar de andere modus te schakelen en kan hij de energiestromen volgen op een scherm op het dashboard.

“De regeleenheid regelt het opladen van de accu automatisch en optimaliseert het beheer van beide energiebronnen: elektromotor en verbrandingsmotor,” aldus Christophe Vacquier. “Het energiebeheer is zodanig geregeld dat het voertuig op het luchthaventerrein voortdurend in zero emission-modus blijft. Bovendien schakelt de motor systematisch in elektrische modus zodra het voertuig langzamer rijdt dan 30 km/u.”

Renault werkt hard aan haar ‘Energy Efficiency’. Dat is zo bij dieseltrucks, kijk maar OptiLab2 of de Optifuel uitvoeringen van de Renault Trucks T, maar zeker ook bij trucks die we pas in de toekomst in de stad gaan zien. Maar voor ze in de stad te zien waren, zag u ze al hier.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer