fbpx Ga naar hoofdinhoud

VIDEO – Scania introduceert 13-liter 410 pk gasmotor

Scania speelt met de introductie van de OC13 6-cilinder gasmotor op de vakbeurs Ecomondo in op de huidige hausse aan nieuwe of vernieuwde CNG- en LNG trucks. Met 410 pk, een koppel van 2000 Nm en een actieradius van 1600 km op LNG is de motor volgens Scania geschikt voor lange-afstandstransport. De nieuwe motor wordt leverbaar in combinatie met de G- en R-cabine.

Lange afstand dus, maar ook kortere trips als distributie of transportwerk op bouwplaatsen is mogelijk, zegt Scania. De prestaties van de OC13 zijn volgens Scania vergelijkbaar met dieselmotoren van dezelfde grootte. De nieuw ontwikkelde Euro 6-gasmotor is gebaseerd op de 13-litermotor van Scania en is de nieuwste aanvulling op het aanbod duurzame transportoplossingen van Scania, met een CO2-reductie van 15-90 procent.

“We verwachten veel van trucks met deze unieke 13-litermotor”, zegt Henrik Eng, Director Urban, Scania Trucks. “Onder potentiële klanten in heel Europa bestaat er grote belangstelling om zwaar langeafstandsvervoer te kunnen uitvoeren met gasmotoren. En deze motor voorziet in alle opzichten in deze behoefte. Zeker hier in Italië is er veel vraag naar zo’n oplossing aangezien gas veel voordelen voor het totale bedrijfsrendement oplevert en geen enkel nadeel.” De nieuwe motor werd al getest door klanten van Scania, onder meer door Havi Logistics in Italië.

De nieuwe motor met 410 pk levert 2.000 Nm bij 1.100 tot 1.400 omw/min. Met LNG (vloeibaar gas) kan een trekker-opleggercombinatie met een gewicht tot 40 ton 1.100 km afleggen zonder bij te hoeven tanken. Met dubbele LNG-tank is een actieradius van 1.600 km mogelijk. Scania had al een 9,3 liter gasmotor, maar die leverde maximaal 310 pk. “Tot nu toe waren de meeste gasmotoren te licht of hadden ze een te kleine actieradius om echt bruikbaar te kunnen zijn voor het zwaardere werk. Maar Scania heeft die problemen met deze gasmotor opgelost en kan nu lagere CO2 -emissies en een hogere winstgevendheid voor de klant bieden”, aldus Johan Mühlbach, Product Manager Gas, Scania Trucks.

Scania’s gasmotoren zijn gebaseerd op stoichiometrische verbranding, waarbij brandstof en zuurstof volledig met elkaar worden vermengd. De verbranding wordt in gang gezet met behulp van bougies, zoals bij benzinemotoren het geval is, en het voormengen van de brandstof vindt plaats op de weg naar de cilinders. Er is dus enkel CNG en LNG nodig. Bijmenging van diesel kan achterwege blijven.

De nieuwe 13-liter gasmotor draait altijd in combinatie met Scania Opticruise, de automatische versnellingsbak van Scania. Welke tanks er voorhanden zijn vormt altijd een belangrijk aspect van gasmotoren. Zowel LNG-tanks (voor gekoeld vloeibaar aardgas) als CNG-tanks (voor gecomprimeerd gas) kunnen rechtstreeks bij Scania worden besteld. LNG zorgt altijd voor een grotere actieradius, omdat er een veel grotere hoeveelheid brandstof aanwezig is. Het voertuig dat door Scania Italy tijdens Ecomondo wordt gepresenteerd biedt een LNG-oplossing.

Gasmotoren die volgens het Otto-principe werken (met voormengen van brandstof en met bougies) hebben kortere onderhoudsintervallen dan dieselmotoren. De technici van Scania hebben echter een aantal voorzieningen getroffen die zorgen voor een aanzienlijk langer onderhoudsinterval, waarbij de levensduur van de bougies op dit moment de grens bepaalt. “Voor zowel bougievervanging als olieverversing hebben we het interval bepaald op 45.000 kilometer, bij normaal gebruik”, zegt Folke Fritzson. “Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van voorgaande generaties gasmotoren, die een normaal onderhoudsinterval van 30.000 kilometer hadden. Dit verlaagt de onderhoudskosten en verhoogt de beschikbaarheid.” Euro 6-gasmotoren van Scania voldoen ook aan de eisen van de PIEK-norm voor geluidsbeperking, die in zones met een hoog verstoringsrisico een geluidsniveau van maximaal 72 dB (A) voorschrijft.

De nieuwe 13 liter gasmotor wordt gemonteerd in combinatie met de R- en G-cabines van de New Generation range.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer