Rijden met de nieuwe DAF XF & CF • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Rijden met de nieuwe DAF XF & CF

DAF Trucks presenteerde onlangs een hele reeks verbeteringen aan de DAF CF en XF. Aan de buitenkant zie je daar niet veel van, maar achter het stuur is het heel goed te merken. Achter de calculator ook als het goed is, want DAF belooft brandstofbesparingen van 7 procent. TTM.nl ging op weg met de nieuwe DAF’s. [INHOUD | INDEX: TTMnl2017_3_16]

DAF heeft met ‘Pure Excellence’ een nieuw motto in het leven geroepen. Het gaat om een nieuwe norm in transportefficiency en chauffeurscomfort. DAF zelf spreekt van een ‘nieuwe’ XF en CF, maar aan de buitenkant van de trucks zien wij weinig nieuws. Er is voornamelijk sprake van aerodynamische optimalisaties. Zo is er een nieuwe zonnekap voor de CF en XF. Daarnaast heeft de nieuwe XF extra wielkuipverlengingen en stromingsgeleiders achter de grille voor optimale aerodynamica van de truck, tot zelfs in de motorruimte. Nieuwe grilleafdichtingen verminderen de luchtweerstand, en er zijn nieuwe afdichtingen voor de sleuven onder de hoekspoilers en boven de koplamppanelen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=nEgkpcjG3kA&w=592&h=333]

Verfijnen
DAF heeft al eerder aangegeven die ‘transportefficiency’ niet te zoeken in een nieuwe cabine, maar in het verfijnen van de aandrijflijn. Dat is ook nu het geval, al is verfijnen een understatement. Uitgangspunt bij de doorontwikkeling MX11- en MX13-motoren was downspeeding, oftewel minder toeren voor een lager brandstofverbruik. Om dat te bereiken werden de bestaande motoren eigenlijk weer opnieuw opgebouwd. Dat betekent dat het blok, de koeling, de luchtinlaat, de lagers van de krukas en de zuigers compleet werden vernieuwd. Ook werd het verbrandingsproces doorontwikkeld en werd de compressieverhouding verhoogd. Ook zijn er nieuwe, nog efficiëntere turbo’s ontwikkeld en slimmere pompen. De oliepomp bijvoorbeeld zorgt dat de oliedruk altijd precies zo hoog is als de motor nodig heeft. De MX11 en MX13 leveren nu maximaal koppel vanaf 900 toeren en draaien op kruissnelheid rond de 1.000 toeren. Ook de koppels van de motoren zijn verhoogd, tot wel 200 Nm. Om te zorgen dat er zo lang mogelijk wordt doorgereden in de hoogste versnelling is er Multi-Torque, dat nog eens maximaal 100 tot 150 Nm vrijgeeft. Meer power is er ook: de motoren hebben er 10 tot 20 pk bij gekregen. Maar dat is nog lang niet alles. Om downspeeding te realiseren moesten ook de achterassen aangepast worden. Er zijn nu snellere eindreducties beschikbaar tot 2,05:1. Ook de productiewijze van de tandwielen is vernieuwd, er wordt nu zelfs geslepen.

Traxon light
De grootste verandering, en een waar we bij DAF lang op gewacht hebben, is de introductie van de Traxon automatische transmissie. Het is meteen ook een versie die lichter is dan andere versies. Bij deze nieuwe bak van ZF zijn twaalf versnellingen standaard en zestien versnellingen optioneel. De TraXon heeft minder wrijvingsverliezen, kan nog sneller opschakelen en werkt intensiever samen met EcoRoll. EcoRoll en Predictive Cruise Control zijn overigens ook geoptimaliseerd, met als nieuwe cruise control functie Dynamic Cruise, wat op steile hellingen een snellere koppelopbouw levert. Hier zit een deel van de efficiencywinst dus duidelijk in de software. Een aspect van de aandrijflijn dat steeds belangrijker wordt, aldus de technici van DAF. Software is het middel om alle mechanische componenten optimaal te laten samenwerken. Er is bijvoorbeeld ook een nieuwe voertuig-ECU. ‘System Integration’, noemde DAF’s chief engineer Ron Borsboom dat bij de presentatie. “Al die kleine beetjes zo finetunen, tweaken en smeden dat het optimale resultaat eruit komt.” Dat moet in totaal 7 procent brandstofbesparing voor de transporteur opleveren. “Gemiddeld”, benadrukt Borsboom, “afhankelijk van specificatie en inzet. Minder kan, maar meer ook.” En als we het dan over besparingen hebben, de stilstand van de nieuwe DAF’s is minder groot dan voorheen: de service intervals zijn opgetrokken van 150.000 tot 200.000 km.

Deze XF heeft de MX-13 met 530 pk en aangepaste software voor het bulkwerk. Het rood-bruine interieur van de Exclusive-uitvoering is niet ieders smaak. De opstap is verfraaid met een DAF naamplaatje. Mooi display met goed afleesbare resterende rijtijd. De CF doet zijn grote broer in alles na en heeft dezelfde souplesse in de aandrijflijn.

Meer laadvermogen
Tot zover de theorie. Belangrijk, maar we willen zelf toch altijd ook even sturen. Hoe voelt die nieuwe aandrijflijn? Als we voorafgaand aan de eerste rit een rondje langs de rijk geconfigureerde demovloot van DAF lopen, valt één ding meteen op: de uitlaatgasnabehandelingsunit is zo’n 40 procent in volume gekrompen. Hij is ook 50 kg lichter. De hele nieuwe range van DAF is trouwens zo’n 100 kg lichter; prettig voor het laadvermogen.

Smooth
Als eerste kiest TTM.nl voor een DAF XF met een normale, gesloten 3-assige oplegger. Hij wordt aangedreven door een MX-11-motor van 450 pk (vroeger dus 440). Met een totaalgewicht van 38 ton zoeven we al snel door het Zuid-Limburgse landschap, waar de ritten plaatsvinden. De invloed van de Traxon is al snel merkbaar – het schakelen gaat soepeler en ook sneller dan voorheen. We merken dat de hele aandrijflijn erg soepel – om niet te zeggen ‘smooth’ aanvoelt. Later horen we dat DAF er werk van heeft gemaakt om vibraties zo veel mogelijk uit de aandrijflijn te halen, omdat dat het rijcomfort verbetert. Dat is zeker gelukt. Op de licht glooiende A76 en A79 genieten we veelvuldig van EcoRoll. Die zet de transmissie af en toe vlak voor een helling in neutraal. Mede daardoor is het aantal EcoRoll momenten vermeerderd. DAF zegt zelf tot wel een verdubbeling op internationale routes. De MX-11 laat zich wederom kennen als een zeer prettige motor, en de keus tussen MX-11 of MX-13 is weer wat lastiger geworden als het gaat om internationaal transport.

MultiTorque
DAF verwacht zelf dat het merendeel van de XF-klanten gaan kiezen tussen de MX-11 met 450 en de MX-13 met 480 pk. Die MX-13 is er ook met het topvermogen van 530 pk. Na onze eerste rit kiezen we die laatste motor voor onze tweede rit. Die motoer zit geschroefd in een XF 6×2 bulkauto, waarvan de oplegger gevuld is met zand. Ander werk dan pallets dus, en dus is de software van de aandrijflijn er op aangepast. De MX-13 met 530 pk heeft overigens als enige versie een iets grotere turbo. Het zorgt voor iets meer power. MultiTorque kunnen we met deze versie bergop prima ervaren trouwens. Bergaf helpt de ZF Intarder de toch al sterkere MX Engine Brake nog een beetje. Binnen in de XF maken we kennis met het Exclusive-interieur, dat op stuur en dashboard een wat rood-bruine kleur heeft. Niet helemaal onze smaak, het koperkleurtje uit de vorige versie vonden we mooier.

Kerk
Als laatste auto in deze rij-impressie nemen we een CF mee, want die profiteert natuurlijk ook van de forse optimalisatieslag. Minder verbruik en meer prestaties gelden dus niet alleen op de lange afstand, maar ook in het distributiewerk. Een CF 340 Silent bakwagen gaat met ons mee voor een korte route, een rondje rond de kerk eigenlijk. Maar dat is niet erg, want trucks als deze rijden maar beperkte afstanden. Ook in regelmatig stoppen en optrekken bewijst de nieuwe aandrijflijn zich, het ‘smooth operator’ gevoel komt hier net zo goed naar voren als bij de XF.

Na een dag sturen kunnen we maar één ding zeggen over DAF’s nieuwe Pure Excellence Range: we zijn onder de indruk. DAF levert het bewijs dat een nieuwe generatie trucks niet per se voorzien hoeft te zijn van een nieuwe cabine. Natuurlijk, de chauffeur wil ook wat, maar het geld wordt uiteindelijk verdiend door efficiënt transport, en 7 procent brandstofbesparing kan de eerste aanzet zijn tot een beter bedrijfsresultaat. En voor wie toch graag een nieuwe cabine wil: vertrouw er maar op dat DAF daar achter de schermen allang mee bezig is. Die komt vanzelf, maar pas wanneer DAF de tijd daarvoor rijp acht. Of zoals chief engineer Borsboom dat tijdens zijn presentatie zo mooi zei: “Techniek en technologie passen wij alleen toe bij de hoogste betrouwbaarheid.”

Tekst en foto’s: Arjan Velthoven

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer