Rij-impressie: Renault Maxity op waterstof • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Rij-impressie: Renault Maxity op waterstof

(JULI 2015) – Als je het aan experts vraagt, zien zij waterstof als brandstof van de toekomst. Het is een heerlijk groen vooruitzicht: alleen water uit de uitlaat. Zeker in de stad is dit zeer gewenst. TTM.nl reed in Frankrijk met een prototype van een Renault Maxity op waterstof. Hoe levensvatbaar is dit nieuwe duurzame alternatief?

De Franse post en waterstof, het lijkt een relatie voor de toekomst. Reed TTM.nl vorig jaar in China met een Kangoo op waterstof die toebehoorde aan La Poste, nu is er een elektrische Maxity waar een waterstofaandrijving aan toe is gevoegd, en weer rijden Franse postbodes er al eerste in. Hoe La Poste de Maxity Hydrogen ervaart, horen we later, eerst lopen we maar eens een rondje om het voertuig heen.

La Poste testte al 4500 km naar tevredenheid met de Maxity Hydrogen. Dit schermpje in de Maxity Hydrogen gaf onder meer de nog beschikbare hoeveelheid waterstof aan. Nou, daar is geen woord Spaans bij. Vanaf de laadklep spreekt de Maxity duidelijke taal.

Die ziet er eigenlijk gewoon uit als de Maxity Electric zoals we die al vaker reden. Het is een 4,5 tons 4×2 bakwagentje voorzien van een gesloten opbouw. De waterstofaandrijving is daarom grotendeels aan het oog onttrokken. Het idee van energievoorziening door waterstof is niet nieuw, het principe is 175 jaar geleden al uitgevonden. Renault Trucks ziet de Maxity Hydrogen dan eigenlijk ook als een Maxity Electric met range-extender. Renault Trucks heeft zijn Maxity Electric zo aangepast dat er een brandstofcel kan worden gemonteerd. “Wanneer het voertuig rijdt, wordt de elektromotor gevoed door twee complementaire energiebronnen. De brandstofcel kan een maximaal vermogen van 20 kW leveren en, zodra die drempel is bereikt, leveren de batterijen het resterende vermogen. Bij stationair draaien, is de brandstofcel beschikbaar om de batterij zo nodig te laden”, verklaart projectleider Christophe Vacquier. De warmte die daarbij vrijkomt, wordt vervolgens hergebruikt voor verwarming van de passagiersruimte. Hierbij wordt voorkomen dat er energie opgeslagen in de accu’s wordt verbruikt, wat de actieradius verder verhoogt. “De vorming van water uit zuurstof in de lucht en waterstof opgeslagen in de tanks geeft het startsein voor de productie van elektriciteit en warmte, in overeenstemming met het omgekeerde principe van elektrolyse van water”, aldus Vacquier.

Range-extender
De Maxity Hydrogen wordt aangedreven door een 47kW elektromotor met een koppel van 270 Nm, die worden gevoed door lithion-ion accu’s van 42kWh. Dat is dus dezelfde aandrijflijn als de Maxity Electric, maar de Hydrogen heeft een ‘range-extender’ in de vorm van een 20 kW PEM Fuel Cell. Die krijgt zijn brandstof van twee 75 liter grote waterstoftanks, samen goed voor 3,6 kg aan waterstof. De technische partner van Renault Trucks bij de Maxity Hydrogen is Symbian FCell, hetzelfde bedrijf dat we ook al bij de Kangoo FuelCell tegenkwamen. Zoals we ook al bij die Kangoo merkten, verschilt het rijgedrag van de Maxity Hydrogen in niets van zijn elektrische broer. Het enige dat opvalt bij het wegrijden is een wat zangerig metalig geluid, een beetje turbine-achtig. Verder rijdt en gedraagt de Maxity Hydrogen zich als ieder ander klein stadstruckje en is dit concept in principe geschikt om morgen emissievrij in welke Nederlandse stad dan ook te gaan rijden. Schakelen is niet nodig, dat doet een zesgangs automaat voor de chauffeur. Het totaalgewicht van de Maxity Hydrogen bedraagt net als bij de Maxity Electric 4,5 ton, het laadvermogen van de Maxity Hydrogen is 1000 kg. Dankzij de waterstof komt de Maxity Hydrogen twee keer zo ver als de Electric: 200 km. Remmen is met de Maxity Hydrogen amper nodig, het gaspedaal loslaten zorgt ervoor dat er een elektrische tractiemotor energie teruggeeft aan de batterijen. Het rempedaal is eigenlijk alleen nodig voor noodstops. De vertraging door het gaspedaal los te laten is wel zó groot, dat het laten oplichten van de remlichten (zeker in de stad) geen onverstandig idee is.

Jura
La Poste test de Maxity Hydrogen tot eind van dit jaar Dole, gelegen in de Jura. Er zijn sinds het begin van de test in vier maanden tijd al 4500 km afgelegd, vertelt Frédéric Delaval, technical director van La Poste. Tanken doet La Poste bij een waterstofpomp op het eigen terrein, al zei Delaval erbij dat La Poste participeert in pogingen om meer tankstations in industriële gebieden te creëren teneinde bedrijven te helpen maar ook te stimuleren op waterstof te gaan rijden. “Waterstof blijkt een efficiënte oplossing te zijn om de actieradius van onze elektrische voertuigen te vergroten. De ontwikkeling van een waterstof opslagsysteem is zeer cruciaal in de toekomst van onze elektrische voertuigen”, aldus Delaval. Ook Renault Trucks Nederland is enthousiast: “De Maxity Hydrogen is vrijwel geluidloos en heeft alleen water als emissie. De mogelijkheid om 200 kilometer volledig elektrisch te rijden, maakt het voertuig uitermate geschikt voor distributieroutes in stedelijke omgevingen. Ons doel achter dit project is om Europese steden te ondersteunen in hun streven om zowel het geluidsniveau als de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen”, aldus Erik Lenssen, productmanager bij Renault Trucks Nederland.

Incentive?
Volgens Delaval krijgt La Poste geen overheidssteun in de vorm van incentives om met innovatieve voertuigen als de Maxity Hydrogen te rijden. Aangezien La Poste nog altijd grotendeels een overheidsbedrijf is , moet die bewering wellicht met een korreltje zout genomen worden. Wil een auto als de Maxity Hydrogen ook in Nederland kunnen rijden, dan zijn voldoende waterstoftankstations en overheidsincentives absolute voorwaarden. Aan die eerste voorwaarde wordt getuige de inspanningen van onder meer Shell wellicht snel voldaan, voor die tweede moet als distributievoertuigen op waterstof naar Nederland komen snel een lobby op gang komen. Dat is echt noodzaak, want anders gaat de Maxity Hydrogen dezelfde weg op als de Maxity Electric. Die is nog steeds veelbelovend, maar onder meer door gebrek aan funding niet eens meer leverbaar in Nederland.

Lees meer over duurzame stadsdistributietrucks op TTM.nl/premium-overzicht

‘Distributietruck kan 13 procent zuiniger’ 
TTM2015_7_8_MaxityHydrogen (7)Renault Trucks heeft samen met zes partners de aftrap gegeven voor het project met de naam EDIT (Efficient Distribution Truck). Doel van het project is terugdringing van het brandstofverbruik bij distributievoertuigen. Ten opzichte van de huidige productievoertuigen moet het verbruik met behulp van innovatieve technologieën met 13 procent worden teruggebracht. Het prototype dat wordt gebruikt is een Renault Trucks D Wide Euro 6 met koelopbouw. Het EDIT-project is gekwalificeerd door innovatiecluster LUTB, wat staat voor Lyon Urban Truck and Bus (personen- en goederentransport in de stedelijke omgeving), en geselecteerd in het kader van de 19e oproep voor het indienen van voorstellen voor FUI Régions (project op basis van unieke interministeriële fondsen).
Doel van het project is het ontwerpen en ontwikkelen van een demonstratievoertuig voor koeltransport dat 13 procent minder brandstof verbruikt dan het Euro 6-distributievoertuig dat als referentie dient. Dit demonstratievoertuig moet gebruikmaken van technologieën die in 2020 commercieel toepasbaar kunnen zijn en waarvoor iedere partner zijn knowhow inbrengt.
Het project steunt hiermee op verschillende onderzoeksrichtingen. Allereerst zal de aerodynamica van voertuig en koelopbouw grondig worden verbeterd. Vervolgens zal het prototype worden uitgerust met een micro-hybride-systeem met laag voltage, dat een deel van de remenergie via een elektrisch omkeerbare voorziening terugwint. Deze voorziening drijft hulpsystemen aan met de teruggewonnen energie en kan de verbrandingsmotor ad hoc ondersteunen. Een andere onderzoeksrichting: ontwikkeling van een nieuw rijhulpsysteem. Hierbij geven lampjes in drie kleuren een eventuele statusverandering weer, waarmee het snelheidsprofiel voor een minimaal verbruik wordt aangegeven. Ook zal het systeem de chauffeur in staat stellen de meest zuinige route voor zijn truck te kiezen. Tenslotte zullen er nieuwe banden met een verlaagde rolweerstand op het prototype worden getest. Afronding van het EDIT-project en levering van het voertuig worden verwacht in 2018.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer