Scania R490 Topline • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania R490 Topline

(SEPTEMBER 2014) – Scania presenteerde als allereerste truckfabrikant haar Euro 6-motoren. Die gaan alweer zo lang mee, dat vorig jaar al een tweede generatie werd gepresenteerd. Iets krachtiger dan de eerste generatie, en volgens Scania ook zuiniger, zo’n twee tot drie procent. TTM.nl neemt de proef op de som in deze test van de Scania R490.

Alweer zo’n zelfde Scania, in donker Deep Ocean Blue. Daarvan hebben we er in de afgelopen jaargang van TTM.nl al twee voorbij zien komen toch? Ja, dat klopt, maar dat waren G-series, voorzien van 410 en 450 pk motoren. De trekker die op een zonnige zomermorgen op ons staat te wachten is een R-serie, voorzien van de 490 pk motor. De R-serie is wat groter en hoger dan de G-serie en vertegenwoordigt het merk uit Södertälje in het segment waar er echt gepresteerd moet worden.

Ook onze testtruck is echter uitgevoerd als Streamline, en dat betekent veel aandacht voor stroomlijn en efficiency. Dat betekent dus ook op de R-serie de kenmerkende cabinehoeken, die de langsvloeiende lucht beter verwerken door een speciale geleidingsset. Boven de voorruit vinden we ook de nieuwe zonneklep met verbeterde aerodynamica en optionele nieuwe hulpverlichting. Om de luchtstroom nog verder te optimaliseren is het chassis van de Scania R die TTM.nl rijdt, erg laag afgesteld. We hebben het meetlint eens even bij de onderzijde van het front van de auto gehouden: 11 cm bodemvrijheid. Dat is wel erg weinig, ook getuige de eerste krassen die al op de carrosserie zitten. Een stoeprandje of flinke oneffenheid in de weg kan daar al voor zorgen. Achter de Scania hangt de witte, aerodynamische Krone-oplegger die we al eerder achter onze testvoertuigen zagen. Uit ervaring weten we dat vele lakkleuren deze Scania kunnen bekoren, maar dit donkerblauw contrasteert wel erg fraai met de zilverkleurige grille.

Zo'n blauwe Streamline reden we wel vaker, maar nog nooit als R-serie Imposant stel, de R- met bijpassende oplegger Het dashboard mag best wel vernieuwd worden, maar in twee tinten ziet het geheel er nog best aardig uit. 
De bodemvrijheid van de voorzijde van de Scania bedraagt slechts 11 cm. In de ruime kastruimte boven de voorruit zaten in deze truck een koffiezetapparaat en een magnetron.
De bedden van de Scania zijn van goede kwaliteit, het dakluik biedt ’s nachts een blik op de sterren.
Het was warm tijdens deze test, zo’n 30 graden Celsius. De inhoud van de ruim bemeten koelkast was dus meer dan welkom. 

Laag  bij de vloer die bumper, maar wel een makkelijke eerste opstap Naar de chauffeur toe gebogen en vol met knopjes Echt geen straf hoor, dit stuur vast moeten houden De R biedt megaveel opbergruimte

Primeur
Scania was de eerste truckfabrikant die met Euro 6-motoren op de proppen kwam. Dat is alweer drie jaar geleden. Het ging toen om 440 pk en 480 pk motoren, van 12,7 liter groot. De 450 pk motor die we eerder dit jaar in de G-serie testen en de 490 pk motor in de testtruck op deze pagina’s zijn doorontwikkelingen die eerste twee Euro 6-motoren. Die ontwikkeling betreft diverse punten, inclusief het motormanagementsysteem en een aangepast inlaatsysteem. Dat zorgt ervoor dat de temperatuur van de uitlaatgastemperaturen hoog genoeg om de noodzaak van een inlaatregelklep te voorkomen. Alle Euro 6-motoren, dus ook deze 490 pk-versie, beschikken over een uitschakelbare luchtcompressor met een pneumatisch gestuurde koppeling geïntroduceerd, die de compressor uitschakelt wanneer deze stationair draait. Dat moet volgens Scania circa 1 procent brandstof schelen. In totaal moeten de nieuwe, tweedegeneratiemotoren zo’n twee tot drie procent zuiniger zijn.

TTM2014_scaniaR490_routetabel

Topline
Voordat we de R490 de sporen geven, bekijken we eerst nog even de cabine. Een Topline-cabine, om precies te zijn. De vloer is aangenaam laag, dus we zijn fluks binnen, na precies vier stappen. Als we gezeten achter het stuur eens om ons kijken, zien we veel van wat we al lang kennen en ook veel van het zelfde. We hebben het al vaker gezegd: het interieur is echt wel aan vervanging toe. Het dashboard, met de naar de chauffeur gebogen cockpit, lijkt niet echt meer van deze tijd. Wat betreft ergonomie en bereikbaarheid van knoppen kan de Scania er echter nog wel mee door. Opvallend is dat het two-tone dashboard de boel behoorlijk opfleurt. Heel wat anders dan de zwarte massa TTM2014_scaniaR490_spectabeldie we in de G410 en G450 aantroffen. Als we omhoog kijken, zien we heel veel ruimte boven ons. Niet gek ook, de Topline-versie van de cabine biedt de meeste ruimte en doet het in vergelijkbare testen altijd goed. Boven de voorruit is een keur aan opbergruimte. Aan de rechterzijde ontwaren we, o welk een vreugde in de vroege morgen, een koffiezetapparaat. Daarnaast staat ook nog eens een Samsung magnetron! Dat kost natuurlijk wel een lieve duit, maar iedere chauffeur die deze culinaire voorzieningen aan boord van zijn R vindt, neemt het eerstvolgende telefoontje van de planning toch met iets meer vreugde op. Ondanks dat er geen vlakke vloer is, biedt de Topline-cabine toch maar liefst 212 cm stahoogte. Het bed is uitschuifbaar, onder het bed is veel bergruimte die ook van buiten prima bereikbaar is.

Formidabel
Het asfalt roept ons. Al onderweg naar het eerste meetpunt bij Oberhausen merken we dat de R veel rij-eigenschappen deelt met de G. De truck gedraagt zich goed op de rechterbaan, ook bij spoorvorming en blijft mooi stabiel in de bochten. Jammer is dat de paraboolveren bij de vooras oneffenheden in de weg redelijk stevig doorgeven aan de inzittenden van de cabine, al lijkt het wel minder dan bij de G-serie. Het blijft wel mooi stil in de cabine. De DC13 124 motor draait 1.185 toeren per minuut bij een snelheid van 85 km/h; de geluidsmeter komt dan niet verder dan 65 d(bA). De vernieuwde Opticruise-automaat is een formidabele partner van de motor en schakelt beter en efficiënter dan welke chauffeur ook (ja, ook die ene die het altijd zo goed weet in de kantine). Ook het inmiddels bekende Active Prediction laat zich weer kennen als een betrouwbaar instrument, we hebben ditmaal de e-modus ingeschakeld. Nieuw op de tweede generatie Euro 6-motoren van Scania is EcoRoll. De massa en de bewegingsenergie van truck en trailer in acht nemend, besluit de elektronica bij tijd en wijle dat de motor wel wat minder toeren kan draaien zonder dat de combinatie snelheid verliest. Dat is dus vooral het geval als het licht bergaf of nog bergop gaat. Het blijft mooi om te zien hoe de motor dan terugvalt naar 500 toeren en het brandstofverbruik dus logischerwijs ook daalt (al merk je dat natuurlijk pas later aan de pomp). In de Duitse heuvels laten de R3500-retarder en de motorrem zich goed gelden. De laatste, het is eigenlijk een uitlaatrem, levert 256 kW bij 2.400 omw./min. Op het stuk van de route waar we stevig bergaf gaan een dorpje in, mogen we maar 30 km/uur, maar met de retarder rijden we netjes, in de vijfde versnelling en met de toeren tussen de 1.500 en 1.900 toeren, kalm het dorpje in. Bergop, tijdens de befaamde klim op onze route, geeft de motor blijk van souplesse. Slechts heel even moet Opticruise terug naar de vijfde gang. We zijn benieuwd naar de eindtijd van de Scania R490, maar die valt in het water door wegwerkzaamheden en een bijbehorend stoplicht pal voor de finish.

Zuiniger
Zonder verder oponthoud komen we aan het eind van een tropisch warme, zonovergoten dag weer bij het Shell-station in Bergh. Daar wacht het antwoord op de grote vraag: is de R490 met tweede-generatie Euro 6-motor werkelijk, zoals beloofd door Scania, zuiniger dan de R480 van de eerste generatie Euro 6. Die laatste scoorde op onze testroute 29,8 liter op 100 km. We gieten 170 liter brandstof in de tank van de R490 en komen uit op 29,6 liter! Een nipt beter brandstofverbruik dus, maar niet de twee tot drie procent die Scania beloofde. Het AdBlue-verbruik ligt met 1,2 liter op 100 km wèl aanzienlijk lager dan dat van de vorige motorgeneratie (1,8 liter op 100 km). Wie toch minder diesel kwijt wil zijn aan het transport met deze Scania, kan natuurlijk ook de G-serie overwegen. Dat is, zoals we in diverse TTM.nl-tests hebben laten zien, een prima cabine voor wie niet hecht aan modern design. Hij is natuurlijk ietsje kleiner dan de R, maar eveneens leverbaar met de sterk presterende 490 pk-motor.

TTM2014_scaniaR490_vergelijkingstabel

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van september 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer